ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Număr record de cereri pentru negocierile cu băncile, la CSALB

13 Mai 2020   |   AGERPRES

De la începutul anului şi până pe 8 mai 2020, CSALB a primit 830 de cereri din care s-au format până acum 190 de dosare de conciliere, la care se adaugă 83 de cereri soluţionate amiabil, după sesizarea CSALB .

 
 
Finalul stării de urgenţă aduce o creştere semnificativă a numărului de cereri la Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), prin care consumatorii solicită intrarea în negociere cu băncile, în condiţiile în care, săptămâna trecută, s-au înregistrat 122 de cereri, fiind recordul celor peste patru ani de funcţionare a Centrului.

Potrivit unui comunicat al CSALB, anul trecut, românii trimiteau către Centru, în medie, 41 de cereri de negociere pe săptămână. Reprezentanţii Centrului susţin că reacţia consumatorilor a venit şi după recomandările făcute de cele mai mari bănci comerciale din România, privind avantajele negocierilor în cadrul CSALB.

"Spre deosebire de alte sectoare de activitate, CSALB a funcţionat fără întrerupere în ultimele două luni de restricţii generate de pandemie. Acest lucru a fost posibil datorită faptului că soluţionarea online şi prin mijloace de comunicare la distanţă este parte din ADN-ul activităţii Centrului, ca să folosesc această comparaţie. Creşterea de aproape trei ori a numărului de cereri înregistrate săptămâna trecută arată nevoia de înţelegere şi de deschidere a băncilor faţă de consumatori, mai ales după mesajele de încurajare trimise de către acestea, privind negocierea cu consumatorii în cadrul CSALB. Totodată, şi clienţii băncilor trebuie să aibă aşteptări rezonabile, ţinând cont, în primul rând, de posibilitatea instituţiilor de credit de a da curs solicitărilor lor, dar şi de volumul uriaş de cereri de suspendare a ratelor cu care se confruntă acestea.", a explicat Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.


Acesta a subliniat că există consumatori care au sesizat diferenţa majoră între suspendarea ratelor pe o perioadă de cel mult nouă luni şi rezolvarea prin negocieri cu băncile şi a altor probleme precum comisioanele, dobânzile sau moneda creditului.

"Astfel, posibilele soluţii oferite gratuit în cadrul Centrului vizează toată perioada de derulare a contractului, nu doar acest an. O altă diferenţă este că în cadrul CSALB cererile sunt analizate individual de către bănci, iar soluţiile date de conciliatori sunt personalizate, în funcţie de fiecare caz în parte. Pentru cererile de suspendare a plăţii ratelor conform prevederilor legale, băncile au nevoie de fluxuri automatizate, procesul fiind unul standardizat", a explicat Păunescu.

Potrivit sursei citate, mesajul comun al celor mai mari bănci din România este de încurajare a negocierii în cadrul CSALB.

"Încurajăm clienţii, chiar dacă vor opta sau nu pentru soluţiile pe care băncile le-au implementat în această perioadă, să conteze pe sprijinul CSALB. Experienţa îndelungată, competenţele conciliatorilor sunt deosebit de importante în această perioadă în vederea găsirii unor soluţii rapide, dar şi optime din perspectiva costurilor clienţilor. Banca Comercială Română are o colaborare deosebită cu CSALB, graţie unui flux rapid de soluţionare a unor probleme cu potenţial de litigiu. Colaborăm de peste 3 ani şi deja 600 de clienţi BCR au apelat la serviciile Centrului", a declarat Dana Dima, vicepreşedinte BCR.

La rândul său, Flavia Popa, secretar general al BRD, consideră că modul în care clienţii se raportează la bănci se va schimba după această criză, în urma căreia "băncile au învăţat să-şi cunoască consumatorii, să-i asculte, să fie suficient de flexibile".

"CSALB are un rol activ pentru acele categorii de clienţi care nu se încadrează nici în condiţiile impuse de bănci, nici în cele impuse de ordonanţă. Tocmai de aceea, credem că metodele alternative capătă un loc mult mai important decât au avut până acum. Toate acestea sădesc încrederea de care avem nevoie în societate", menţionează Flavia Popa.

Totodată, Mihai Rotaru, director în cadrul Băncii Transilvania, consideră că procedura în cadrul CSALB va fi una pe care clienţii nemulţumiţi o vor avea în vedere din ce în ce mai mult în viitor, "ca o alternativă rapidă, fără costuri şi mai pragmatică în comparaţie cu un litigiu clasic."

"În plus, soluţia CSALB este fundamentată pe echitate, nu numai pe litera legii. Acest aspect face o diferenţă fundamentală între sistemul clasic de judecată în faţa instanţelor naţionale şi alternativa pe care CSALB o oferă persoanelor fizice. Un alt aspect relevant este că soluţia propusă de conciliatorul CSALB nu este una obligatorie, fiind necesar ca aceasta să fie agreată şi acceptată de ambele părţi - bancă şi consumator", a adăugat Rotaru.

De la începutul anului şi până pe 8 mai 2020, CSALB a primit 830 de cereri din care s-au format până acum 190 de dosare de conciliere, la care se adaugă 83 de cereri soluţionate amiabil, după sesizarea CSALB (aceste cereri nu au mai intrat în procedură de negociere, înţelegerea dintre bancă şi consumator s-a realizat direct). Restul cererilor sunt în faza de analiză sau au fost respinse de către bănci. În ultimii patru ani, beneficiile obţinute de consumatori în urma negocierilor (reducerea sau eliminarea unor comisioane, reducerea dobânzilor, scăderea sau ştergerea întregului sold etc) depăşesc 2,7 milioane de euro.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) prin aplicaţia online aflată pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă. Mai multe informaţii despre activitatea Centrului puteţi obţine şi la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 18093 / 20257
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Piața de Real Estate, radiografiată de NNDKP, firmă despre care ghidurile juridice internaționale spun că este “probabil cea mai bună din România” în această practică: industrial-logistic în viteză, office cu accent pe retenție și eficiență, rezidențial cu presiune pe preț | De vorbă cu Vlad Tănase (partener) despre dinamica pieței, apetitul investitorilor, tranzacționarea proiectelor și blocajele de pe acest segment
Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...