
In-houseLegal.ro | Cum s-au adaptat marile companii private la ‘noua normalitate’ și ce sprijin oferă echipele de Legal în perioada pandemiei. Simona Vasiliu: Paradoxal, desfășurarea activității „la distanță” a menținut și chiar a crescut performanța echipei
20 Ianuarie 2021
Ștefania EnacheÎn ultimele șase luni, proiectele pe care juriștii le-au avut în lucru, au fost axate atât pe segmentul de business, cât și pe cele de remediere și prevenire a riscurilor.
![]() |
Departamentele juridice din cadrul companiilor au avut un rol major în această pandemie, fiind foarte multe situațiile în care au acționat de pe poziția „viorii întâi” în „orchestra” unei afaceri. Simona Vasiliu, coordonează echipa de juriști a unuia dintre cei mai importanți investitori de portofoliu din România, și alături de colegii săi a muncit continuu în toată perioada aceasta. Într-o nouă normalitate, care înseamnă utilizarea 100% a mijloacelor tehnice pentru desfășurarea activității curente, Departamentul Legal a lucrat în formula „telemuncă” de la începutul crizei sanitare, notează In-HouseLegal.ro.
Datorită faptului că s-a adaptat rapid la noile condiții, echipa de juriști nu și-a schimbat prea mult modul de abordare a proiectelor.
Mai mult, Simona Vasiliu ne spune că nu sunt modificări majore față de perioada anterioară pandemiei, din punct de vedere al proiectelor gestionate, iar aspectele care necesită mai multă atenție sunt cele legate de echipă și interacțiunea cu colegii. „Munca la distanță s-a dovedit o formulă de succes, însă rămâne de văzut dacă pe termen lung performanța și eficiența vor putea fi păstrate. Pare că modalitatea aceasta de a desfășura activitatea avantajează persoanele capabile să lucreze în mod independent, dar solicită, în schimb, mai multă coordonare și eforturi din punct de vedere managerial”, explică avocatul.
Pandemia a forțat găsirea unor soluții pentru a continua activitatea fără a pune în pericol sănătatea, sau cel puțin minimizând riscurile de îmbolnăvire. Simona Vasiliu menționează faptul că, din fericire, infrastructura companiei și specificul industriei au permis, în cazul său, lucrul la distanță, spre deosebire de alte sectoare/ firme.
„Primele săptămâni au fost mai dificile, până când s-a stabilizat noul mod de lucru și oamenii s-au obișnuit în această formulă. Paradoxal, desfășurarea activității „la distanță” a menținut și chiar a crescut performanța echipei. Cred că la acest fapt a contribuit echilibrul mai bun dintre activitatea profesională și viața personală. Timpul petrecut în trafic sau cu pregătirea pentru mers la birou s-a transformat în timp disponibil pentru angajați, folosit pentru odihnă, activități personale și/ sau profesionale. Pe de alta parte, ca manager trebuie să găsești soluții pentru a menține legătura cu /și între membrii echipei, și pentru a atinge obiectivele stabilite în condițiile înlocurii prezenței fizice și a comunicării directe cu cea „la distanță”. Rămâne de văzut dacă pe termen mediu-lung rezultatele vor putea fi menținute, însă pentru perioada de până acum lucrurile au decurs mai bine decât se previziona. De asemenea, contează foarte mult nivelul și calitatea profesională și personală a fiecărui membru al echipei. Probabil că pe viitor, recrutările vor trebui să țină cont tot mai mult de calitățile necesare pentru o echipă de „succes (de) la distanță””, nuanțează expertul.
Referindu-se la lecțiile acestei perioade, Simona Vasiliu subliniază că a învățat că trebuie să rămâi flexibil, calm și deschis la schimbări, și să îți folosești experiența acumulată reinterpretând-o și contextualizând-o pentru o lume în mișcare și schimbare.
O punte de legătură între departamente
Departamentul coordonat de Simona Vasiliu asigură, pe lângă gestionarea proiectelor curente, și legătura cu departamentele juridice ale entităților din cadrul Grupului. Astfel, membrii echipei au contribuit, în ultimele luni, și cu soluții în zona dezvoltării și aplicării unor practici unitare de drept contractual.
„Echipa nu este foarte mare, suntem opt persoane, iar numărul colegilor a rămas constant. Orientarea noastră este să gestionăm proiectele, pe cât posibil, intern. Ne axăm foarte mult pe creșterea valorii departamentului juridic în cadrul organizației. Ne preocupă în special zona de redesenare și formalizare a fluxurilor de lucru pentru creșterea eficienței, utilizarea aplicațiilor informatice și dezvoltarea unui know-how la nivelul echipei care să susțină creșterea performanței. Colaborarea cu departamentul de HR a fost foarte buna. Așa cum am menționat, de la începutul pandemiei lucrăm la distanță. Într-adevăr, pentru manageri poate fi mai solicitant să lucreze la distanță cu echipa, însă există soluții. Este important să existe relații bazate pe încredere și transparență, iar orientarea să fie mai mare pe urmărirea de obiective și „milestones”, decât pe o supervizare constantă. Este însă nevoie de o deschidere spre schimbarea mentalităților, iar pentru cei care obișnuiesc să facă micromanagement probabil că va fi mai puțin ușor”, precizează Simona Vasiliu.
În ultimele șase luni, proiectele pe care juriștii le-au avut în lucru, au fost axate atât pe segmentul de business, cât și pe cele de remediere și prevenire a riscurilor.
„Orice criză poate fi și o oportunitate, iar cea de acum „forțează” deschiderea cptre tehnologie și explorarea unor noi moduri de lucru pe proiecte. „Munca de acasa” va deveni o constantă (și) post-pandemie, chiar dacă nu neapărat în formulă 100%. Însă această schimbare implică și un salt la nivel de mentalitate, care ar trebui reflectată în managementul echipelor”, a conchis Simona Vasiliu.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 59 / 80 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
GNP Guia Naghi and Partners is looking for a talented lawyer | Technology & Data protection
NNDKP a luat toate premiile pentru jurisdicția noastră la gala ‘Benchmark Litigation Europe Awards 2025’ | Casa de avocați a primit titlul de ‘Firma de avocatură a anului’, iar Emil Bivolaru a urcat pe podium la catogoria ‘Avocatul anului în România’ în materia soluționării disputelor
Țuca Zbârcea & Asociații Tax câștigă premiul „Firma Anului în Domeniul Prețurilor de Transfer”
Bulboacă & Asociații iși reafirmă poziția de forță strategică prin avansarea Roxanei Tiutiu la poziția de Managing Associate și a Ralucăi Ilie-Antonescu la poziția de Counsel
Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Lexology Capital Markets Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care se remarcă în practica de piețe de capital: Anca Simeria (partener, Popescu & Asociații) este considerată „Thought Leaders”. Zsuzsa Csiki (partener, Kinstellar), evidențiată pe segmentul de ”Structured Finance”, iar Loredana Chițu (partener Dentons, în secțiunea ”Debt & Equity”. Un semnal că piața locală poate seta standarde și concura cu jurisdicții consacrate
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
ZRVP a asistat UniCredit Bank în materia relațiilor de muncă în contextul fuziunii cu Alpha Bank Romania. Cătălin Micu (partener) a coordonat proiectul, alți trei avocați, în prim plan | Buna colaborare cu factorii cheie din proiect și focusul pe comunicarea eficientă în cadrul organizațiilor implicate a făcut ca toate etapele planificate să fie implementate și inerentele provocări să fie depășite cu succes
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...