ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Regulamentul european CPC poate fi un instrument util, dar aplicarea în fiecare ţară îi limitează eficacitatea (organizaţie)

26 Iunie 2025   |   Agerpres

Conform documentului, este esenţial ca forul european să primească un mandat clar şi puternic pentru a-şi asuma rolul de a aplica legislaţia în cazurile de încălcare la scară UE a legislaţiei, cu milioane de consumatori afectaţi, indiferent unde îşi are sediul compania vizată.

 
 
Regulamentul privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului (CPC) poate fi un instrument util, însă aplicarea sa în fiecare ţară îi limitează eficacitatea, susţine organizaţia Ecommerce Europe, într-o scrisoare deschisă publicată, joi.

"În februarie anul acesta, Comisia Europeană a publicat o Comunicare privind comerţul electronic sigur şi sustenabil, abordând problema esenţială a asigurării unor condiţii egale între companiile din UE şi cele din afara UE. Ecommerce Europe a recunoscut publicarea acestei Comunicări ca un pas important înainte, dar a atras atenţia că aceasta nu a recunoscut pe deplin necesitatea imediată de măsuri pentru asigurarea unei concurenţe loiale în interiorul Pieţei Unice (...) În ultimul an, în afară de publicarea Comunicării privind comerţul electronic, au existat unele evoluţii care sperăm că vor aduce rezultate. De exemplu, au avut loc iniţiative de aplicare a legii sub egida Regulamentului privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului (CPC), precum şi acţiuni în cadrul Actului privind serviciile digitale (DSA). De asemenea, se remarcă o conştientizare în creştere în rândul statelor-membre (...) În trecut, au existat semnale pozitive că Regulamentul CPC poate fi un instrument util. Din nefericire, aplicarea sa ţară cu ţară îi limitează eficacitatea, deoarece fiecare autoritate naţională este responsabilă doar pentru aplicarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor. Totuşi, aceasta nu ar trebui să fie o scuză pentru lipsa de acţiune a autorităţilor naţionale împotriva platformelor non-UE, deoarece s-au înregistrat deja precedente", menţionează sursa citată.


Conform documentului, este esenţial ca forul european să primească un mandat clar şi puternic pentru a-şi asuma rolul de a aplica legislaţia în cazurile de încălcare la scară UE a legislaţiei, cu milioane de consumatori afectaţi, indiferent unde îşi are sediul compania vizată. 

"În timp ce aceşti paşi par încurajatori, ceea ce lipseşte este viteza. Investigaţiile şi procedurile de aplicare durează prea mult - timp pe care companiile conforme nu şi-l pot permite, întrucât îşi pierd cota de piaţă în faţa jucătorilor neconformi. Acestea investesc masiv pentru respectarea regulilor UE, în timp ce companiile neconforme pot oferi produse cu cel puţin 40% mai ieftine. Această diferenţă simţitoare de preţ demonstrează avantajul semnificativ de care companiile care nu respectă legislaţia se bucură (...) Comunicarea Comisiei privind comerţul electronic merge în direcţia corectă atunci când solicită statelor-membre să accelereze negocierile şi să finalizeze un acord privind reforma vamală, care reprezintă o revizuire solidă a actualului Cod Vamal al Uniunii (UCC), având ca scop introducerea unei mai mari transparenţe şi responsabilităţi din partea actorilor din e-commerce în procesul de import al bunurilor din ţări terţe. Din păcate, în ciuda progreselor recente realizate sub Preşedinţia Poloniei, negocierile din cadrul Consiliului avansează lent, iar mai multe detalii vor trebui încă clarificate în cadrul trialogurilor. Corelat cu termenele de implementare eşalonate pe termen mediu, acest lucru înseamnă că efectele reformei nu vor fi vizibile înainte de sfârşitul deceniului", notează organizaţia profesională.

În aceaşi timp, semnatarii scrisorii amintesc de introducerea unei taxe de procesare impuse livrărilor directe B2C din ţări din afara UE ca fiind "un nou instrument menit să ofere autorităţilor de aplicare a legii mai multe resurse".

"Dacă va fi inclusă în Codul Vamal al Uniunii, va fi esenţial ca veniturile generate de această taxă să fie dedicate exclusiv aplicării legislaţiei vamale a UE şi supravegherea pieţei, pentru a sprijini autorităţile naţionale în gestionarea unui volum atât de mare de importuri. Recunoaştem, de asemenea, intenţia Comisiei Europene de a moderniza legislaţia privind produsele şi mediul, pentru a o adapta la evoluţia comerţului electronic şi, astfel, pentru a acoperi lacunele existente în materie de reglementare şi aplicare. Accentul pus pe implementarea noilor seturi de reguli şi evaluarea în curs a unor acte legislative esenţiale reprezintă puncte de plecare bune. Totuşi, trebuie avută în vedere şi optimizarea instrumentelor de supraveghere a pieţei, precum şi modificări ţintite ale cadrului legislativ referitor la produse şi mediu, pentru a preveni intrarea pe piaţa UE a produselor neconforme", subliniază sursa citată.

Reprezentanţii Ecommerce Europe consideră că unii dintre actorii din comerţul electronic care îşi desfăşoară activitatea din afara UE continuă să profite de resursele lor financiare aproape nelimitate, ignoră regulile şi subminează companiile care concurează corect.

În context, organizaţia solicită autorităţilor competente ale UE şi ale statelor-membre să accelereze investigaţiile în curs, să intensifice aplicarea efectivă a legislaţiei europene existente faţă de toţi actorii din piaţă, indiferent de origine, concentrându-se totodată pe implementarea seturilor de reguli recent adoptate şi pe evaluarea în curs a actelor legislative-cheie din domeniul reglementării produselor şi al protecţiei mediului.

De asemenea, încurajează adoptarea rapidă a reformei Codului Vamal al Uniunii şi subliniază importanţa unei implementări planificate şi realizate la timp a acestei revizuiri. În plus, se solicită statelor-membre asumarea responsabilităţii şi alocarea de urgenţă de resurse adecvate autorităţilor naţionale pentru a putea monitoriza, investiga şi sancţiona mai eficient încălcările.

Totodată, susţine, în principiu, ideea de a acorda Comisiei Europene rolul de autoritate de aplicare a legii în cazurile de încălcare a legislaţiei europene în domeniul protecţiei consumatorilor la nivelul întregii UE, afectând milioane de cetăţeni, pentru a sprijini autorităţile naţionale care dispun de resurse limitate.

Mai mult, solicită intensificarea cooperării între direcţiile generale relevante prin crearea unui grup de lucru permanent privind condiţiile egale de concurenţă, la nivelul Comisiei Europene, care să includă cel puţin DG Just, DG Taxud, DG Trade, DG Conect, DG Comp, DG Grow, DG Env, precum şi autorităţile naţionale, pentru o aplicare coerentă a legii şi acţiuni coordonate, de preferat cu implicarea părţilor interesate relevante din exterior.

Nu în ultimul rând, Ecommerce Europe cere implementarea rapidă a noului sistem automat de monitorizare online (web crawler), anunţat în Comunicarea Comisiei privind comerţul electronic, pentru a efectua căutări automate ale produselor potenţial neconforme.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 157 / 19573
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Grupul Rodbun a accesat un credit sindicalizat de 17,3 mil. €, cu garanţie de stat. NNDKP și Legal Ground, consultanți juridici în această finanțare
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Clifford Chance a asistat Electrica în emisiunea istorică de obligațiuni verzi lansată pe piețele externe, în valoare de 500 milioane Euro. Avocați din București și Londra, în echipa de proiect, coordonată de partenerii Mădălina Rachieru-Postolache și Kate Vyvyan
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Filip & Company a asistat Ministerul Finanțelor Publice în emisiunea de obligațiuni în valoare de 4,7 miliarde de euro | Monica Stătescu (partener): ”Cererea puternică și condițiile de finanțare semnificativ îmbunătățite arată că România este percepută tot mai mult ca un emitent stabil și credibil”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...