ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Proiect ANAF: Firmele în insolvenţă îşi vor vinde creanţele bugetare, dacă Fiscul aprobă cumpărătorul

08 Aprilie 2019   |   Mediafax

Procedura privind demararea selecţiei cesionarului va fi publicată de organul fiscal, prin serviciul/biroul juridic, printr-un anunţ privind invitaţia de participare la procedura competitivă organizată în vederea cesiunii creanţelor bugetare, pe pagina de internet a ANAF.

 
 
Pentru ca firmele în insolvenţă să cesioneze o creanţă bugetară, o comisie de selecţie a Fiscului pentru recuperarea creanţelor bugetare va analiza dacă acela care le preia îndeplineşte anumite criterii, arată un proiect de act normativ al Fiscului care reglementează operaţiunile necesare.

Consultantul fiscal Adrian Benţa precizează că, în prezent, creanţele bugetare ale firmelor în insolvenţă pot fi cesionare „după confirmare prin decizie fiscală”, nefiind constituită o comisie specială.

Printre criteriile de selecţie se află: termenul de plată cât mai scurt, oferta cea mai avantajoasă şi garanţia cea mai favorabilă din perspectiva maximizării recuperării creanţelor bugetare, mai arată un Ordin al preşedintelui Agentiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru aprobarea procedurii privind cesiunea creanţelor bugetare datorate de debitorii aflaţi în procedura insolvenţei.


„Procedura de cesiune a creanţelor bugetare poate fi iniţiată de creditorul bugetar, respectiv organul fiscal central, care s-a înscris în tabelul definitiv de creanţe cu creanţe bugetare. (...) Fac obiectul cesiunii, creanţele bugetare înscrise de organul fiscal în tabelul definitiv de creanţe, rămase nestinse la data încheierii contractului de cesiune”, menţionează proiectul de ordin al preşedintelui ANAF pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanţelor bugetare datorate de debitorii aflaţi în procedura insolvenţei.

În elaborarea noii proceduri, s-a avut în vedere îndeplinirea următoarelor condiţii: preţul cesiunii să fie cel puţin egal cu valoarea creanţelor bugetare, asigurându-se recuperarea integrală a creanţelor bugetare înscrise în tabelul definitiv de creanţe; plata preţului cesiunii şi recuperarea creanţelor bugetare să se realizeze într-o perioadă de maximum 3 ani de la data încheierii contractului de cesiune; cesionarul să justifice un interes public în vederea cesionării creanţei; necesitatea constituirii de garanţii, cu excepţia situaţiei în care plata se efectuează integral până la data încheierii contractului de cesiune.

Justificarea unui interes public poate reprezenta: necesitatea cesiunii creanţei în vederea menţinerii scopului pentru care a fost autorizat sau contractat de o autoritate sau instituţie publică să presteze un serviciu public şi care se află sub supravegherea şi controlul unei autorităţi sau instituţii publice; necesitatea cesiunii creanţei ca fiind de interes public, în vederea rezolvării oricăror probleme, fapte sau evenimente locale ori naţionale cu semnificaţie pentru viaţa comunităţii; orice alte justificări din partea cesionarului, relevante în dovedirea interesului public privind cesiunea creanţei.

Comisia de selecţie a cesionarului pentru recuperarea creanţelor bugetare va fi formată din trei membri, din care fac parte: directorul general adjunct – administrarea veniturilor statului al Direcţiei generale de administrare a marilor contribabili/şeful administraţie adjunct colectarea creanţelor al administraţiei judeţene sau de sector a finanţelor publice/şeful administraţie adjunct colectarea creanţelor al Administraţiei pentru contribuabili mijlocii constituită la nivelul municipiului Bucureşti; şeful serviciului/biroului juridic al Direcţiei generale de administrare a marilor contribabili/ administraţiei judeţene sau de sector a finanţelor publice/ Administraţiei pentru contribuabili mijlocii constituită la nivelul municipiului Bucureşti, sau înlocuitorul de drept al acestuia, după caz; şeful serviciului executare silită al Direcţiei generale de administrare a marilor contribabili/ administraţiei judeţene sau de sector a finanţelor publice/ Administraţiei pentru contribuabili mijlocii constituită la nivelul municipiului Bucureşti, sau înlocuitorul de drept al acestuia, după caz. Hotărârile comisiei se iau cu votul majorităţii membrilor comisiei.

Procedura privind demararea selecţiei cesionarului va fi publicată de organul fiscal, prin serviciul/biroul juridic, printr-un anunţ privind invitaţia de participare la procedura competitivă organizată în vederea cesiunii creanţelor bugetare, pe pagina de internet a ANAF. Termenul de depunere al ofertelor este de 10 zile de la data publicării anunţului pe pagina de internet, iar ofertele se depun sau se trimit prin poştă la organul fiscal. În termen de 5 zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a ofertelor, comisia se întruneşte în vederea deschiderii acestora.

Dacă nu se poate efectua o departajare sau diferenţiere a ofertelor în raport cu criteriile de selecţie, fiind două sau mai multe oferte care le îndeplinesc cumulativ, comisia va transmite o notificare prin care le solicită ofertanţilor să prezinte o nouă ofertă, subliniază Referatul de aprobare al noului proiect de act normativ.

Noua ofertă trebuie să fie mai avantajoasă pentru cedent faţă de cea depusă initial.

Dacă niciunul dintre ofertanţii notificaţi nu prezintă noi oferte, comisia va verifica ofertele iniţiale depuse de către ofertanţii notificaţi şi va declare câştigătoare „prima ofertă înregistrată la organul fiscal”, menţionează Referatul citat.

O reglementare similară este prevăzută şi în Ordinul preşedintelui ANAF nr. 1517/2017 pentru aprobarea Procedurii de evaluare şi valorificare, în regim de urgenţă, a bunurilor perisabile sau supuse degradării, precum şi pentru aprobarea modelelor unor formulare.

„De asemenea, având în vedere faptul că renunţarea la veniturile statului trebuie să se realizeze cu asigurarea maximizării recuperării creanţelor bugetare cu care organul fiscal s-a înscris în tabelul definitiv de creanţe, s-a prevăzut prin proiectul de ordin constituirea de garanţii, în caz contrar această măsură ar putea implica elemente de natura ajutorului de stat”, subliniază Referatul noului proiect de act normativ.

Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 88/2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul insolvenţei şi a altor acte normative, care schimbă Codul de procedură fiscală, reglementează cesiunea creanţelor bugetare datorate de debitorii aflaţi în procedura insolvenţei.

OUG nr. 88/2018 nu exclude posibilitatea să se constituie „garanţii în vederea asigurării recuperării creanţelor ce fac obiectul cesiunii. Astfel, „creditorul bugetar cedent dispune de pârghiile prevăzute de Codul de procedură fiscală în ceea ce priveşte constituirea unor garanţii în favoarea cedentului”, mai precizează Referatul noului proiect de act normativ.

Mai mult decât atât, OUG nr. 88/2018 prevede faptul că creditorul bugetar poate, şi nu are „obligaţia”, de a cesiona creanţele deţinute.

Astfel, proiectul de Ordin ANAF reglementează constituirea de garanţii în anumite condiţii, în funcţie de termenul propus de cesionar pentru plata preţului cesiunii. Dacă preţul cesiunii este plătit până la data încheierii contractului de cesiune, aceasta poate fi făcută fără constituire de garanţii.

În schimb, trebuie să fie constituite garanţii, a căror valoare trebuie să acopere: cuantumul creanţelor bugetare cu care organul fiscal s-a înscris în tabelul definitiv de creanţe, precum şi valoarea dobânzilor aferente preţului cesiunii calculată potrivit Codului de procedură fiscală, dacă preţul cesiunii este plătit într-o perioadă mai mare de 30 de zile de la data încheierii contractului de cesiune; cuantumul creanţelor bugetare cu care organul fiscal s-a înscris în tabelul definitiv de creanţe, dacă cesiunea este plătită într-o perioadă de până la 30 de zile, inclusiv, de la data încheierii contractului de cesiune.

Garanţiile pot consta în: mijloace băneşti consemnate pe numele ofertantului declarat câştigător la dispoziţia organului fiscal la o unitate a Trezoreriei Statului; scrisoare de garanţie/poliţă de asigurare de garanţie; instituirea sechestrului asigurător asupra bunurilor proprietate a ofertantului declarat câştigător; încheierea unui contract de ipotecă sau gaj în favoarea organului fiscal pentru executarea preţului cesiunii pentru care există un acord de principiu, având ca obiect bunuri proprietate a unei terţe persoane.

Pot fi garanţii bunurile mobile care nu au durată normală de funcţionare expirată şi bunurile mobile care, deşi au durata normală de funcţionare expirată, au fost supuse reevaluării potrivit regulilor contabile în vigoare.

Bunurile oferite drept garanţie vor fi evaluate de un evaluator autorizat, care întocmeşte un raport de evaluare conform standardelor de evaluare în vigoare.

Dacă garanţia este o scrisoare de garanţie sau o poliţă de asigurare de garanţie, perioada de valabilitate a acesteia să fie cu cel puţin 30 de zile mai mare faţă de ultimul termen de plată stabilit conform contractului de cesiune.

Pe parcursul derulării contractului de cesiune, garanţia se poate înlocui sau redimensiona în funcţie de valoarea rămasă de achitat din preţul cesiunii, precum şi din dobânda aferentă, la cererea cesionarului. Organul fiscal eliberează garanţiile în termen de cel mult 15 zile de la data plăţii integrale a preţului cesiunii.

Decizia privind stabilirea rezultatului selecţiei cesionarului pentru recuperarea creanţelor bugetare poate fi anulată şi un alt ofertant să fie declarat câştigător, dintre cei care îndeplinesc condiţiile, prin prezentarea unui acord în acest sens. Prezentarea acordului se face după notificarea transmisă de către organul fiscal, dacă ofertantul declarat câştigător iniţial nu constituie garanţia.

Dacă următorii ofertanţi nu acceptă să fie declaraţi câştigători, Comisia va relua procedura de selecţie a cesionarului, conform Referatului citat.

Erorile materiale din contractul de cesiune pot fi îndreptate prin încheierea de către organul fiscal a unui act adiţional la contractul de cesiune, mai prevedere noul proiect de Ordin ANAF.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5133 / 5607
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company, consultant juridic în noua emisiune de obligațiuni prin care Agroserv Măriuța atrage 3 mil. €
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Dreptul muncii | Consultanță
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Real Estate | Consultanță
Cum lucrează una dintre cele mai performante echipe de Concurență de pe piața locală și care sunt particularitățile ce o diferențiază | O discuție cu Manuela Guia (Managing Partener GNP Guia Naghi & Partners) și Otilia Vîlcu (Partener), despre munca avocaților pe toată plaja serviciilor de concurență, standarde înalte și modul în care operează astfel încat să asigure clienților siguranță, claritate, robustețe probatorie și soluții care trec testul autorităților și al instanțelor
România solicită despăgubiri de 2 miliarde de euro la Curtea Internațională de Arbitraj din Londra pentru blocarea proiectului „Casa Radio” din București, dezvoltat de Plaza Centers NV | Statul și investitorii se înfruntă pe două planuri, comercial și investițional, cu seturi de remedii și probatoriu diferite, dar și cu potențiale efecte de interferență
Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...