Studiu EY: Obiceiuri vechi şi noi în comportamentul consumatorilor români în 2023
27 Decembrie 2023
BizLawyerTop 5 preocupări pentru români sunt legate de creșterea costului vieții (32%), economia ţării (31%), rezultatul alegerilor politice (30%), războaiele şi conflictele externe (25%), agitația socială şi divizarea în societate (19%).
Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România |
56% dintre români spun că vor face cheltuieli mai mari în perioada sărbătorilor din decembrie 2023 – ianuarie 2024, comparativ cu anul trecut, rezultă din EY Consumer Index 2023, care cercetează obiceiurile de consum ale românilor. Studiul a fost efectuat în luna decembrie 2023 și evidențiază modul în care a evoluat percepţia și experiența de cumpărare și consum a consumatorului român în contextul schimbărilor semnificative ce au avut loc în acest an pe toate palierele economice, sociale și geopolitice la nivel global.
Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România rezumă concluziile studiului EY Consumer Index: „Potrivit studiului EY efectuat în luna decembrie a acestui an, primele trei preocupări ale românilor sunt: creșterea costului vieții, economia ţării şi rezultatul alegerilor politice. În baza răspunsurilor analizate, în plus faţă de creșterea preţurilor pentru produsele de bază, pot fi identificate şi alte motive de îngrijorare ale românilor pentru anul care urmează, respectiv: creșterile privind impozitul pe venitul personal sau al gospodăriei, starea venitului personal şi asigurarea pensiei. În contextul cheltuielilor de sărbători, rezultă un apetit moderat al românilor pentru campaniile cu zile de reduceri semnificative. Totuși, în ciuda îngrijorărilor legate de propriile finanțe, 56% din respondenți declară că vor face cheltuieli mai mari în perioada de sărbători, decembrie – ianuarie, faţă de anul precedent”.
Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România rezumă concluziile studiului EY Consumer Index: „Potrivit studiului EY efectuat în luna decembrie a acestui an, primele trei preocupări ale românilor sunt: creșterea costului vieții, economia ţării şi rezultatul alegerilor politice. În baza răspunsurilor analizate, în plus faţă de creșterea preţurilor pentru produsele de bază, pot fi identificate şi alte motive de îngrijorare ale românilor pentru anul care urmează, respectiv: creșterile privind impozitul pe venitul personal sau al gospodăriei, starea venitului personal şi asigurarea pensiei. În contextul cheltuielilor de sărbători, rezultă un apetit moderat al românilor pentru campaniile cu zile de reduceri semnificative. Totuși, în ciuda îngrijorărilor legate de propriile finanțe, 56% din respondenți declară că vor face cheltuieli mai mari în perioada de sărbători, decembrie – ianuarie, faţă de anul precedent”.
Top 5 preocupări pentru români sunt legate de creșterea costului vieții (32%), economia ţării (31%), rezultatul alegerilor politice (30%), războaiele şi conflictele externe (25%), agitația socială şi divizarea în societate (19%). Acestea reprezintă dovada preocupărilor în privința situaţiei interne, dar şi a impactului noului conflict din Orientul Mijlociu asupra opiniei publice, pe lângă cel al războiului din Ucraina. Aceste aspecte le-au devansat pe cele privind sănătatea mintală (20% dintre respondenţi) sau finanţele personale (17%). La polul opus, românii par mai puţin îngrijoraţi cu privire la relaţiile lor în familie şi comunitate (23%), posibilităţile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (17%), locul de muncă (13%), atacuri teroriste (12%) sau pandemii (10%).
În privința așteptărilor pentru viitor, răspunsurile au fost dintre cele mai diverse. Astfel, la capitolul așteptări pentru o îmbunătățire a situației actuale, pe primele locuri se situează finanțele personale (44%), locul de muncă (37%), sănătatea fizică şi sănătatea mintală (35%), posibilitățile de a-şi acoperi nevoile personale de bază (31%). La polul opus, așteptările ca situația să se deterioreze în viitor sunt în principal legate de: creșterea costului vieții (72%), economia ţării (60%), rezultatului alegerilor politice din ţară (59%), conflicte şi războaie (56%) şi schimbări climatice (53%).
Comportamentul consumatorilor pare că a suferit modificări importante, pe fondul unei creșteri generalizate a preţurilor pentru majoritatea produselor şi serviciilor de bază. Primele trei aspecte unde respondenţii au fost de acord în cea mai mare măsură sunt: efortul de a nu irosi mâncarea (80%), o analiză mai bună a necesității achizițiilor de produse neesențiale (79%) şi faptul că nu simt nevoia de a fi la curent cu ultimele tendinţe în modă (61%). De asemenea, peste jumătate dintre respondenţi (56%) au indicat faptul că încearcă să repare lucrurile, mai degrabă decât să le înlocuiască, ceea ce arată preocuparea pentru a economisi bani în vremuri dificile, iar pentru 45% dintre participanții la sondaj brandurile nu sunt foarte importante în deciziile de cumpărare. Aproape jumătate s-au declarat în total dezacord cu afirmaţia potrivit căreia ar avea tendința de a cumpăra produse neesențiale (articole de modă, cosmetice, articole pentru casă) pentru că acest lucru îi face fericiţi (45%).
„Toate aceste răspunsuri reconfirmă obiceiuri de consum ale românilor identificate deja de echipa noastră prin sondajele EY Consumer Index realizate pe parcursul ultimelor 12 luni. Așadar factori precum: o preocupare sporită pentru a nu irosi mâncarea, pentru a repara bunurile deținute în detrimentul înlocuirii, de a renunța la achizițiile neesențiale şi a economisi, ne arată în mod cert îngrijorările românilor faţă de un cost al vieții în continuă creștere. Aceste rezultate sunt chiar mai interesante raportat la faptul că majoritatea celor care au participat la studiu sunt persoane cu studii superioare, cu venituri peste medie şi care locuiesc în mediul urban. Este de așteptat așadar ca aceste preocupări să fie mult mai acute pentru românii cu posibilități financiare mai reduse”, explică Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România.
Cumpărături cumpătate
Cei mai mulţi dintre participanţii la studiu declară că iau în considerare reducerea achizițiilor pentru accesorii de modă (bijuterii, genți, ochelari de soare), în proporţie de 64%, urmate de electronice de consum (ceasuri inteligente, telefoane, tablete, cu 54% dintre răspunsuri şi chiar articole de casă (obiecte sau produse de uz casnic, decoraţiuni), cu 51% dintre răspunsuri.
Motivul principal care îi determină pe români să cumpere mai puţine produse în viitor este acela de a economisi bani (80% dintre respondenţi), urmat fiind de lipsa necesității (77%) şi de faptul că viaţa ar putea fi mai simplă fără acele produse.
La întrebarea care ar fi elementele pentru care ar fi dispuşi să plătească mai mult în viitor, cei mai mulţi respondenţi au indicat produsele durabile (72%) şi produse de înaltă calitate (71%), ceea ce arată şi aici o atitudine de consum mult mai responsabilă. Pe de altă parte, aceştia au indicat preferinţa pentru achiziţia produselor fabricate în România (49%), de la branduri de încredere (42% dintre respondenţi) şi de la branduri care promovează sănătatea şi bunăstarea şi susţin comunitatea.
Mai multă grijă pentru finanțele personale
Studiul EY s-a referit la o serie de aspecte importante pentru viaţa de zi cu zi a românilor, începând cu veniturile personale, dobânda la credite, chirii, datorii personale, impozite, pensie, cost alimente, energie şi carburanţi şi până la siguranţa locului de muncă, accesul la serviciile medicale şi costul acestora. Cele cinci aspecte care îi îngrijorează cel mai mult pe respondenţi sunt: creşterea preţului la alimente, energie şi combustibil (85%), creşterea impozitului pe venit (76%), starea venitului personal şi asigurarea pensiei (66%), posibilitatea de a cumpăra o casă (61%) şi de a avea suficienți bani pentru a cheltui pe alte lucruri decât pe cele uzuale (61%). Respondenţii s-au mai arătat foarte îngrijoraţi şi cu privire la accesul şi costul cu serviciile medicale, inclusiv cele privind sănătatea mintală sau creşterea dobânzilor aferente creditelor ipotecare. Mai puţin îngrijoraţi s-au arătat vizavi de datoriile personale, separarea de familie sau restricţiile de călătorie, aspecte care şi-au pierdut din importanţă în comparaţie cu perioada pandemică şi post-pandemică.
Întrebați dacă în următoarele 3-4 luni ar face schimbări în abordarea cheltuielilor gospodăriei, majoritatea celor intervievaţi au spus că vor cheltui la fel, comparativ cu perioada actuală.
„Este de aşteptat ca românii să tindă spre o mai mare cumpătare în cheltuieli şi, în general, în administrarea veniturilor personale în contextul creșterii preţurilor, la care se adaugă creșterile de taxe şi impozite din 2024. Faptul că se mențin deciziile de cheltuieli de până acum poate fi interpretat drept un prag de maturitate în gestionarea bugetelor de familie, pentru evitarea cheltuielilor neesenţiale”, subliniază Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România.
Mirajul reducerilor de preturi şi cheltuielile de sărbători
Deși peste două treimi (67%) din respondenți au spus că au așteptat campaniile de reduceri (de tip Black Friday) pentru a face noi achiziții, doar 50% au declarat că au participat la aceste evenimente, cei mai mulți dintre ei (82%) cumpărând online. Din punct de vedere al sumelor cheltuite, 41% din respondenți au declarat că au alocat aceleași sume, 30% din respondenți mai mult faţă de anul precedent şi restul de 29% mai puțin faţă de anul precedent.
În privința cheltuielilor de sărbători, dar şi pentru vacanţele din perioada decembrie-ianuarie, majoritatea respondenților (56%) au declarat că vor cheltui mai mult faţă de anul trecut, în timp ce 30% au declarat că vor cheltui la un nivel similar.
În contextul majorărilor de preţuri, apare deja fireasca opțiune a cumpărătorilor pentru produsele de tip marcă proprie ale marilor retaileri. La întrebarea privind produsele pentru care ar lua în considerare cumpărarea articolelor marcă proprie, cea mai mare parte a respondenţilor (71%) a bifat alimentele proaspete, urmate de alimente ambalate (51%), produse pentru îngrijirea casei și a gospodăriei (49%), îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii (36%) şi produse de îngrijire personală (32%). Pentru 64% dintre respondenți, percepția este că aceste produse corespund cerinţelor de preţ şi calitate, comparativ cu produsele de brand şi oferă o variantă de economisire. Pe de altă parte, 58% au observat creşterea preţurilor acestor produse şi au constatat faptul că unele branduri au redus dimensiunea pachetelor deşi au menținut prețul sau chiar l-au mărit (64%).
Obiceiuri de consum care nu se vor schimba în viitor
Cum v-ați aștepta să faceți următoarele lucruri în viitor: mai des sau mai puțin des faţă de acum? Este întrebarea din sondajul EY la care în cele mai multe cazuri respondenţii au spus că nu vor schimba nimic: vor găti acasă, se vor distra acasă, vor face comenzi online şi vor petrece, în general, mai mult timp acasă şi cu familia (cu ponderi între 54% şi 66% pe fiecare dintre aceste variante). O surpriză ar putea fi considerată preferinţa pentru vizitarea magazinelor fizice (60% dintre respondenţi), fără a renunţa însă la comenzile online (pentru produse alimentare şi nealimentare), pentru care au optat 63% dintre respondenţi.
Răspunsurile vin pe fondul observației majorității covârșitoare a participanților la sondajul EY privind faptul că preţurile la raft au crescut generalizat, pentru toate produsele, şi de brand şi marcă proprie.
„În cazul consumatorilor români este vorba despre adaptarea la o noua realitate, aceea a unui cost al vieții în continuă creștere, dar şi a majorărilor de impozite şi taxe din 2024. Astfel, obiceiurile privind un consum mai cumpătat, chiar mai sustenabil ar putea fi răspunsul consumatorilor români în contextul economic dat", concluzionează Georgiana Iancu, Partener, Lider Consumer Products & Retail, EY România.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 2079 / 17954 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP câștigă premiul „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards (Who’s Who Legal) 2024, distincție acordată în premieră unei societăți de avocați românești | Cosmin Vasile (managing partner): Premiul, o sumă a excelenței individuale pe diverse arii de practică - îmi place în mod special perspectiva, pentru că este exact filosofia noastră
Schoenherr lansează a patra ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 18.000 lei
Decizie de referință în domeniul energiei regenerabile: Curtea Constituțională admite sesizarea de neconstituționalitate referitoare la supraimpozitarea producătorilor de energie din surse regenerabile
Studenții invitați să se alăture programului de internship oferit de Schoenherr au derulat stagii de practică cu perioadă flexibilă, personalizată atât în funcție de programul lor, cât și de nevoile firmei de avocați | Ana Lupșor, HR manager: „Am avut o vară intensă, cu multe activități desfășurate în comun. Studenții au luat contact nu doar cu activitatea profesională ca avocat într-o firmă internațională de avocatură de afaceri, ci și cu spiritul și cultura echipei Schoenherr”
Bondoc și Asociații SCA a asistat UniCredit SpA în legătură cu achiziția Alpha Bank România SA | Echipa extinsă, formată din peste 20 de avocați, dintre care șase parteneri, a fost coordonată de Lucian Bondoc (Managing Partner) și Simona Petrișor (Partener). White & Case a asigurat asistența cu privire la legea engleză
NNDKP CELF, o nouă soluție de recunoaștere în instanță a dreptului de deducere a TVA aferente cheltuielilor de investiție în cazul abandonului proiectului | Alexandru Aparaschivei (Partener NNDKP CF), Marius Ezer (Partener) și Florentin Nanu (Avocat Senior), în prim plan
Victorie importantă, ce consolidează principiul libertății activității politice | Popescu & Asociații obține achitarea definitivă pentru membrii PNL Timiș, Cosmin Șandru și Nicolae Bitea. Echipa, coordonată de Adrian CHIRVASE (Partner) și Mirel RĂDESCU (Senior Counsel)
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank Group și filiala sa Alpha Bank România S.A. la finalizarea vânzării către Unicredit S.p.A. a 90,1% din acțiunile Alpha Bank România SA | Echipa, coordonată de Daniel Badea (Managing Partner) și Loredana Ralea (Counsel)
Cariere în Drept | De vorbă cu Ramona Andreea Stoica, printre primii absolvenți ai generației care și-a finalizat studiile în 2023, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dreptul este un domeniu frumos, pe care trebuie uneori să ‘îl simți’, însă nu este pentru toți. Cred că media a fost doar o reflectare a efortului depus, iar efortul a fost cel care m-a ajutat și mi-a creat premisele evoluției profesionale ulterioare”
Arbitrajul ICSID cerut de Petrochemical Holding GmbH, legat de rafinări RAFO din Onești, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 836 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
GDPR | Avocații WH Simion & Partners se așteaptă ca practica de protecție a datelor cu caracter personal să devină și mai relevantă, având în vedere că, în următorii ani, reglementările ar putea să evolueze pentru a acoperi noi domenii, cum ar fi inteligența artificială, internetul lucrurilor (IoT) și blockchain-ul. Despre proiectele „flagship” ale echipei, într-o discuție cu Cosmina Simion (Managing Partner) și Petrus Partene (Senior Associate)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...