ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Strategia ANAF: Scăderea decalajului fiscal la TVA cu până la 10% până 2024

17 Martie 2021   |   Agerpres

În ceea ce priveşte managementul resurselor umane, instituţia îşi propune ocuparea, prin recrutare externă, a 2.000 de posturi vacante, iar domeniile prioritare de ocupare cu tineri absolvenţi sunt IT, statistică, econometrie şi managementul proiectelor.

 
 
Reformele, măsurile şi investiţiile propuse de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) au în vedere creşterea cu 2,5% a ponderii veniturilor colectate în PIB, din perspectiva administrării fiscale, şi reducerea decalajului fiscal la TVA cu până la 10%, până la finalul anului 2024, potrivit Strategiei ANAF pentru următorii trei ani.
 
În ceea ce priveşte managementul resurselor umane, instituţia îşi propune ocuparea, prin recrutare externă, a 2.000 de posturi vacante, iar domeniile prioritare de ocupare cu tineri absolvenţi sunt IT, statistică, econometrie şi managementul proiectelor.
 
"Reformarea Agenţiei prin digitalizare, componentă esenţială a unui exerciţiu strategic modern, trebuie dublată de o a două componentă de maximă importanţă - managementul eficient al resurselor umane. O preocuparea constantă a Agenţiei va fi asigurarea unui management eficient al resurselor umane, dezvoltarea competenţelor şi întinerirea aparatului de funcţionari proprii. Punerea la dispoziţie, de către Agenţie, a unor servicii moderne, presupune existenţa unui corp de funcţionari corespunzător dimensionat, care beneficiază de o pregătire profesională continuă şi manifestă un comportament proactiv. Dacă în prezent există circa 2500 de posturi vacante, peste 5 ani numărul acestora va creşte la 6000, ca urmare a atingerii pragului vârstei de pensionare de către unii funcţionari. Este evident faptul că digitalizarea va genera o reducere a numărului de posturi vacante necesare şi, ţinând seama că perioada de formare a unui angajat este de minim doi ani, în perioada 2021 - 2024 este necesară ocuparea prin recrutare externă a 2000 de posturi vacante. Domeniile prioritare de ocupare a posturilor vacante cu tineri absolvenţi sunt: IT, statistică, econometrie, managementul proiectelor etc", se precizează în documentul citat.
 
Cele patru obiective strategice pe care şi le propune ANAF pentru perioada 2021 - 2024 sunt îmbunătăţirea serviciilor oferite, soluţii digitale integrate, prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale şi eficienţa şi transparenţă.
 
Pentru îmbunătăţirea serviciilor oferite de Fisc se au în vedere, printre altele, implementarea unui mecanism anual de analiză şi evaluare atât a impactului serviciilor oferite cât şi a satisfacţiei contribuabililor, consultarea mediului de afaceri cu privire la viitoare măsuri, simplificarea formularelor şi declaraţiilor şi reducerea numărului acestora şi simplificarea graduală a procedurilor vamale.
 
Totodată, activitatea de administrare fiscală a marilor contribuabili va fi specializată pe sectoare de activitate iar managementul arieratelor fiscale va fi reconceptualizat, obiectivul fiind utilizarea metodelor de segmentare a contribuabililor în funcţie de profilul de risc.
 
Documentul promite furnizarea de servicii simple şi accesibile pentru contribuabili (simplificarea procedurii de înregistrare în scopuri de TVA sau extinderea la nivel naţional a serviciului de programări on-line şi furnizarea de servicii în sistem self-services)
 
"Creşterea capacităţii de colectare a veniturilor bugetare se află în strânsă concordanţă cu procesul de digitalizare. De altfel, criza generată de pandemia de COVID-19 a accentuat nevoia de digitalizare, mai ales în zona de furnizare de servicii către contribuabili, dar şi în ceea ce priveşte necesitatea de a gestiona volume masive de date şi informaţii pentru o mai bună înţelegere a contextului economic. Transformarea digitală a ANAF este necesară pentru a furniza capacitatea optimă de răspuns la provocările informaţionale actuale şi viitoare", se precizează în document.
 
Astfel, ANAF are în vedere digitalizarea tuturor formularelor şi declaraţiilor fiscale şi extinderea posibilităţii de depunere on-line a acestora prin intermediul platformei SPV, precum şi prin intermediul portalului e-guvernare.ro.
 
Totodată, instituţia promite că va trimite informări personalizate adresate contribuabililor, cu privire la noutăţile legislative şi situaţia fiscală proprie iar facilităţile din SPV vor putea fi accesate prin intermediul unei aplicaţii pentru telefoanele mobile.
 
În ceea ce priveşte prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, ANAF precizează că pachetul dedicat colectării masive de date, prin implementarea sistemelor SAF-T, desk-audit (dezvoltarea componentei de control fiscale ce vizează verificarea documentară de către structurile cu atribuţii de inspecţie fiscală, antifraudă şi cu atribuţii de verificare a situaţiei patrimoniale personale), interconectarea caselor de marcat şi factura electronică, precum şi interoperabilitatea bazelor de date, vor conduce la furnizarea de date fiscale consistente către sistemul de analiză de risc, activitate care va conduce la diminuarea evaziunii fiscale şi la creşterea veniturilor colectate ca pondere în PIB.
 
Segmentarea contribuabililor pe bază de risc fiscal şi o creştere a ponderii verificărilor documentare faţă de controalele clasice, sunt două dintre măsurile propuse pentru reformarea managementului riscului de neconformare.
 
Tot pentru combaterea evaziunii fiscale se au intensificarea acţiunilor de control în domeniul preţurilor de transfer, inclusiv prin gestionarea eficientă a informaţiilor obţinute ca urmare a utilizării instrumentelor de cooperare administrativă şi eficientizarea acţiunilor de executare silită destinate recuperării arieratelor fiscale.
 
"Având în vedere faptul că din perspectiva conformării voluntare s-au creat numeroase instrumente privind procesul de administrare fiscală, din punct de vedere al acţiunilor de executare silită destinate recuperării arieratelor fiscale şi în egală măsură, în ceea ce priveşte prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, acţiunile ANAF se vor derula în sistem integrat vizând atât persoanele juridice, cât şi persoanele fizice care au calitatea de asociaţi, administratori până la beneficiarul real, în condiţiile legii. Această modalitate de investigare a comportamentelor fiscale necorespunzătoare va aduce cu certitudine o eficienţă sporită în ceea ce priveşte colectarea veniturilor la bugetul general consolidat, din sfera ANAF", se precizează în document.
 
Potrivit acestuia, se are în vedere ca, până la finalul anului 2022, indicatorul Gradul de conformare la declarare şi la plată să ajungă la nivelul înregistrat în anul 2019.
 
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a publicat pe site trei dintre strategiile ce vor fi implementate pe parcursul următorilor ani, respectiv Strategia ANAF pentru perioada 2021-2024, Strategia de digitalizare (2021 - 2025) şi Planul de comunicare (2021). 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 12227 / 16823
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
Echipa integrată a KPMG Legal & Tax obține în fața Curții de Apel Ploiești anularea măsurii nelegale de stabilire a sediului fix în România a unui important jucător în industria fashion, precum și obligațiile fiscale aferente în valoare de 1,5 mil. €
CMS asistă Iberdrola în vânzarea activelor sale eoliene din România. Cumpărătorul i-a avut alături pe avocații firmei Bohâlțeanu & Asociații
Studenții din București s-au impus și în acest an în cadrul Hexagonul Facultăților de Drept
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale, sărbătorită și prin Concursul de Procese Simulate în Dreptul Proprietății Intelectuale, ediția a doua. Ana-Maria Baciu (Managing Partner Simion & Baciu): „Este o mare bucurie să putem contribui la ascensiunea viitoarelor talente în domeniul dreptului proprietății intelectuale. Ne-au bucurat energia și pasiunea pe care le-am simțit din partea concurenților, ceea ce a făcut ca această competiție să fie încă o experiență memorabilă pentru toți cei implicați”
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...