
Nouă din zece clienţi au investit sumele împrumutate pentru a-şi dezvolta mica lor afacere(studiu)
12 Octombrie 2022
Agerpres"Pentru gospodăriile individuale şi micile afaceri (predominant, dar nu exclusiv agricole) din mediul rural şi oraşele mici, microcreditarea reprezintă de cele mai multe ori singura opţiune de viitor: pentru asigurarea unui venit decent, pentru dezvoltarea unei mici afaceri de familie sau, uneori, pentru menţinerea acesteia pe linia de plutire", se arată în studiul realizat de Fundaţia Patria Credit.
Nouă din zece clienţi ai Patria Credit IFN au investit sumele împrumutate de la această instituţie financiară nebancară pentru a-şi dezvolta mica lor afacere şi doar unul a folosit sumele respective pentru capitalul de lucru, potrivit unui studiu de profil realizat în comunităţile rurale şi în urbanul mic.
"Pentru gospodăriile individuale şi micile afaceri (predominant, dar nu exclusiv agricole) din mediul rural şi oraşele mici, microcreditarea reprezintă de cele mai multe ori singura opţiune de viitor: pentru asigurarea unui venit decent, pentru dezvoltarea unei mici afaceri de familie sau, uneori, pentru menţinerea acesteia pe linia de plutire", se arată în studiul realizat de Fundaţia Patria Credit.
În premieră în România, Fundaţia Patria Credit a analizat în studiul recent lansat impactul social şi economic al microcreditării din trei puncte de vedere: în ceea ce priveşte efectele acesteia asupra gospodăriilor, a micilor afaceri şi, respectiv, a comunităţilor rurale şi din urbanul mic. Studiul a vizat analiza de date şi interviuri cu clienţi ai Patria Credit IFN, autorităţi şi actori locali din trei comunităţi unde instituţia de finanţare este prezentă de peste 10 ani: două comunităţi rurale (comunele Matca, din judeţul Galaţi, şi Scărişoara, din Olt) şi un oraş mic, respectiv Târgu Frumos, din judeţul Iaşi.
Astfel, în ceea ce priveşte prima axă, respectiv impactul microcreditării asupra micilor afaceri din rural şi urbanul mic, acesta demonstrează importanţa esenţială a accesului la finanţare pentru categorii de clienţi care, din diferite motive independente de ei, nu au acces sau au acces limitat la serviciile bancare convenţionale şi la serviciile conexe.
Potrivit rezultatelor cercetării, 92% dintre clienţii Patria Credit IFN au investit banii împrumutaţi pentru a-şi dezvolta mica lor afacere. Doar 9% au folosit sumele respective pentru capitalul de lucru.
"În situaţia în care nu ar fi avut acces la sumele primite prin credit, mai bine de jumătate dintre respondenţi (55%) au afirmat că fie ar fi trebuit să reducă activitatea firmei (28%), fie nu ar fi finalizat investiţia (27%). Ponderea respondenţilor care depind de surse externe pentru finanţarea investiţiilor este foarte apropiată de aceea a celor care au declarat că, în cursul ultimilor trei ani, s-a întâmplat cel puţin o dată să nu aibă bani pentru a-şi conduce afacerea (54%)", arată concluziile studiului.
Principala activitate economică a clienţilor Patria Credit IFN din comunităţile analizate este agricultura, în special legumicultura (74% dintre respondenţi), urmată de cultivarea cerealelor (14%) şi zootehnie (8%). Există însă diferenţe semnificative în structura activităţilor după mediul de rezidenţă al afacerii: dacă în zonele rurale predomină agricultura, în oraşe ca Târgu Frumos se practică şi activităţi non-agricole (zootehnie), comerţ sau servicii.
Conform studiului, 79% dintre clienţii Patria Credit şi-au finanţat investiţiile în propriile afaceri efectuate în ultimii trei ani prin împrumuturi de la această instituţie. Cel mai adesea, persoanele care contractează un microcredit folosesc sumele pentru a achiziţiona echipamente (63%), construcţia unui solar (38%), pentru capital de lucru (9%), lucrări de construcţie (4%), achiziţia unui teren agricol (3%), achiziţia de animale (3%) sau a unei locuinţe (1%). Doar 9% dintre clienţii Patria Credit au folosit sumele împrumutate şi pentru alte scopuri decât finanţarea propriei afaceri.
Conectarea mediului local de afaceri la surse de finanţare se corelează cu o rată accelerată de dezvoltare, arată analiza. În comuna Matca din judeţul Galaţi, una dintre cele trei localităţi incluse în cercetare, numărul gospodăriilor aproape s-a dublat în 2021 comparativ cu anul 2010, urcând de la 4.200 la circa 7.300. De asemenea, numărul firmelor locale a crescut de la aproximativ 150 la 1.070. Creşterea cea mai ridicată se înregistrează în rândul firmelor cu activitate în domeniul agriculturii, care în 2021 erau peste 700, de 50 de ori mai multe decât în 2010. De asemenea, numărul fermierilor cu vârsta de sub 35 de ani a crescut de cinci ori, de la 500 în 2010 la 2.500 în 2021.
În acelaşi interval de timp, valoarea medie a creditului acordat de Patria Credit clienţilor din Matca s-a triplat, valoarea celui mai mic credit acordat a crescut de şase ori, iar valoarea mediană a creditelor a crescut de aproape patru ori.
"Datele din studiul Fundaţiei Patria Credit confirmă impactul pozitiv pe care îl are accesul la finanţare asupra economiei locale, îmbunătăţind semnificativ situaţia socială a acestor comunităţi. Aceste date demonstrează clar că, atunci când există condiţii favorabile - şi subliniem că accesul la finanţare este foarte important, dar nu este unica premisă, implicarea celorlalţi stakeholderi fiind esenţială - bunăstarea nu întârzie să apară.
Rezultatele studiului contrazic flagrant o serie de mituri comune: că economia rurală ar fi în declin, că oamenii ar folosi microcreditele pentru a supravieţui de la o lună la alta, că agricultura nu ar fi rentabilă sau că tinerii nu ar fi atraşi de perspectiva muncii la fermă (...)", afirmă Raluca Andreica, CEO Patria Credit şi Director Executiv al Fundaţiei Patria Credit.
Dincolo de a stimula micile afaceri locale, studiul Fundaţiei Patria Credit arată că în comunităţile vizate (ruralul şi urbanul mic) accesul la finanţare are şi un impact social - aceasta fiind a doua axă a cercetării. Astfel, peste jumătate (51%) dintre gospodăriile care au accesat microfinanţări au înregistrat creşteri ale veniturilor în ultimii trei ani (2019-2021), principalul motiv indicat fiind dezvoltarea afacerii agricole (82% dintre respondenţi). Niciuna dintre gospodăriile incluse în eşantion nu a redus cheltuielile pentru educaţie în 2021 comparativ cu anul 2020; dimpotrivă, mai bine de două treimi dintre respondenţi (69%) au declarat că în 2021 au cheltuit mai mult pentru educaţia copiilor decât în anul anterior.
A treia axă a cercetării, respectiv impactul comunitar, a avut în vedere mai ales analiza capacităţii de asociere a producătorilor agricoli (pentru a avea acces la reţelele de desfacere ale marilor retaileri sau capacitate de stocare şi procesare la nivel comunitar), precum şi gradul de ocupare a forţei de muncă. Principalele concluzii au fost că doar 13% dintre clienţii Patria Credit IFN au beneficiat de serviciile unei forme asociative economice din regiune, gradul de asociere redus fiind o problemă structurală a economiei rurale a României. De asemenea, studiul a mai arătat că în conducerea a 80% din afacerile creditate de Patria Credit IFN sunt implicate femei.
Studiul "Impactul socio-economic al microfinanţării oferite de Patria Credit IFN SA în comunităţile rurale şi în urbanul mic" a fost realizat de Fundaţia Patria Credit, cu finanţarea Patria Credit IFN SA şi a Fondului European pentru Europa de Sud-Est (EFSE).
Patria Credit IFN SA este o instituţie financiară nebancară (IFN) care susţine eforturile antreprenorilor din mediul rural şi urbanul mic, precum şi impactul lor pozitiv asupra comunităţilor acestora. Specializată în finanţarea agricultorilor, Patria Credit este membră a European Microfinance Network (EMN) şi Microfinance Centre (MFC) şi prima instituţie financiară nebancară dedicată microfinanţării din România, cu aproape 20 de ani de experienţă şi mai bine de 17.000 de clienţi finanţaţi.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 7840 / 19143 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Young Professionals to Watch | Pentru Andreia Moraru (Senior Associate), avocat cu un master absolvit în Olanda, reputația internațională a ZRVP a fost garanția că va lucra în mandate de arbitraj internațional de anvergură, alături de o echipă care și-a demonstrat valoarea în piață: ”Toate așteptările profesionale mi-au fost depășite și mă bucur mult că am avut oportunitatea să mă alătur echipei. La ZRVP am simțit întotdeauna că avocații seniori au suficientă experiență încât să găsească drumul și în cazul în care poteca nu este bătătorită”
Women Lawyers | Ileana Nicolescu (Managing Associate) a simțit că BACIU PARTNERS va fi mediul în care va evolua înconjurată de oameni ce o vor inspira nu numai profesional. ”E important pentru fiecare dintre noi să simțim că suntem în locul potrivit pentru etapa din carieră în care ne aflăm, loc care să ofere și premisele să continuăm să creștem”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Women Lawyers | Femeile avocat redefinesc succesul în avocatura de business. De vorbă cu Irina Picoș (Managing Associate, BSMP) despre leadership feminin, provocări profesionale și lecțiile învățate în carieră: ”Am ales această echipă datorită figurilor feminine ce reprezintă pentru mine adevărate modele în plan profesional și uman și care îmi oferă, zi de zi, inspirația, încrederea și determinarea de a continua munca în profesia de avocat”
PNSA, alături de ALD Automotive la fuziunea cu LeasePlan în Ayvens
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Bende, Partener BACIU PARTNERS și unul dintre fondatorii firmei: ”Femeile avocat joacă un rol important în promovarea eticii și a responsabilității sociale în afaceri, având un impact pozitiv asupra comunităților și societății în ansamblu. Ele aduc perspective diverse și abilități unice în negocieri și strategii legale”
LegiTeam | Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
Țuca Zbârcea & Asociații aniversează 20 de ani de activitate
ZRVP, alături de dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe la deschiderea primului hotel Radisson RED din România
NNDKP dezvoltă una dintre cele mai solide practici locale de Dreptul Mediului, cu mandate de impact în industrii cheie, consultanță sofisticată și reprezentare în litigii complexe, gestionate de o echipă specializată | Mădălina Vasile, coordonatoarea practicii: ”Oferirea de asistență personalizată, adaptată realităților juridice și identificarea unor soluții practice și fezabile pentru problemele clienților vor rămâne prioritare”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...