
Cum se obține certificatul pentru situații de urgență în contextul pandemiei cauzate de răspândirea virusului SARS-COV-2?
30 Martie 2020
Andreea Plăian, avocat Iordăchescu & AsociațiiCertificatele pentru situații de urgență sunt valabile fără semnătură şi ştampilă, iar verificarea acestora se poate efectua pe platforma http://prevenire.gov.ro, după serie şi număr.
Prin Ordonanțele de Urgență nr. 29/2020, respectiv nr. 30/2020, Guvernul României a dispus o serie de măsuri în încercarea de a veni în ajutorul operatorilor economici a căror activitate a fost afectată de adoptarea măsurilor de limitare a răspândirii virusului SARS-COV-2, însă mare parte dintre aceste demersuri au fost condiționate de obținerea certificatului pentru situații de urgență.
În data de 25.03.2020 a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 248/25.03.2020 Ordinul nr. 791/2020 care reglementează procedura prin care Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri acordă, la cerere, operatorilor economici, a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2, certificate de situație de urgență (CSU).
În data de 25.03.2020 a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 248/25.03.2020 Ordinul nr. 791/2020 care reglementează procedura prin care Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri acordă, la cerere, operatorilor economici, a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2, certificate de situație de urgență (CSU).
I. Cine poate solicita emiterea unui astfel de certificat?
Art. 1 alin. (2) din Ordinul nr. 791/2020 nu arată în mod explicit care sunt persoanele care pot solicita emiterea unui astfel de certificat, însă, coroborând dispozițiile cuprinse în Ordin cu prevederile O.U.G. nr. 29/2020 și nr. 30/2020, reiese că sunt trei categorii de operatori economici care pot solicita eliberarea unui certificat pentru situații de urgență, după cum urmează:
1. operatorii economici a căror activitate este afectată prin măsurile dispuse de autoritățile publice pentru prevenirea și combaterea pandemiei determinate de răspândirea coronavirusul Covid – 19 (ordinul face trimitere la O.U.G. nr. 29/2020 și nr. 30/2020);
2. operatorii economici a căror activitate este afectată direct, mai exact cei care își întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii (de exemplu, situațiile în care s-a dispus suspendarea activității prin ordonanță militară);
3. operatorii economici a căror activitate este afectată indirect, respectiv cei care își reduc activitatea ca urmare a efectelor pandemiei cauzate de răspândirea coronavirusului Covid – 19 (de exemplu, cei a căror activitate nu a fost direct suspendată, dar ai căror salariați nu pot presta muncă la domiciliu sau prin telemuncă).
2. operatorii economici a căror activitate este afectată direct, mai exact cei care își întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii (de exemplu, situațiile în care s-a dispus suspendarea activității prin ordonanță militară);
3. operatorii economici a căror activitate este afectată indirect, respectiv cei care își reduc activitatea ca urmare a efectelor pandemiei cauzate de răspândirea coronavirusului Covid – 19 (de exemplu, cei a căror activitate nu a fost direct suspendată, dar ai căror salariați nu pot presta muncă la domiciliu sau prin telemuncă).
II. Categorii de certificate pentru situații de urgență
1. Certificatul de TIP I (albastru) – eliberat pentru solicitanții care cer acordarea acestuia în baza declaraţiei pe propria răspundere din care rezultă întreruperea totală sau parţială a activităţii, ca urmare a deciziilor emise de autorităţile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgenţă decretate;
2. Certificatul de TIP II (galben) – eliberat pentru solicitanţii care cer acordarea acestuia în baza declaraţiei pe propria răspundere din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020.
2. Certificatul de TIP II (galben) – eliberat pentru solicitanţii care cer acordarea acestuia în baza declaraţiei pe propria răspundere din care rezultă înregistrarea unei diminuări a încasărilor în luna martie 2020 cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020.
Certificatul pentru situații de urgență poate fi folosit atât în relaţiile cu instituţiile publice pentru obţinerea de facilităţi/măsuri de sprijin, amânarea la plată pentru serviciile de utilități, electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și de internet, chirie pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare, cât şi în relaţiile cu partenerii comerciali.
Important de evidențiat este faptul că un operator economic poate cere eliberarea unui singur tip de certificat de urgență.
III. Procedura de eliberare a certificatului pentru situații de urgență
Cererea pentru eliberarea CSU se depune de solicitant, exclusiv electronic, prin intermediul platformei http://prevenire.gov.ro, iar eliberarea certificatelor se va face automat, electronic, după validarea de către sistem a solicitării.
În vederea eliberării unui astfel de certificat, solicitantul trebuie să furnizeze o serie de informații și să depună un set de documente, precum:
a) datele de identificare;
b) declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal, prin care acesta atestă că toate informaţiile şi documentele care stau la baza cererii pentru obţinerea certificatului sunt conforme cu realitatea şi respectă legislaţia în vigoare raportat la tipul de certificat solicitat, cu referire la închiderea totală sau parţială a activităţii sau la diminuarea încasărilor în cuantumul indicat. În situaţia în care reprezentantul legal nu deţine semnătură electronică, acesta poate semna olograf, urmând ca toate documentele încărcate în platforma http://prevenire.gov.ro (inclusiv declaraţia pe propria răspundere) să fie semnate electronic de către împuternicitul desemnat în acest sens. Modelul declaraţiei pe propria răspundere va fi încărcat pe platforma http://prevenire.gov.ro.
b) declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal, prin care acesta atestă că toate informaţiile şi documentele care stau la baza cererii pentru obţinerea certificatului sunt conforme cu realitatea şi respectă legislaţia în vigoare raportat la tipul de certificat solicitat, cu referire la închiderea totală sau parţială a activităţii sau la diminuarea încasărilor în cuantumul indicat. În situaţia în care reprezentantul legal nu deţine semnătură electronică, acesta poate semna olograf, urmând ca toate documentele încărcate în platforma http://prevenire.gov.ro (inclusiv declaraţia pe propria răspundere) să fie semnate electronic de către împuternicitul desemnat în acest sens. Modelul declaraţiei pe propria răspundere va fi încărcat pe platforma http://prevenire.gov.ro.
Certificatele pentru situații de urgență sunt valabile fără semnătură şi ştampilă, iar verificarea acestora se poate efectua pe platforma http://prevenire.gov.ro, după serie şi număr.
Totodată, în cuprinsul Ordinului nr. 791/2020, se specifică faptul că în cadrul acţiunilor de inspecţie şi control desfăşurate de către organele abilitate, acestea verifică inclusiv documentele care au stat la baza emiterii declaraţiei pe propria răspundere de către solicitanţi. Astfel, în ipoteza identificării vreunor suspiciuni rezonabile privind obţinerea CSU cu nerespectarea dispoziţiilor legale incidente ori prin neatestarea situaţiei reale de drept şi/sau de fapt a solicitantului, se sesizează organele abilitate în vederea stabilirii măsurilor incidente.
IV. Momentul de la care pot fi depuse cererile de eliberarea a CSU
Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri va asigura adaptarea și funcționarea platformei electronice http://prevenire.gov.ro în termen de 5 zile de la aprobarea și publicarea ordinului.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 9521 / 9996 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Nyerges & Partners cooptează doi avocați cu experiență și practică de top: Horia Ispas devine Partener, iar Irina Moinescu se alătură firmei pe poziția de Counsel
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Mitel & Asociatii recruteaza avocati stagiari
Saga „Micula vs. România” foarfecă bugetul | Frații Micula cer a treia serie de sancțiuni în SUA împotriva României, după ce administrația de la București a refuzat să ofere date precise despre bunuri și conturi ce pot fi executate. Statul ar trebui să mai plătească penalități de 5,8 mil. USD după ce a fost deja sancționată cu cca. 15 mil. USD în ultimii 4 ani. White & Case, Dentons și F.A. Vasquez accelerează demersurile de executare; statul este apărat de Foley Hoag și SLV Legal
Într-un an dominat de pragmatism, Mitel & Asociații menține ritmul în M&A: echipă compactă, coordonare directă a partenerilor, continuitate și seriozitate în dosarele complexe, proiecte din industrii cu cerere solidă și un mod de lucru centrat pe integrare, calendar și echilibru între părți | Avocații spun că procedurile pentru investiții străine impun răbdare, dar nu schimbă cursul, într-o piață care rămâne activă, dar mai atentă la detalii
Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
NNDKP a luat toate premiile pentru jurisdicția noastră la gala ‘Benchmark Litigation Europe Awards 2025’ | Casa de avocați a primit titlul de ‘Firma de avocatură a anului’, iar Emil Bivolaru a urcat pe podium la catogoria ‘Avocatul anului în România’ în materia soluționării disputelor
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Lexology Capital Markets Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care se remarcă în practica de piețe de capital: Anca Simeria (partener, Popescu & Asociații) este considerată „Thought Leaders”. Zsuzsa Csiki (partener, Kinstellar), evidențiată pe segmentul de ”Structured Finance”, iar Loredana Chițu (partener Dentons, în secțiunea ”Debt & Equity”. Un semnal că piața locală poate seta standarde și concura cu jurisdicții consacrate
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
ZRVP a asistat UniCredit Bank în materia relațiilor de muncă în contextul fuziunii cu Alpha Bank Romania. Cătălin Micu (partener) a coordonat proiectul, alți trei avocați, în prim plan | Buna colaborare cu factorii cheie din proiect și focusul pe comunicarea eficientă în cadrul organizațiilor implicate a făcut ca toate etapele planificate să fie implementate și inerentele provocări să fie depășite cu succes
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...