ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Creșterea, în ultimii trei ani, a importanței avocatului in-house în economia afacerilor a dus la o intensificare a recrutărilor pentru acest sector. Simona Vasiliu, Legal Manager cu o bogată experiență: Departamentele juridice ale firmelor vizează, mai ales, experți în Dreptul afacerilor, axați pe contracte și teoria obligațiilor. Contează atât experiența deja acumulată, cât și profilul personal

27 Ianuarie 2023   |   Ștefania Enache

Firmele vânează atât avocați cu experiență, cât și juniori pe care doresc să-i formeze potrivit culturii organizaționale proprii.

 
 
Avocatura in-house s-a transformat într-o alternativă tentantă pentru absolvenții de Drept care își doresc o specializare într-o anumită industrie. În plus, Departamentele Juridice ale firmelor vin și cu alte avantaje, având în vedere că oferă un mediu de lucru prietenos, în care ritmul este setat astfel încât oamenii din echipă să-și acopere proiectele, dar în același timp să asigure o echilibrare între viața profesională și cea personală.

Simona Vasiliu coordonează echipa de juriști a unuia dintre cei mai importanți investitori de portofoliu din România, iar din poziția pe care o ocupă oferă a radiografie a schimbărilor care au intervenit, în ultimul timp, în recrutările care vizează Departamentele juridice, notează In-House Legal România, parte a grupului BizLawyer.


Creșterea, în ultimii trei ani, a importanței avocatului in-house în economia afacerilor a dus la o intensificare a recrutărilor pentru acest sector. Firmele vânează atât avocați cu experiență, cât și juniori pe care doresc să-i formeze  potrivit culturii organizaționale proprii.

Nevoile firmelor în avocatura in-house

Simona Vasiliu menționează că profilul profesionistului dorit în acest moment de Departamentele juridice ale firmelor vizează, mai ales, experți în Dreptul afacerilor, axați pe contracte și teoria obligațiilor. „Sunt importante și cunoștințele de limbi străine (engleză, spaniolă, italiană, franceză, germană) și reprezintă un avantaj cunoștințele privind protecția datelor, precum și unele noțiuni specifice domeniilor financiar-bancar și IT. În general, recrutarea pe poziții juridice necesită cunoștințe de Drept românesc, însă luăm în considerare și candidați care au finalizat studiile în străinătate (în special în UE) și au cunoștințe și experiență de lucru relevantă pentru poziția deschisă. În ce privește lucrul din afara României, sunt unele restricții legale cu impact pe zona de taxare, care sunt luate în considerare atunci când se stabilesc condițiile în care se poate desfășura activitatea respectivă”, completează avocatul.

Simona Vasiliu subliniază faptul că dimensiunea unei echipe juridice variază în timp (uneori se modifică destul de rapid) și depinde atât de dimensiunea și tipul companiei, de faza de dezvoltare în care aceasta se află, de proiectele pe care le derulează sau intenționează să le deruleze, cât și de politica de externalizare stabilită la nivelul organizației.

Avantajele avocaturii in-house


Având în vedere avantajele pe care le oferă, avocatura in-house nu duce lipsă de candidați. Cei care se îndreaptă către acest domeniu o fac pentru că urmăresc un program de lucru flexibil, echilibrarea activității profesionale cu timpul dedicat familiei și pasiunilor extra-job, posibilitatea de a lucra la distanță, atmosfera de cooperare din echipă, oportunitățile privind dezvoltarea profesională. Totodată, juriștii care optează pentru această zonă își doresc un mediu de lucru care oferă oportunități de învățare și dezvoltare. De asemenea, vor să activeze într-o echipă deschisă către colaborare, în care cultura organizațională este orientată către soluționarea problemelor.

„Avocatura in-house oferă o mai mare orientare către înțelegerea activității comerciale și identificarea unor soluții practice și eficiente din punct de vedere operațional; o paletă mai largă de proiecte, din diferite zone de activitate; lipsa unei presiuni pentru a calcula (în scopuri de facturare) orele de muncă alocate pe un anumit proiect; interacțiunea rapidă cu diverse echipe de business, care pot oferi un feedback deschis privind suportul juridic de care au beneficiat. Cu siguranță că sunt și altele, care țin și de structura și de modul de funcționare a unei organizații. Pe de altă parte, există și avantaje oferite de activitatea de avocatura derulată într-o firma de profil. Deși, în esență, activitatea desfășurată sub ambele forme este cea juridică, diferența majoră ține de modul de abordare, cea in-house având un caracter preponderent pragmatic, operațional”, comentează Simona Vasiliu, referindu-se la avantajele profesionale pe care le oferă activitatea specifică segmentului in-house lawyers.

Interlocutoarea  In-House Legal România explică faptul că, atunci când firma în care activează face recrutări pentru echipa de juriști, sunt avute în vedere atât cunoștințele acumulate, cât și competențele din zona „soft skills”: comunicare, lucru în echipă, gândire critică, capacitatea de a identifica soluții în diverse situații.

„Odată ce este selectat un nou membru, există un proces de integrare și suport în cadrul echipei, însă nu există o practică de a apela la cursuri externe. Training-urile externe sunt accesibile ulterior, conform programului disponibil în cadrul organizației, și sunt orientate preponderent pe zona de soft skills”, arată avocatul.

Simona Vasiliu mai spune că în alegerea noilor membri din echipă este importantă experiența profesională deja acumulată, având în vedere că mediul de lucru este unul complex și necesită unele cunoștințe privind funcționarea unei organizații/ societăți comerciale. „Examenul de admitere în Barou nu este o condițe în procesul de recrutare, este suficientă licență în Drept (Științe Juridice). Reprezintă un avantaj studiile de master/ post-universitare”, nuațează avocatul.

Formarea noilor veniți într-o echipă juridică depinde de la caz la caz, atât de structura candidatului, cât și de compania angajatoare. „În privința candidatului, contează atât experiența deja acumulată (spre exemplu - dacă este dobândită exclusiv în case de avocatură sau și în alte tipuri de organizații), cât și profilul personal: dacă este o persoană mai ușor sau mai greu adaptabilă la schimbări, dacă este deschisă spre învățare și lucru în echipă etc. În privința organizației angajatoare, sunt relevante cultura organizațională, dimensiunea și structura internă a companiei, activitatea desfășurată etc. În funcție de această multitudine de factori, integrarea se poate face uneori destul de rapid (două-trei luni), alteori pe o perioadă mai îndelungată - șase luni -un an”, încheie Simona Vasiliu.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 18 / 80
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Avocații Schoenherr, alături de Allianz-Țiriac Asigurări în tranzacția de preluare a Campion Broker. Echipa, coordonată de Monica Cojocaru (partener) și Georgiana Bădescu (partener)
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Mușat & Asociații asistă cu succes asocierea DOGUS în adjudecarea și semnarea contractului pentru cel mai mare proiect de infrastructură derulat în ultimii ani de o autoritate publică în București
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...