ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Analiză Gebrüder Weiss România: O perspectivă optimistă asupra pieței de transport și logistică

27 Mai 2025   |   BizLawyer

Fiind situată la intersecția principalelor rute comerciale europene și având acces strategic la regiunea Mării Negre, România reprezintă o opțiune ideală pentru companiile care doresc timpi de livrare mai scurți și o mai mare flexibilitate operațională.

Viorel Leca, Director General Gebrüder Weiss România

 
 
Anul 2025 aduce o nouă etapă de dezvoltare pentru sectorul transporturilor și logisticii, marcată de adaptări economice, schimbări geopolitice și accentuarea tranziției către soluții sustenabile. Într-un peisaj în continuă transformare, companiile își concentrează eforturile pe eficientizarea operațiunilor, identificând în același timp noi oportunități de creștere.

Aderarea României la spațiul Schengen terestru contribuie semnificativ la fluidizarea transporturilor internaționale, deschizând perspective atractive pentru consolidarea poziției țării ca hub logistic regional. În paralel, tendința de nearshoring, alături de progresele tehnologice și orientarea tot mai clară către soluții ecologice, oferă jucătorilor din industrie un cadru favorabil pentru inovație și adaptare. Cu strategii bine calibrate, 2025 poate deveni un an al consolidării și al valorificării schimbărilor în avantaj competitiv.


Gestionarea costurilor în 2025: de la provocare la oportunitate

Ultimii ani au arătat cât de importantă este adaptabilitatea într-un mediu economic în continuă schimbare. Contextul economic actual continuă să încurajeze companiile din transport și logistică să își regândească strategiile operaționale și să devină mai agile. După un 2024 marcat de scăderea consumului și inflație ridicată, anul 2025 vine cu o nouă serie de provocări, dar și cu oportunități importante pentru actorii care adoptă soluții inteligente de adaptare.

Măsurile fiscale recente și volatilitatea pieței energetice impun o atenție sporită asupra controlului costurilor. În acest sens, companiile care investesc în tehnologii moderne, flote eficiente energetic sau digitalizare pot transforma presiunea costurilor într-un avantaj competitiv. Ajustarea modelelor de business, optimizarea resurselor și creșterea productivității pot consolida poziția pe piață și deschide noi direcții de dezvoltare. Printr-o abordare strategică, 2025 poate deveni un an al consolidării și al progresului durabil, dincolo de provocările pe care le aduce.

Aderarea României la Schengen: un pas înainte pentru transport

Eliminarea controalelor la frontierele terestre dintre România și statele membre Schengen aduce, în 2025, o schimbare semnificativă pentru industria transporturilor. Această măsură creează un context favorabil optimizării serviciilor de transport internațional, reducând timpii de tranzit și sporind eficiența lanțurilor de aprovizionare. Astfel, România va continua să-și consolideze poziția de hub regional, pentru companiile care doresc să mute producția mai aproape de piețele de desfacere.

Conform unui studiu realizat de Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), în perioada 2012–2023, transportatorii români au pierdut aproximativ 19,1 miliarde de euro din cauza întârzierilor la frontierele cu Ungaria și Bulgaria. Camioanele au staționat, în medie, 23,5 milioane de ore anual în punctele de trecere a frontierei, ceea ce a afectat semnificativ competitivitatea transportatorilor români pe piața europeană.

„Accesul mai rapid la piețele europene, prin eliminarea controalelor la frontierele terestre, oferă transportatorilor români un plus de predictibilitate și poate consolida poziția României în lanțurile internaționale de aprovizionare. Totuși, pentru ca acest avantaj să fie valorificat pe deplin, este esențial ca infrastructura de transport să țină pasul cu noile cerințe logistice. Investițiile în modernizare și în soluții inteligente de gestionare a fluxurilor de marfă sunt esențiale pentru transformarea acestei oportunități într-un avantaj strategic pe termen lung”, consideră Viorel Leca, Director General Gebrüder Weiss România.

Nearshoring în Europa - România, destinație strategică

Conceptul de nearshoring a prins contur încă din anii 2000, odată cu schimbările economice și globale. În timp, a devenit o strategie tot mai atractivă pentru companiile care caută un echilibru între eficiență, costuri reduse și siguranța lanțurilor de aprovizionare. Accelerată de transformările economice recente, această tendință oferă României un avantaj competitiv semnificativ, datorită poziției sale geografice și a mediului de afaceri în plină dezvoltare. Fiind situată la intersecția principalelor rute comerciale europene și având acces strategic la regiunea Mării Negre, România reprezintă o opțiune ideală pentru companiile care doresc timpi de livrare mai scurți și o mai mare flexibilitate operațională.

În plus, costurile competitive, infrastructura în continuă îmbunătățire și forța de muncă bine pregătită fac din România un hub atractiv pentru investițiile în logistică și producție. Pe măsură ce companiile europene își reevaluează strategiile de aprovizionare, țara noastră are oportunitatea de a deveni un punct de referință în regiune.

Perspective noi în transport maritim și feroviar

În ceea ce privește transportul maritim, reluarea traficului prin Canalul Suez reprezintă una dintre cele mai importante oportunități pentru eficientizarea rutelor de transport și degrevarea presiunii asupra lanțurilor globale de aprovizionare. Această rută strategică joacă un rol esențial în conectarea Europei, Asiei și Africii, iar orice blocaj sau perturbare în acest coridor poate genera întârzieri semnificative și costuri suplimentare. Scăderea timpilor de tranzit și reluarea fluxurilor prin această rută pot contribui la o mai bună predictibilitate pentru transportatorii maritimi, facilitând planificarea logistică și optimizarea resurselor utilizate.

Totodată, din perspectiva transportului feroviar, o relaxare eventuală a sancțiunilor asupra coridorului de Nord, care traversează Rusia, ar putea crea premisele redinamizării traficului de containere pe calea ferată – o alternativă rapidă, eficientă și cu impact redus asupra mediului. Într-un context în care companiile sunt tot mai atente la amprenta de CO₂, opțiunile intermodale care implică transportul feroviar devin tot mai relevante.

Tehnologia - catalizatorul sustenabilității

Interconectivitatea dintre sustenabilitate și tehnologie devine și mai puternică, oferind industriei transporturilor nu doar soluții eficiente, ci și oportunități importante de creștere. Pe măsură ce cerințele privind reducerea emisiilor de carbon și eficientizarea proceselor devin din ce în ce mai stricte, tehnologiile inovatoare joacă un rol esențial în crearea unui ecosistem logistic mai sustenabil și mai competitiv.

Chiar dacă investițiile în soluții sustenabile – precum autovehiculele electrice și combustibilii alternativi – presupun un efort financiar considerabil, interesul pentru acestea este tot mai mare, pe măsură ce companiile își asumă rolul activ în protejarea mediului.

În România, investițiile în autovehicule electrice sunt în continuare pe un trend ascendent, cel puțin în privința celor destinate transportului de mărfuri. Potrivit Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări, doar în prima lună din 2025 au fost deja înregistrate 237 de unități. În 2024 au fost înmatriculate 656 de vehicule electrice pentru transport marfă (autovehicule și autotractoare), iar în ceea ce privește camioanele electrice de mare tonaj, numărul acestora rămâne încă limitat. Capitala domină clasamentul în ceea ce privește numărul de înmatriculări, urmată de județele Cluj și Ilfov.

În același timp, digitalizarea lanțurilor de aprovizionare, prin automatizare și monitorizare în timp real, deschide calea către o logistică mai eficientă, prin optimizarea rutelor, reducerea consumului de resurse și creșterea controlului operațional. Anul acesta, mai mult decât oricând, vom observa cum tehnologia nu doar susține, dar și permite implementarea unor soluții sustenabile, trend necesar într-un context economic ce determină creșterea costurilor operaționale.

Despre Gebrüder Weiss
Cu sediul central în Lauterach (Austria), Gebrüder Weiss Holding AG este un furnizor global de servicii logistice complete, cu aproximativ 8.600 de angajați și 180 de locații deținute de companie. Compania a generat venituri de 2,71 miliarde de euro în 2024. Portofoliul său include soluții de transport și logistică, servicii digitale și de management al lanțului de aprovizionare. Combinația dintre competența digitală și cea fizică permite Gebrüder Weiss să răspundă rapid și flexibil la nevoile clienților. Compania de familie – cu o istorie de peste jumătate de mileniu – a implementat o varietate mare de inițiative de mediu, economice și sociale. Astăzi, este considerată și un pionier în practicile de afaceri durabile.

Gebrüder Weiss aniversează 30 de ani de activitate în România și se bazează astăzi pe o infrastructură națională de hub-uri logistice situate în București, Arad, Sibiu, Cluj, Bacău, Brașov, Constanța și Craiova. Filiala din Sibiu a fost extinsă în 2022, iar în 2024 a fost inaugurat cel de-al doilea hub logistic de lângă București. Compania oferă clienților săi soluții de logistică inteligente și oferă servicii flexibile de distribuție prin transport rutier, feroviar, aerian și maritim.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 508 / 19675
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA a asistat una dintre cele mai mari finanțări acordate în ultimii ani | Grupul Ameropa, client tradițional al casei de avocatură, semnează o facilitate de refinanțare de 1,35 miliarde USD cu un sindicat format din trei bănci. Partenerul Bogdan C. Stoica a coordonat echipa, cu contribuția Ioanei Lazăr (Senior Associate) și a Crinei Stan (Associate)
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Tranzacție majoră în energia verde: RTPR asistă OX2 la vânzarea unui parc eolian de 96 MW. Echipă cu avocații A&O Shearman pe parte juridică, EY - consultant financiar pentru vânzător
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
Țuca Zbârcea & Asociații stabilește un precedent important în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic | Reprezentarea, asigurată de o echipă coordonată de Alina Ungureanu (partner) și Cătălina Ionescu (senior associate)
Schoenherr i-a asistat pe fondatorii Purcari Wineries în legătură cu oferta publică de preluare voluntară de acțiuni ale companiei de către Maspex. Narcisa Oprea (partener) a coordonat echipa
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ și Andronic and Partners au gestionat juridic, în plan local, achiziția startup-ului Planable, fondat în Moldova și România, de către SE Ranking. Firme de avocatură din SUA și Moldova, în tranzacție
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...