ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Impozitul minim pe cifra de afaceri stopează investiţiile în comerţul electronic şi transferă costuri suplimentare către consumatori (retaileri)

11 Septembrie 2025   |   Agerpres

Potrivit sursei citate, pentru companiile româneşti din comerţul online, impactul este amplificat de efectul pe lanţul de distribuţie.

 
 
Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) reduce capacitatea companiilor de a investi, limitează competitivitatea şi pune presiune suplimentară asupra consumatorilor, atrag atenţia doi retaileri din comerţul online, într-un comunicat de presă transmis, joi, AGERPRES.

"Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), aplicat de la începutul anului 2024, generează consecinţe care contrazic obiectivele declarate, respectiv creşterea veniturilor la buget şi asigurarea unei contribuţii minime din partea companiilor mari, indiferent de nivelul de profit raportat. În schimb, reduce capacitatea companiilor de a investi, limitează competitivitatea şi pune presiune suplimentară asupra consumatorilor. În comerţul electronic, unde profitul net este adesea sub 1%, un impozit aplicat uniform pe cifra de afaceri împinge direct companiile în pierdere şi blochează proiecte de dezvoltare esenţiale pentru eficienţă şi digitalizare. Mai mult, în primele şase luni de aplicare, veniturile colectate la buget au fost de aproximativ 1,2 miliarde de lei, mult sub cele 6 miliarde estimate de autorităţi, potrivit organizaţiilor reprezentative ale mediului de afaceri (Concordia, AmCham, FIC). Diferenţa confirmă ineficienţa mecanismului şi relevă impactul disproporţionat asupra sectoarelor cu profitabilitate redusă, precum comerţul online. În acest domeniu, investiţiile în infrastructură şi servicii sunt esenţiale pentru creştere, însă nu se traduc imediat în profit contabil, ceea ce face ca taxarea pe cifră de afaceri să penalizeze tocmai companiile care reinvestesc constant", susţin reprezentanţii evomag şi Vexio.


Potrivit sursei citate, pentru companiile româneşti din comerţul online, impactul este amplificat de efectul pe lanţul de distribuţie. Astfel, aceeaşi taxă de 1% se aplică la nivelul importatorului, distribuitorului şi retailerului, ceea ce înseamnă o sarcină cumulată de aproximativ 3%, iar raportată la o marjă generală de cel mult 10%, cu tot cu costuri, această taxare suplimentară împinge întreg lanţul în pierdere şi ameninţă sustenabilitatea industriei.

"Un retailer online nu îşi poate permite să funcţioneze fără investiţii permanente în logistică, tehnologie şi extindere internaţională. La evomag, aceste investiţii depăşesc 500.000 de euro anual. O taxă aplicată direct pe cifra de afaceri, indiferent de profit, limitează capacitatea de reinvestire şi ne obligă să regândim planurile strategice. În loc să accelerăm dezvoltarea pe termen lung, suntem constrânşi să adaptăm bugete trimestriale, în funcţie de un cadru fiscal impredictibil", susţine Mihai Pătraşcu, CEO evomag, în comunicatul citat.

La rândul lor, reprezentanţii Vexio subliniază că efectele se transmit mai departe, în întregul lanţ de parteneri.

"Un business de eCommerce înseamnă sute de contracte cu furnizori de transport, logistică, servicii IT, marketing şi suport tehnic. Reducerea investiţiilor afectează direct aceste firme, multe dintre ele IMM-uri româneşti care depind de volumele generate de retailul online. În plus, un cadru fiscal instabil transmite investitorilor un semnal negativ şi reduce atractivitatea pieţei româneşti în competiţia regională. Iar într-o perioadă în care companiile locale încearcă să concureze cu magazinele online care nu au prezenţă juridică în România, deci nu se supun aceloraşi reguli, un astfel de impozit face imposibilă competiţia corectă", afirmă Costinel Ilie, partener manager Vexio.

Totodată, se atrage atenţia asupra diferenţelor de tratament fiscal dintre retailerii cu o cifră de afaceri sub 50 de milioane de euro şi cei care depăşesc acest prag.

"În timp ce jucătorii mari sunt obligaţi să plătească impozitul pe cifra de afaceri, competitori direcţi, dar mai mici ca dimensiune, nu sunt supuşi aceloraşi reguli, deşi operează în aceleaşi segmente de piaţă. Această discrepanţă creează o formă de concurenţă neloială, care dezavantajează companiile româneşti ce au investit în dezvoltare şi scalare, penalizând exact actorii ce contribuie cel mai mult la consolidarea pieţei locale de comerţ electronic. Efectele sunt vizibile şi la nivelul consumatorilor. Comerţul electronic a democratizat accesul la tehnologie în România, oferind milioanelor de clienţi posibilitatea de a achiziţiona rapid şi convenabil produse necesare muncii, educaţiei sau vieţii de zi cu zi. Creşterea artificială a costurilor determinată de IMCA riscă să încetinească acest proces şi să accentueze decalajele deja existente între mediul urban şi cel rural, unde accesul la produse digitale rămâne limitat", se menţionează în comunicat.

Reprezentanţii celor două companii sunt de părere că, pentru sectorul comerţului electronic, efectele IMCA sunt clare: investiţii amânate, competitivitate redusă şi presiune transferată către clienţi.

evomag este una dintre cele mai importante companii din industria de comerţ electronic din România, care, în 2022, a atras o investiţie de două milioane de euro de la Catalyst România, una dintre cele mai importante firme de capital de risc axate pe tehnologie din România, în demersul de a susţine dezvoltarea accelerată a companiei.

Fondată în anul 2009, Vexio este specializată în comercializarea de produse IT&C, componente PC, electronice şi electrocasnice, dar oferă şi servicii de consultanţă tehnică dedicate pentru clienţi, bazată pe rapiditatea livrărilor, preţuri competitive şi suport constant.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 170 / 20048
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații, la finalizarea proiectului în care a asistat Vodafone România la achiziția Telekom România Mobile Communications: O tranzacție de durată, sofisticată, care a necesitat multă dedicare, pricepere și inspirație
Filip & Company asistă DIGI Romania la achiziția unei părți din Telekom România Mobile Communications | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Lexology Competition Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care modelează practica de concurență pe piața locală: Cătălin Suliman (Filip & Company) și Georgiana Bădescu (Schoenherr), printre avocații considerați Thought Leaders. Manuela Guia (GNP Guia Naghi & Partners), Georgeta Dinu (NNDKP), Andreea Oprișan și Raluca Vasilache (Țuca Zbârcea & Asociații), în nucleul de forță al practicii pe piața locală
KPMG Legal - Toncescu și Asociații îl recrutează pe Alexandru Slujitoru de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener. Ramona Jurubiță, reconfirmată pentru al treilea mandat în funcția de Country Managing Partner al KPMG în România și Moldova
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocati stagiari promoția septembrie 2025 | Litigii
Decizie ÎCCJ: O victorie fiscală de referință în materia cheltuielilor intra-grup internațional și a reciclării deșeurilor de ambalaje, obținută de avocații Mușat & Asociații | Echipă interdisciplinară, coordonată de partenerii Angela Porumb și Răzvan Graure
Avocații PNSA au stat alături de compania locală Bit Soft în tranzacția prin care grupul canadian Volaris a intrat pe piața românească a tehnologiei pentru ospitalitate. Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Instanța de judecată a constatat deductibilitatea serviciilor intra-grup de marketing și negociere, respectiv a serviciilor de cercetare și dezvoltare fără posibilitatea organelor fiscale de a evalua oportunitatea acestor servicii | Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații, condusă de Emanuel Băncilă, a obținut victoria
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...