ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CSALB, în proces cu Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri. Care este miza ?

05 August 2020   |   BizLawyer

În România mai există încă două entități similare (SAL-FIN în cadrul ASF și un departament SAL din cadrul ANPC), în timp ce în Bulgaria sunt 13 centre SAL, iar în țările vestice câteva zeci în fiecare stat.

 
 
Peste aproximativ o lună ar putea fi ultimul termen al procesului dintre Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) și Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri. CSALB așteaptă o decizie favorabilă a acestui proces în contencios administrativ pe care și-ar fi dorit să îl soluționeze amiabil, mai ales că beneficiile obținute din soluționarea litigiului ar fi în favoarea consumatorilor de servicii financiar-bancare.

“Noi promovăm în cadrul Centrului soluționarea amiabilă a litigiilor dintre consumatori și bănci. Din păcate, nu am reușit să aplicăm aceeași metodă și aici. Neînțelegerea a pornit în urmă cu doi ani, după ce fostul ministru al Economiei (n.n. Dănuț Andrușca) a refuzat notificarea CSALB în rețeaua FIN-NET a Comisiei Europene pe motiv că nu există un reprezentant al consumatorilor în Colegiul de Coordonare al CSALB”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului.


În acest Colegiu de Coordonare sunt cinci membri: reprezentanții desemnați de Banca Națională, ANPC și Asociația Română a Băncilor, un reprezentant independent și unul al asociațiilor de consumatori. Singurul membru al Colegiului care lipsește este al asociațiilor de consumatori. Doar în primul an de funcționare asociațiile de consumatori au reușit să-și desemneze un reprezentant. Acesta a fost retras ulterior, spune Alexandru Păunescu.

„Centrul funcționează, potrivit legii, cu trei din cinci membri în Colegiul de Coordonare. Totuși, ne-ar ajuta dacă asociațiile ar avea un membru desemnat. Deși au fost multe propuneri și întâlniri între asociațiile de consumatori, nu au reușit să se înțeleagă și să susțină un singur reprezentant. În condițiile în care legea permite doar asociațiilor de consumatori să-și aleagă reprezentantul, situația acestuia este într-un blocaj. Problema este că acest blocaj este un deserviciu tot pentru consumatori. Cât timp CSALB nu are acces la rețeaua FIN-NET, nici nu putem fi accesați mai facil de către consumatorii români și străini din comunitatea europeană, care au contracte încheiate cu bănci/IFN-uri din România, nici nu avem acces la fonduri europene care ar însemna investiții în digitalizare, educație financiară și pregătirea resursei umane. Nu în ultimul rând, acest lucru ne-ar ajuta foarte mult prin accesul la know-how, prin schimbul de experiență cu entitățile SAL din alte state europene, cu o tradiție în acest sens. Facem din noul apel la Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, să se uite cu atenţie pe documentele pe care le-am trimis şi să notifice Comisia Europeană cu privire la existenţa CSALB.”

CSALB a fost înființat în 2015, prin ordonanță de Guvern. Entitatea a fost creată prin transpunerea unei directive europene în legislația românească și facilitează negocierea dintre consumatori și bănci/IFN-uri. Consumatorii nu plătesc nimic pentru acest serviciu, iar concilierea are o durată maximă de 90 de zile, prevăzută în Ordonanță. Media este, însă, de 55 de zile (în anul 2019). De la înființare, beneficiile obținute de consumatori din aceste negocieri depășesc 3,3 milioane de euro prin reduceri de comisioane și dobânzi, ștergeri sau restituiri de sume din datoriile pe care oamenii le au către bănci și IFN-uri. CSALB funcționează ca o formă de justiție privată, așa cum sunt zeci de centre similare în toată Europa. Diferența este că în țările europene astfel de centre sunt și în domenii precum utilități, transporturi, telefonie, iar în România CSALB este singurul centru de sine-stătător.

În România mai există încă două entități similare (SAL-FIN în cadrul ASF și un departament SAL din cadrul ANPC), în timp ce în Bulgaria sunt 13 centre SAL, iar în țările vestice câteva zeci în fiecare stat.

Implicarea autorității în materie este esențială pentru realizarea unei colaborări transfrontaliere și înregistrarea CSALB pe platforma europeană de soluționare online a disputelor (ODR – Online Dispute Resolution), precum și la nivelul FIN-NET.

De la începutul anului și până acum, CSALB a primit 1.235 de cereri adresate băncilor și 378 de cereri adresate IFN-urilor. Până în acest moment, 300 de cereri au fost acceptate pentru negociere de către bănci și doar 17 de către IFN-uri. La acestea se adaugă 195 de cereri soluționate amiabil de către consumatori și bănci/IFN-uri, după sesizarea CSALB (aceste cereri nu au mai intrat în procedura de negociere, înțelegerea dintre cele două părți s-a realizat direct). Restul cererilor sunt în faza de analiză sau au fost respinse de către bănci/IFN-uri din cauze obiective sau în mod nejustificat.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2446 / 4463
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
Echipa integrată a KPMG Legal & Tax obține în fața Curții de Apel Ploiești anularea măsurii nelegale de stabilire a sediului fix în România a unui important jucător în industria fashion, precum și obligațiile fiscale aferente în valoare de 1,5 mil. €
CMS asistă Iberdrola în vânzarea activelor sale eoliene din România. Cumpărătorul i-a avut alături pe avocații firmei Bohâlțeanu & Asociații
Studenții din București s-au impus și în acest an în cadrul Hexagonul Facultăților de Drept
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale, sărbătorită și prin Concursul de Procese Simulate în Dreptul Proprietății Intelectuale, ediția a doua. Ana-Maria Baciu (Managing Partner Simion & Baciu): „Este o mare bucurie să putem contribui la ascensiunea viitoarelor talente în domeniul dreptului proprietății intelectuale. Ne-au bucurat energia și pasiunea pe care le-am simțit din partea concurenților, ceea ce a făcut ca această competiție să fie încă o experiență memorabilă pentru toți cei implicați”
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...