ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Număr record de cereri pentru negocierile cu băncile, la CSALB

13 Mai 2020   |   AGERPRES

De la începutul anului şi până pe 8 mai 2020, CSALB a primit 830 de cereri din care s-au format până acum 190 de dosare de conciliere, la care se adaugă 83 de cereri soluţionate amiabil, după sesizarea CSALB .

 
 
Finalul stării de urgenţă aduce o creştere semnificativă a numărului de cereri la Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), prin care consumatorii solicită intrarea în negociere cu băncile, în condiţiile în care, săptămâna trecută, s-au înregistrat 122 de cereri, fiind recordul celor peste patru ani de funcţionare a Centrului.

Potrivit unui comunicat al CSALB, anul trecut, românii trimiteau către Centru, în medie, 41 de cereri de negociere pe săptămână. Reprezentanţii Centrului susţin că reacţia consumatorilor a venit şi după recomandările făcute de cele mai mari bănci comerciale din România, privind avantajele negocierilor în cadrul CSALB.

"Spre deosebire de alte sectoare de activitate, CSALB a funcţionat fără întrerupere în ultimele două luni de restricţii generate de pandemie. Acest lucru a fost posibil datorită faptului că soluţionarea online şi prin mijloace de comunicare la distanţă este parte din ADN-ul activităţii Centrului, ca să folosesc această comparaţie. Creşterea de aproape trei ori a numărului de cereri înregistrate săptămâna trecută arată nevoia de înţelegere şi de deschidere a băncilor faţă de consumatori, mai ales după mesajele de încurajare trimise de către acestea, privind negocierea cu consumatorii în cadrul CSALB. Totodată, şi clienţii băncilor trebuie să aibă aşteptări rezonabile, ţinând cont, în primul rând, de posibilitatea instituţiilor de credit de a da curs solicitărilor lor, dar şi de volumul uriaş de cereri de suspendare a ratelor cu care se confruntă acestea.", a explicat Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.


Acesta a subliniat că există consumatori care au sesizat diferenţa majoră între suspendarea ratelor pe o perioadă de cel mult nouă luni şi rezolvarea prin negocieri cu băncile şi a altor probleme precum comisioanele, dobânzile sau moneda creditului.

"Astfel, posibilele soluţii oferite gratuit în cadrul Centrului vizează toată perioada de derulare a contractului, nu doar acest an. O altă diferenţă este că în cadrul CSALB cererile sunt analizate individual de către bănci, iar soluţiile date de conciliatori sunt personalizate, în funcţie de fiecare caz în parte. Pentru cererile de suspendare a plăţii ratelor conform prevederilor legale, băncile au nevoie de fluxuri automatizate, procesul fiind unul standardizat", a explicat Păunescu.

Potrivit sursei citate, mesajul comun al celor mai mari bănci din România este de încurajare a negocierii în cadrul CSALB.

"Încurajăm clienţii, chiar dacă vor opta sau nu pentru soluţiile pe care băncile le-au implementat în această perioadă, să conteze pe sprijinul CSALB. Experienţa îndelungată, competenţele conciliatorilor sunt deosebit de importante în această perioadă în vederea găsirii unor soluţii rapide, dar şi optime din perspectiva costurilor clienţilor. Banca Comercială Română are o colaborare deosebită cu CSALB, graţie unui flux rapid de soluţionare a unor probleme cu potenţial de litigiu. Colaborăm de peste 3 ani şi deja 600 de clienţi BCR au apelat la serviciile Centrului", a declarat Dana Dima, vicepreşedinte BCR.

La rândul său, Flavia Popa, secretar general al BRD, consideră că modul în care clienţii se raportează la bănci se va schimba după această criză, în urma căreia "băncile au învăţat să-şi cunoască consumatorii, să-i asculte, să fie suficient de flexibile".

"CSALB are un rol activ pentru acele categorii de clienţi care nu se încadrează nici în condiţiile impuse de bănci, nici în cele impuse de ordonanţă. Tocmai de aceea, credem că metodele alternative capătă un loc mult mai important decât au avut până acum. Toate acestea sădesc încrederea de care avem nevoie în societate", menţionează Flavia Popa.

Totodată, Mihai Rotaru, director în cadrul Băncii Transilvania, consideră că procedura în cadrul CSALB va fi una pe care clienţii nemulţumiţi o vor avea în vedere din ce în ce mai mult în viitor, "ca o alternativă rapidă, fără costuri şi mai pragmatică în comparaţie cu un litigiu clasic."

"În plus, soluţia CSALB este fundamentată pe echitate, nu numai pe litera legii. Acest aspect face o diferenţă fundamentală între sistemul clasic de judecată în faţa instanţelor naţionale şi alternativa pe care CSALB o oferă persoanelor fizice. Un alt aspect relevant este că soluţia propusă de conciliatorul CSALB nu este una obligatorie, fiind necesar ca aceasta să fie agreată şi acceptată de ambele părţi - bancă şi consumator", a adăugat Rotaru.

De la începutul anului şi până pe 8 mai 2020, CSALB a primit 830 de cereri din care s-au format până acum 190 de dosare de conciliere, la care se adaugă 83 de cereri soluţionate amiabil, după sesizarea CSALB (aceste cereri nu au mai intrat în procedură de negociere, înţelegerea dintre bancă şi consumator s-a realizat direct). Restul cererilor sunt în faza de analiză sau au fost respinse de către bănci. În ultimii patru ani, beneficiile obţinute de consumatori în urma negocierilor (reducerea sau eliminarea unor comisioane, reducerea dobânzilor, scăderea sau ştergerea întregului sold etc) depăşesc 2,7 milioane de euro.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) prin aplicaţia online aflată pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă. Mai multe informaţii despre activitatea Centrului puteţi obţine şi la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 14462 / 16626
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...