Opinie Deloitte: Avem servicii moderne de transport, dar avem și legislația potrivită?
23 Decembrie 2019 Anca Ghizdavu, Manager Taxe Directe, Deloitte România
Prin Legea nr. 204/2019 de aprobare a ordonanței, termenul de implementare a reglementărilor pentru jucătorii existenți a fost prelungit până la 1 februarie 2020. În același timp, legea extinde valabilitatea avizului tehnic pentru platformele digitale, de la un an la doi ani, și forma juridică de prezență, de la sucursală la filială.
Transportul alternativ de persoane intermediat printr-o platformă digitală a fost supus, pe parcursul anului 2019, unui proces efervescent de reglementare, care, în final, a generat legislația necesară desfășurării activităților de acest tip în România. Reglementarea domeniului, mult așteptată de către jucătorii din industrie, era inevitabilă, în contextul cererii în creștere din partea consumatorilor pentru servicii moderne și soluții digitale de intermediere a transportului de persoane. Mai rămân, însă, aspecte care trebuie lămurite, în special din punct de vedere fiscal.
Astfel, după dezbateri lungi și intense pe tema reglementărilor impuse actorilor din această zonă comparativ cu transportorii clasici în regim de taxi (de exemplu, reglementări aplicabile șoferilor/transportatorilor, autoturismelor utilizate, impozitarea veniturilor obținute de șoferi/transportatori, utilizarea sau nu a caselor de marcat fiscale etc.), Guvernul a adoptat, la începutul verii, Ordonanța de Urgență nr. 49/2019, care trasează primele reguli clare pentru transportul alternativ. Printre acestea se numără obținerea unui aviz tehnic, anual, de la Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, pentru platformele digitale de intermediere utilizate între transportatori și pasageri, obținerea unei autorizații pentru operatorii de transport alternativ, utilizarea caselor de marcat pentru plăți în numerar, emiterea de facturi pentru plățile cu cardul etc.
Astfel, după dezbateri lungi și intense pe tema reglementărilor impuse actorilor din această zonă comparativ cu transportorii clasici în regim de taxi (de exemplu, reglementări aplicabile șoferilor/transportatorilor, autoturismelor utilizate, impozitarea veniturilor obținute de șoferi/transportatori, utilizarea sau nu a caselor de marcat fiscale etc.), Guvernul a adoptat, la începutul verii, Ordonanța de Urgență nr. 49/2019, care trasează primele reguli clare pentru transportul alternativ. Printre acestea se numără obținerea unui aviz tehnic, anual, de la Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, pentru platformele digitale de intermediere utilizate între transportatori și pasageri, obținerea unei autorizații pentru operatorii de transport alternativ, utilizarea caselor de marcat pentru plăți în numerar, emiterea de facturi pentru plățile cu cardul etc.
Totodată, ordonanța stabilește obligația operatorului nerezident al platformei digitale să dețină, pe toată perioada în care desfășoară activități de intermediare a transportului alternativ, o sucursală în România, pentru a fi reprezentat în față autorităților române.
Pentru jucătorii deja existenți pe piață, termenul inițial de implementare a regulilor menționate era 1 noiembrie 2019.
Prin Legea nr. 204/2019 de aprobare a ordonanței, termenul de implementare a reglementărilor pentru jucătorii existenți a fost prelungit până la 1 februarie 2020. În același timp, legea extinde valabilitatea avizului tehnic pentru platformele digitale, de la un an la doi ani, și forma juridică de prezență, de la sucursală la filială.
Fiscalizarea în domeniu rămâne neclară
Legislația în vigoare nu aduce suficiente clarificări pentru stabilirea tratamentului fiscal al veniturilor obținute din intermedierea efectuată de operatorii nerezidenți de platforme digitale. De asemenea, rămân neclare alte aspecte legate de activitățile filialei române, respectiv modul în care ar trebui să fie încheiate contractele cu transportatorii ori pasagerii sau cum vor fi înregistrate operațiunile de intermediere (direct de nerezident sau prin filiala română). Singurul aspect menționat este cel legat de rolul acestei filiale - de reprezentare a operatorilor nerezidenți în fața autorităților din România.
Referitor la tratamentul fiscal, singura mențiune din legislație prevede că veniturile obținute din efectuarea transportului alternativ de către transportorii și operatorii de platforme digitale deopotrivă trebuie impozitate conform legislației fiscale române. Însă veniturile operatorului sunt reprezentate de comisioanele percepute transportatorilor, iar pentru acestea ar exista mai multe moduri de impozitare (de exemplu, prin reținere la sursă). Dar acest aspect trebuie lămurit prin legislație.
Legiferarea, esențială pentru siguranța utilizatorilor
În concluzie, reglementarea transportului alternativ în România este o măsură absolut necesară în contextul digitalizării accelerate a societății, pentru a introduce o serie de reguli care trebuie respectate de jucătorii care prestează astfel de servicii populației, cu scopul de a asigura siguranță și confort utilizatorilor.
Totodată, este esențială revizuirea activităților desfășurate în România de deținătorii nerezidenți de platforme digitale, a contractelor încheiate, dar și a fluxurilor de facturare, în vederea stabilirii veniturilor de impozitat în România.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 10034 / 10296 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Kinstellar a consiliat GEA Group, firmă cu operațiuni în peste 150 de țări, cu privire la crearea unui joint venture cu RebelDot, companie de tehnologie din Cluj-Napoca. Echipa care a gestionat proiectul a fost condusă de Rusandra Sandu (Partner) și Mihai Stan (Managing Associate)
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





