Regulamentul european CPC poate fi un instrument util, dar aplicarea în fiecare ţară îi limitează eficacitatea (organizaţie)
26 Iunie 2025 Agerpres
Conform documentului, este esenţial ca forul european să primească un mandat clar şi puternic pentru a-şi asuma rolul de a aplica legislaţia în cazurile de încălcare la scară UE a legislaţiei, cu milioane de consumatori afectaţi, indiferent unde îşi are sediul compania vizată.
Regulamentul privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului (CPC) poate fi un instrument util, însă aplicarea sa în fiecare ţară îi limitează eficacitatea, susţine organizaţia Ecommerce Europe, într-o scrisoare deschisă publicată, joi.
"În februarie anul acesta, Comisia Europeană a publicat o Comunicare privind comerţul electronic sigur şi sustenabil, abordând problema esenţială a asigurării unor condiţii egale între companiile din UE şi cele din afara UE. Ecommerce Europe a recunoscut publicarea acestei Comunicări ca un pas important înainte, dar a atras atenţia că aceasta nu a recunoscut pe deplin necesitatea imediată de măsuri pentru asigurarea unei concurenţe loiale în interiorul Pieţei Unice (...) În ultimul an, în afară de publicarea Comunicării privind comerţul electronic, au existat unele evoluţii care sperăm că vor aduce rezultate. De exemplu, au avut loc iniţiative de aplicare a legii sub egida Regulamentului privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului (CPC), precum şi acţiuni în cadrul Actului privind serviciile digitale (DSA). De asemenea, se remarcă o conştientizare în creştere în rândul statelor-membre (...) În trecut, au existat semnale pozitive că Regulamentul CPC poate fi un instrument util. Din nefericire, aplicarea sa ţară cu ţară îi limitează eficacitatea, deoarece fiecare autoritate naţională este responsabilă doar pentru aplicarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor. Totuşi, aceasta nu ar trebui să fie o scuză pentru lipsa de acţiune a autorităţilor naţionale împotriva platformelor non-UE, deoarece s-au înregistrat deja precedente", menţionează sursa citată.
"În februarie anul acesta, Comisia Europeană a publicat o Comunicare privind comerţul electronic sigur şi sustenabil, abordând problema esenţială a asigurării unor condiţii egale între companiile din UE şi cele din afara UE. Ecommerce Europe a recunoscut publicarea acestei Comunicări ca un pas important înainte, dar a atras atenţia că aceasta nu a recunoscut pe deplin necesitatea imediată de măsuri pentru asigurarea unei concurenţe loiale în interiorul Pieţei Unice (...) În ultimul an, în afară de publicarea Comunicării privind comerţul electronic, au existat unele evoluţii care sperăm că vor aduce rezultate. De exemplu, au avut loc iniţiative de aplicare a legii sub egida Regulamentului privind cooperarea în materie de protecţie a consumatorului (CPC), precum şi acţiuni în cadrul Actului privind serviciile digitale (DSA). De asemenea, se remarcă o conştientizare în creştere în rândul statelor-membre (...) În trecut, au existat semnale pozitive că Regulamentul CPC poate fi un instrument util. Din nefericire, aplicarea sa ţară cu ţară îi limitează eficacitatea, deoarece fiecare autoritate naţională este responsabilă doar pentru aplicarea legislaţiei privind protecţia consumatorilor. Totuşi, aceasta nu ar trebui să fie o scuză pentru lipsa de acţiune a autorităţilor naţionale împotriva platformelor non-UE, deoarece s-au înregistrat deja precedente", menţionează sursa citată.
Conform documentului, este esenţial ca forul european să primească un mandat clar şi puternic pentru a-şi asuma rolul de a aplica legislaţia în cazurile de încălcare la scară UE a legislaţiei, cu milioane de consumatori afectaţi, indiferent unde îşi are sediul compania vizată.
"În timp ce aceşti paşi par încurajatori, ceea ce lipseşte este viteza. Investigaţiile şi procedurile de aplicare durează prea mult - timp pe care companiile conforme nu şi-l pot permite, întrucât îşi pierd cota de piaţă în faţa jucătorilor neconformi. Acestea investesc masiv pentru respectarea regulilor UE, în timp ce companiile neconforme pot oferi produse cu cel puţin 40% mai ieftine. Această diferenţă simţitoare de preţ demonstrează avantajul semnificativ de care companiile care nu respectă legislaţia se bucură (...) Comunicarea Comisiei privind comerţul electronic merge în direcţia corectă atunci când solicită statelor-membre să accelereze negocierile şi să finalizeze un acord privind reforma vamală, care reprezintă o revizuire solidă a actualului Cod Vamal al Uniunii (UCC), având ca scop introducerea unei mai mari transparenţe şi responsabilităţi din partea actorilor din e-commerce în procesul de import al bunurilor din ţări terţe. Din păcate, în ciuda progreselor recente realizate sub Preşedinţia Poloniei, negocierile din cadrul Consiliului avansează lent, iar mai multe detalii vor trebui încă clarificate în cadrul trialogurilor. Corelat cu termenele de implementare eşalonate pe termen mediu, acest lucru înseamnă că efectele reformei nu vor fi vizibile înainte de sfârşitul deceniului", notează organizaţia profesională.
În aceaşi timp, semnatarii scrisorii amintesc de introducerea unei taxe de procesare impuse livrărilor directe B2C din ţări din afara UE ca fiind "un nou instrument menit să ofere autorităţilor de aplicare a legii mai multe resurse".
"Dacă va fi inclusă în Codul Vamal al Uniunii, va fi esenţial ca veniturile generate de această taxă să fie dedicate exclusiv aplicării legislaţiei vamale a UE şi supravegherea pieţei, pentru a sprijini autorităţile naţionale în gestionarea unui volum atât de mare de importuri. Recunoaştem, de asemenea, intenţia Comisiei Europene de a moderniza legislaţia privind produsele şi mediul, pentru a o adapta la evoluţia comerţului electronic şi, astfel, pentru a acoperi lacunele existente în materie de reglementare şi aplicare. Accentul pus pe implementarea noilor seturi de reguli şi evaluarea în curs a unor acte legislative esenţiale reprezintă puncte de plecare bune. Totuşi, trebuie avută în vedere şi optimizarea instrumentelor de supraveghere a pieţei, precum şi modificări ţintite ale cadrului legislativ referitor la produse şi mediu, pentru a preveni intrarea pe piaţa UE a produselor neconforme", subliniază sursa citată.
Reprezentanţii Ecommerce Europe consideră că unii dintre actorii din comerţul electronic care îşi desfăşoară activitatea din afara UE continuă să profite de resursele lor financiare aproape nelimitate, ignoră regulile şi subminează companiile care concurează corect.
În context, organizaţia solicită autorităţilor competente ale UE şi ale statelor-membre să accelereze investigaţiile în curs, să intensifice aplicarea efectivă a legislaţiei europene existente faţă de toţi actorii din piaţă, indiferent de origine, concentrându-se totodată pe implementarea seturilor de reguli recent adoptate şi pe evaluarea în curs a actelor legislative-cheie din domeniul reglementării produselor şi al protecţiei mediului.
De asemenea, încurajează adoptarea rapidă a reformei Codului Vamal al Uniunii şi subliniază importanţa unei implementări planificate şi realizate la timp a acestei revizuiri. În plus, se solicită statelor-membre asumarea responsabilităţii şi alocarea de urgenţă de resurse adecvate autorităţilor naţionale pentru a putea monitoriza, investiga şi sancţiona mai eficient încălcările.
Totodată, susţine, în principiu, ideea de a acorda Comisiei Europene rolul de autoritate de aplicare a legii în cazurile de încălcare a legislaţiei europene în domeniul protecţiei consumatorilor la nivelul întregii UE, afectând milioane de cetăţeni, pentru a sprijini autorităţile naţionale care dispun de resurse limitate.
Mai mult, solicită intensificarea cooperării între direcţiile generale relevante prin crearea unui grup de lucru permanent privind condiţiile egale de concurenţă, la nivelul Comisiei Europene, care să includă cel puţin DG Just, DG Taxud, DG Trade, DG Conect, DG Comp, DG Grow, DG Env, precum şi autorităţile naţionale, pentru o aplicare coerentă a legii şi acţiuni coordonate, de preferat cu implicarea părţilor interesate relevante din exterior.
Nu în ultimul rând, Ecommerce Europe cere implementarea rapidă a noului sistem automat de monitorizare online (web crawler), anunţat în Comunicarea Comisiei privind comerţul electronic, pentru a efectua căutări automate ale produselor potenţial neconforme.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 924 / 20340 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Schoenherr a asistat fondatorii Calla Oradea în vânzarea unei participații majoritare către Integral Capital Group I Echipa, coordonată de Mădălina Neagu (partner)
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Wolf Theiss a asistat Rheinmetall în legătură cu semnarea unui acord de înființare a unui joint venture cu Pirochim Victoria
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat a doua emisiune de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 de mil. € de pe piețele internaționale| Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Filip & Company a asistat BCR și BRD în legătură cu oferta publică inițială a Cris Tim Family Holding | Olga Niță (partener) și Alexandru Bîrsan (managing partner) au coordonat echipa
Clifford Chance Badea a asistat Cris-Tim Family Holding în legătură cu IPO-ul istoric în valoare de 454,35 milioane RON | Daniel Badea (Managing Partner): ”Sperăm ca succesul Cris-Tim să încurajeze și alte branduri românești să vină pe bursă”
Filip & Company a asistat DIGI Romania S.A. în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 mil. €. Alexandru Bîrsan (managing partener) a coordonat echipa
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Dreptul muncii | Consultanță
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Real Estate | Consultanță
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





