CSALB, în proces cu Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri. Care este miza ?
05 August 2020 BizLawyer
În România mai există încă două entități similare (SAL-FIN în cadrul ASF și un departament SAL din cadrul ANPC), în timp ce în Bulgaria sunt 13 centre SAL, iar în țările vestice câteva zeci în fiecare stat.
Peste aproximativ o lună ar putea fi ultimul termen al procesului dintre Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) și Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri. CSALB așteaptă o decizie favorabilă a acestui proces în contencios administrativ pe care și-ar fi dorit să îl soluționeze amiabil, mai ales că beneficiile obținute din soluționarea litigiului ar fi în favoarea consumatorilor de servicii financiar-bancare.
“Noi promovăm în cadrul Centrului soluționarea amiabilă a litigiilor dintre consumatori și bănci. Din păcate, nu am reușit să aplicăm aceeași metodă și aici. Neînțelegerea a pornit în urmă cu doi ani, după ce fostul ministru al Economiei (n.n. Dănuț Andrușca) a refuzat notificarea CSALB în rețeaua FIN-NET a Comisiei Europene pe motiv că nu există un reprezentant al consumatorilor în Colegiul de Coordonare al CSALB”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului.
“Noi promovăm în cadrul Centrului soluționarea amiabilă a litigiilor dintre consumatori și bănci. Din păcate, nu am reușit să aplicăm aceeași metodă și aici. Neînțelegerea a pornit în urmă cu doi ani, după ce fostul ministru al Economiei (n.n. Dănuț Andrușca) a refuzat notificarea CSALB în rețeaua FIN-NET a Comisiei Europene pe motiv că nu există un reprezentant al consumatorilor în Colegiul de Coordonare al CSALB”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului.
În acest Colegiu de Coordonare sunt cinci membri: reprezentanții desemnați de Banca Națională, ANPC și Asociația Română a Băncilor, un reprezentant independent și unul al asociațiilor de consumatori. Singurul membru al Colegiului care lipsește este al asociațiilor de consumatori. Doar în primul an de funcționare asociațiile de consumatori au reușit să-și desemneze un reprezentant. Acesta a fost retras ulterior, spune Alexandru Păunescu.
„Centrul funcționează, potrivit legii, cu trei din cinci membri în Colegiul de Coordonare. Totuși, ne-ar ajuta dacă asociațiile ar avea un membru desemnat. Deși au fost multe propuneri și întâlniri între asociațiile de consumatori, nu au reușit să se înțeleagă și să susțină un singur reprezentant. În condițiile în care legea permite doar asociațiilor de consumatori să-și aleagă reprezentantul, situația acestuia este într-un blocaj. Problema este că acest blocaj este un deserviciu tot pentru consumatori. Cât timp CSALB nu are acces la rețeaua FIN-NET, nici nu putem fi accesați mai facil de către consumatorii români și străini din comunitatea europeană, care au contracte încheiate cu bănci/IFN-uri din România, nici nu avem acces la fonduri europene care ar însemna investiții în digitalizare, educație financiară și pregătirea resursei umane. Nu în ultimul rând, acest lucru ne-ar ajuta foarte mult prin accesul la know-how, prin schimbul de experiență cu entitățile SAL din alte state europene, cu o tradiție în acest sens. Facem din noul apel la Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, să se uite cu atenţie pe documentele pe care le-am trimis şi să notifice Comisia Europeană cu privire la existenţa CSALB.”
CSALB a fost înființat în 2015, prin ordonanță de Guvern. Entitatea a fost creată prin transpunerea unei directive europene în legislația românească și facilitează negocierea dintre consumatori și bănci/IFN-uri. Consumatorii nu plătesc nimic pentru acest serviciu, iar concilierea are o durată maximă de 90 de zile, prevăzută în Ordonanță. Media este, însă, de 55 de zile (în anul 2019). De la înființare, beneficiile obținute de consumatori din aceste negocieri depășesc 3,3 milioane de euro prin reduceri de comisioane și dobânzi, ștergeri sau restituiri de sume din datoriile pe care oamenii le au către bănci și IFN-uri. CSALB funcționează ca o formă de justiție privată, așa cum sunt zeci de centre similare în toată Europa. Diferența este că în țările europene astfel de centre sunt și în domenii precum utilități, transporturi, telefonie, iar în România CSALB este singurul centru de sine-stătător.
În România mai există încă două entități similare (SAL-FIN în cadrul ASF și un departament SAL din cadrul ANPC), în timp ce în Bulgaria sunt 13 centre SAL, iar în țările vestice câteva zeci în fiecare stat.
Implicarea autorității în materie este esențială pentru realizarea unei colaborări transfrontaliere și înregistrarea CSALB pe platforma europeană de soluționare online a disputelor (ODR – Online Dispute Resolution), precum și la nivelul FIN-NET.
De la începutul anului și până acum, CSALB a primit 1.235 de cereri adresate băncilor și 378 de cereri adresate IFN-urilor. Până în acest moment, 300 de cereri au fost acceptate pentru negociere de către bănci și doar 17 de către IFN-uri. La acestea se adaugă 195 de cereri soluționate amiabil de către consumatori și bănci/IFN-uri, după sesizarea CSALB (aceste cereri nu au mai intrat în procedura de negociere, înțelegerea dintre cele două părți s-a realizat direct). Restul cererilor sunt în faza de analiză sau au fost respinse de către bănci/IFN-uri din cauze obiective sau în mod nejustificat.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 2850 / 4867 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Avocații Schoenherr, alături de Allianz-Țiriac Asigurări în tranzacția de preluare a Campion Broker. Echipa, coordonată de Monica Cojocaru (partener) și Georgiana Bădescu (partener)
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Mușat & Asociații asistă cu succes asocierea DOGUS în adjudecarea și semnarea contractului pentru cel mai mare proiect de infrastructură derulat în ultimii ani de o autoritate publică în București
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





