
Este mediul de afaceri pregătit pentru o noua etapă în raportarea SAF-T? Peste 15.000 de contribuabili au fost notificați de ANAF pentru că au depus declarații incorecte sau incomplete
30 August 2024
Alexandru Stancu, Senior Manager, și Vlad Nechifor, Senior Consultant, Impozitare Indirectă, Deloitte RomâniaPentru declarațiile incorecte sau incomplete, termenul de remediere este 30 septembrie 2024, iar pentru situațiile în care declarațiile SAF-T nu au fost încă depuse, termenul de remediere este de 30 de zile de la data notificării.
![]() |
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat în data de 20 august 2024 o campanie amplă de verificare a companiilor care nu au depus sau au depus parțial sau incorect declarația SAF-T (D406) și a transmis 15.023 de notificări ce vizează contribuabili mari și mijlocii. Scopul final este de a îmbunătăți gradul de conformare și de a asigura acuratețea și integritatea datelor transmise. Toate aceste verificări au la bază o serie de teste ce urmează a fi aplicate în mod constant de autoritățile fiscale asupra datelor raportate prin fișierele SAF-T.
Primele teste au fost anunțate prin comunicatul din data de 9 martie 2023 și acoperă verificări de solduri debitoare/ creditoare inițiale și finale, verificări ale elementelor principale specifice sub-secțiunilor din Master Files („Clienți”, „Furnizori”, „Tabela de taxe”, „Unități de măsură”, „Produse”), precum și verificări privind corectitudinea valorilor TVA raportate în sub-secțiunile „Facturi de vânzare” și „Facturi de achiziție”, în funcție de codurile de taxă folosite.
Analizând informațiile deja raportate de contribuabili, reprezentanții ANAF au publicat recent (19 august 2024) seria a II-a de teste, care conține 11 teste suplimentare, pentru a verifica acuratețea informațiilor raportate în secțiunea „General Ledger Entries”. Printre testele menționate se numără corelarea elementelor „Tax Type/Tax Code” cu procentele de taxă aplicate și valorile taxei („Tax Amount”) raportate, inclusiv pentru operațiunile scutite de TVA sau pentru cele supuse taxării inverse. De asemenea, se monitorizează dacă, pentru liniile aferente conturilor de TVA (de exemplu, conturile care încep cu 4426*, 4427*, 4428*), valoarea taxei raportate este diferită de zero.
Conform comunicatului de presă ANAF, aplicarea acestor teste este esențială pentru a se asigura că declarațiile nu sunt incorecte sau incomplete și, astfel, pentru a evita aplicarea de sancțiuni contravenționale prevăzute de legislația în vigoare. De asemenea, testele propuse nu sunt limitative, contribuabilii având posibilitatea să realizeze și verificări proprii.
Este evident că intrăm într-o nouă etapă de monitorizare și verificare automată a declarațiilor SAF-T prin implementarea mecanismului de notificare automată. Atunci când identifică neconcordanțe, ANF trimite către contribuabili notificări care conțin fișiere anexate (de tip csv.) ce cuprind detalii suplimentare privind tranzacțiile care au fost raportate incorect sau incomplet.
Pe termen lung, măsura de verificare și încurajare a contribuabililor de a corecta eventualele inadvertențe identificate în raportarea SAF-T este binevenită și esențială pentru atingerea obiectivelor raportării, inclusiv având în vedere corelările ce vor urma odată cu implementarea RO e-TVA. Implementarea ei, însă, generează provocări contribuabililor, căci transmiterea notificărilor a avut loc într-un interval mai scurt decât cel anticipat de mediul de afaceri. Spre exemplu, a doua etapă de teste a fost publicată doar cu o zi înainte de transmiterea notificărilor de neconformare, iar așteptarea companiilor era ca aceste teste să fie dezbătute cu câteva luni înainte de transmiterea notificărilor și, astfel, să aibă timp suficient pentru a înțelege verificările realizate și pentru a se conforma.
Pe de o parte, erorile identificate în urma testelor oferă detalii suplimentare care duc la îmbunătățirea datelor raportate și la corectarea situațiilor în care într-adevăr există erori de raportare (spre exemplu, folosirea unor coduri de taxă incorecte, calcularea incorectă a sumelor de TVA sau raportarea unor sume în dreptul unor conturi contabile incorecte). Pe de altă parte, contribuabilii care au început deja analiza inadvertențelor semnalate în notificările transmise de ANAF fie au identificat informații care nu erau conforme cu declarațiile SAF-T depuse de ei, fie au constatat că diferențele semnalate erau de ordinul zecimalelor (în condițiile în care raportarea în SAF-T se face până la a doua zecimală).
Prin intermediul notificărilor transmise, autoritățile fiscale precizează și termenul până la care contribuabilii au obligația conformării. Pentru declarațiile incorecte sau incomplete, termenul de remediere este 30 septembrie 2024, iar pentru situațiile în care declarațiile SAF-T nu au fost încă depuse, termenul de remediere este de 30 de zile de la data notificării.
În cazul în care erorile nu sunt remediate în termenul menționat sau declarațiile restante nu sunt depuse, contribuabilii vizați riscă sancțiuni cu valoare cuprinsă între 1.000 și 5.000 de lei, în cazul nedepunerii declarațiilor SAF-T în termenul legal, sau între 500 și 1.500 de lei, în cazul depunerii de declarații incorecte ori incomplete.
În concluzie, este clar că implementarea și utilizarea testelor propuse de ANAF reprezintă un nou pas important în asigurarea conformității fiscale și în evitarea sancțiunilor. Pe termen lung, este de așteptat ca SAF-T să contribuie la o gestionare mai eficientă a obligațiilor de raportare și la eliminarea unor declarații informative existente (D394). Din acest motiv, este esențial ca toți contribuabilii să verifice notificările primite și să identifice în mod proactiv eventualele neconcordanțe declarate prin fișierele SAF-T. Pe de altă parte, companiile au așteptarea ca aceste teste să fie îmbunătățite de către autoritățile fiscale, astfel încât rezultatele să prezinte informații relevante pentru toate testele menționate.
Raportarea SAF-T 2025: obligatorie pentru contribuabilii mici și nerezidenți
Implementarea SAF-T în România se realizează gradual, iar următoarea etapă importantă este obligativitatea raportării SAF-T și pentru contribuabilii mici și nerezidenți, începând cu 1 ianuarie 2025.
Cerințele pentru contribuabilii nerezidenți sunt mai reduse, având în vedere schema simplificată aplicabilă acestora, iar pentru contribuabilii mici, în mod teoretic, complexitatea informațiilor ce urmează a fi raportate este mai redusă. De asemenea, este de așteptat ca testele publicate de autoritățile fiscale să contribuie la verificarea calității și corectitudinii datelor raportate.
Având în vederea complexitatea întregului proces, dificultățile întâmpinate în practică nu vor dispărea curând. Însă beneficiile anticipate pentru implementarea SAF-T vor aduce rezultate vizibile chiar și pe termen scurt, cum ar fi eliminarea unor declarații informative (de exemplu, D394), efectuarea de inspecții fiscale bazate pe informațiile transmise în format electronic de către contribuabili, care să fie mai puțin împovărătoare pentru aceștia, precum și o mai bună colectare și o reducere a deficitului de TVA.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 720 / 9562 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Corina Roman (Partener BACIU PARTNERS), pentru care cea mai bună decizie din carieră a fost aceea de a se îndrepta către avocatura de business: ”Expunerea la proiecte interesante și provocatoare este mereu un plus, deoarece te dezvoltă și, personal, îmi satisface curiozitatea înnăscută. Beneficiul principal oferit de BACIU PARTNERS constă în faptul că mă bucur de un mediu preocupat pentru knowledge, calitate și binele clienților”
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Familia Umbrărescu, cu sprijinul Bulboacă & Asociații, preia acționariatul Totalgaz Industrie – lider strategic în echipamente pentru gaze naturale
VIDEO | Pastila de insolvență – Deschiderea procedurii la cererea debitorului (powered by ZRVP)
Women Lawyers | De vorbă cu Anca Simeria (Partener Popescu & Asociații), avocat care s-a format și a profesat în cadrul unora dintre cele mai mari societăți de avocatură din România: ”Din perspectiva mea, Popescu & Asociații este probabil singura societate de avocatură din România în care există un echilibru perfect între serviciile de consultanță, litigii și dreptul penal al afacerilor, ceea ce înseamnă posibilitatea concretă de a acorda clienților servicii avocațiale integrate și de a avea o viziune cuprinzătoare asupra implicațiilor unui mandat”
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
Filip & Company asistă Fondurile Apax în achiziția preconizată a diviziei de Trezorerie și Piețe de Capital a Finastra | Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa, cu Ioan Dumitrașcu (partener) în prim plan
Women Lawyers | Ramona Pentilescu (Counsel PNSA) și-a început cariera profesională în administrația publică, intrând în profesia de avocat abia în a treia decadă de viață. Reputația excelentă, portofoliul de proiecte și clienți de top, dar și mediul intern care susține colaborarea și dezvoltarea profesională au determinat-o să aleagă PNSA și să rămână aici. „Prețuiesc echipa nu numai pentru profesionalismul desăvârșit și excelența avocaturii practicate aici, dar și pentru caracterul uman și veritabil colegial al colaborării”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...