Creștere semnificativă a practicii de achiziții publice a firmei Mitel & Asociații, anul acesta. Clienți noi și mandate variate în sectorul achizițiilor publice în domeniul militar, al informațiilor clasificate, dar și al programelor de achiziție de produse militare sau cu dublă utilizare. Gradul de sofisticare al proiectelor este dat de complexitatea acestor achiziții, dar și domeniile implicate extrem de variate, spun avocații
20 Decembrie 2023
Ștefania EnacheCreștere semnificativă a practicii de achiziții publice a firmei Mitel & Asociații, anul acesta. Clienți noi și mandate variate în sectorul achizițiilor publice în domeniul militar, al informațiilor clasificate, dar și al programelor de achiziție de produse militare sau cu dublă utilizare. Gradul se sofisticare al acestor proiecte este dat de complexitatea acestor achiziții, dar și domeniile implicate care sunt extrem de variate, spun avocații
Pentru Mitel & Asociații, anul 2023 a adus o creștere semnificativă a practicii de achiziții publice comparativ cu perioada anterioară. Această dezvoltare a avut loc și ca urmare a adăugării în activitatea firmei de avocatură a unor arii de practică noi, interconectate cu achizițiile publice.„Consultanța a avut o pondere preponderentă în acest an, clienții fiind foarte interesați să cunoască în amănunt „riscurile și beneficiile” participării în cadrul unor proceduri de achiziție publică de un anumit profil. De exemplu, achiziții militare sau achiziții ce implică deținerea unor autorizații sau licențe în domenii rezervate (producția de produse militare sau sensibile, autorizații pentru implementarea rețelelor 5G)”, explică Sorin Mitel, fondator și Senior Partner al firmei Mitel & Asociații.
Odată cu dezvoltarea practicii s-a mărit și volumul de muncă, întreaga activitate a echipei fiind pe un trend ascendent. Clienții Mitel & Asociații solicită consultanța avocaților pentru procedurile de achiziție la care participă din etapa de pre-ofertare și până la etapa de implementare/finalizare a contractelor. „Volumul de solicitări crescut a fost determinat, dincolo de suportul nostru permanent la un nivel ridicat, de gradul de precauție în executarea contractelor de achiziție din ce în ce mai sporit, date fiind provocările și efectul perioadei pandemice și post-pandemice, precum și a conflictului din zonă asupra pieței produselor și asupra fluctuațiilor de preț necontrolate în anumite sectoare”, menționează Sorin Mitel.
Fondatorul firmei Mitel & Asociații amintește faptul că legislația achizițiilor publice a trecut în ultima perioadă printr-o serie de modificări, unele care au corectat situațiile practice din aplicarea legislației, iar altele care au ca scop eficientizarea și simplificarea procesului achizițiilor publice. „Ultima modificare, spre exemplu, formularele electronice EForms, este construită în sensul transformării achizițiilor publice și avansării acestora în domeniul digitalizării. Această modificare este binevenită în contextul în care reduce în mod semnificativ sarcina administrativă a completării formularelor, pentru ambele părți participante în cadrul achizițiilor publice. Totuși, rămâne de văzut care va fi impactul acestei modificări asupra achizițiilor publice, dar mai ales impactul Strategiei Naționale în domeniul achizițiilor publice pentru intervalul 2023—2027 și modalitatea de implementare a acesteia asupra transparenței achizițiilor publice și asupra procedurilor de monitorizare, supervizare și control”, nuanțează interlocutorul BizLawyer.
Asistență juridică pe tot parcursul procedurii
În acest tip de mandate, asistența oferită de echipa Mitel & Asociații implică tot parcursul procedurii de achiziție. „În cele mai multe cazuri, clienții noștri, atât operatori economici, cât și autorități publice, ne-au solicitat suportul pe durata întregii proceduri de achiziție, începând de la publicare și până la finalizarea implementării contractului de achiziție publică. Au existat însă și cazuri în care am asistat clienții doar pentru situații specifice, limitate fie la clarificări, contestații sau modalități de gestionare a implementării, inclusiv situațiile în care s-a solicitat majorarea prețului contractului”, detaliază Anemari Ciobanu, Managing Associate Mitel & Asociații.
În intervalul 2022-2023, ca urmare a modificărilor legislative succesive, atât furnizorii, cât și antreprenorii din cadrul contractelor de achiziție publică au solicitat asistența avocaților în analizarea situației lor concrete, precum și pentru determinarea pașilor de urmat pentru a putea beneficia de ajustarea prețului contractelor. „Am întâlnit și situații dificile, în care autoritățile contractante, într-o interpretare proprie a legislației, au fost reticente la modificarea prețului. În aceste situații, a fost necesară solicitarea interpretării Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în calitate de inițiator al actului normativ, pentru deblocarea situațiilor de ajustare a prețului contractelor”, precizează Anemari Ciobanu.
Avocatul mai spune că mandatele referitoare la contestații în cadrul unor proceduri de achiziție publică au fost relativ mai restrânse în cursul acestui an, majoritatea neregularităților în cadrul documentației de atribuire fiind soluționate prin intermediul solicitărilor de clarificări. „În ceea ce privește reprezentarea în cadrul litigiilor de achiziții publice, în principiu, acestea s-au păstrat la același nivel, preponderent în zona litigiilor cu privire la derularea contractului de achiziție, cu privire la emiterea nelegală a certificatelor constatatoare negative sau aplicarea fără temei a unor remedii contractuale”, subliniază interlocutorea BizLawyer.
Clienții asistați în cursul acestui an sunt, în mare parte clienții existenți, care își consolidează poziția pe piața achizițiilor publice și care își doresc claritate. transparență în cadrul procedurilor la care participă.
„În egală măsură, o parte din clienții noi sunt clienți recomandați de clienții existenți care s-au confruntat cu, spre exemplu, solicitări de clarificări din partea autorităților contractante cu un grad ridicat de complexitate până la situații pre-litigioase pentru care era necesară o abordare pozitivă, conciliantă pentru ambele părți”, subliniază Anemari Ciobanu.
„Clienții noi din cursul acestui an sunt în principal din zona producătorilor de produse de tehnică militară, a producătorilor sau distribuitorilor de tehnologii, echipamente și programe software, dar și din domeniul construcțiilor sau al furnizorilor de materiale și echipamente necesare pentru executarea lucrărilor de infrastructură”, completează Sorin Mitel.
Consultanță de specialitate în achiziții din domeniul militar
Anul acesta, Mitel & Asociații a avut mandate variate în sectorul achizițiilor publice în domeniul militar, al informațiilor clasificate, dar și al programelor de achiziție de produse militare sau cu dublă utilizare.
„Gradul se sofisticare al acestor proiecte este generat de gradul de complexitate al acestor achiziții, dar și domeniile implicate care sunt extrem de variate. Dincolo de cunoașterea și aplicarea normelor legislative în aceste domenii, abordarea multidisciplinară este foarte importantă, dată fiind componenta tehnică pronunțată a acestora”, apreciază experții firmei de avocatură.
Toate aceste proiecte au fost coordonate de Sorin Mitel și Anemari Ciobanu.
„Printre proiectele interesante în derulare în acest moment se află proiectele de achiziții publice din domeniul militar cu componentă de off-set, precum și câteva proiecte ce implică, în parte, consultanță în domeniul controlului exporturilor, atât pentru produse militare, cât și pentru produse cu dublă utilizare. Achizițiile de tehnică și echipamente militare fac parte din programele de înzestrare și necesită atenție sporită în cadrul consultanței oferite clienților noștri”, punctează Sorin Mitel.
Avocatul menționează faptul că întreaga activitate a echipei este una complexă, însă o pondere foarte importantă o constituie consultanța în achiziții publice și în domeniile conexe acesteia. Astfel, activitatea echipei este împărțită în consultanță în achiziții publice clasice, consultanță cu privire la achiziții publice în domeniul militar, operațiuni de off-set, dar și consultanță în domeniul controlului exporturilor. În egală măsură, date fiind reglementările și autorizațiile solicitate de autoritățile publice pentru implementarea rețelelor 5G, echipa Mitel & Asociații și-a extins experiența și în acest domeniu.
Echipa de achiziții publice este coordonată de Sorin Mitel și este formată din patru avocați, cu grade diferite de senioritate. Know-how-ul echipei este întemeiat pe experiență îndelungată și variată în achiziții publice, atât în consultanța în sectorul privat, cât și în cel public.
În egală măsură, experiența echipei a fost construită și în domeniul finanțării nerambursabile, având numeroase mandate cu privire la contracte de finanțare, incluzând aici și contestațiile împotriva corecțiilor financiare aplicate de către autoritatea de management.
„Elementele diferențiatoare și forța echipei, în același timp, le constituie expertiza noastră multidisciplinară, capacitatea de evaluare și de înțelegere a implicațiilor juridice, dar și tehnice ale fiecărei proceduri de achiziție în parte. Experiența echipei în domeniu este, bineînteles, sporită de informarea permanentă cu privire la modificările legislative adoptate sau preconizate pentru perioadele următoare, dar mai ales de abordarea integrată cu privire la elemente juridice și economice care pot determina reușita unui proiect”, este de părere Sorin Mitel.
Avocatul arată că dezvoltarea permanentă este una din caracteristicile firmei. „Obiectivul principal al firmei pentru 2024 este să valorificăm cât mai bine toate oportunitățile care apar și să dezvoltăm cât mai mult practica de achiziții publice și domeniile conexe acesteia. Dezvoltarea coordonată a acestor arii de practică este strategia care poate asigura o consultanță completă clienților nostri și care poate fi garanția obținerii celui mai bun posibil rezultat”, încheie Senior Partenerul firmei Mitel & Asociații.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 277 / 1867 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal500 au lansat ediția 2024 a GC Powerlist Romania
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
Frații Micula obțin în SUA încă un verdict în defavoarea României, care ar trebui să plătească penalitați de 14 mil. USD, după ce un judecător american a aprobat sancțiuni de pană la 100.000 USD ̸ săptămână, considerând că reclamanții nu au primit întreaga sumă din hotărârea ICSID pronunțată în 2013 | Curtea de Justiție a Uniunii Europene a confirmat luna trecută decizia de a interzice României să plătească sumele din sentința arbitrală, invocând încălcări ale normelor privind ajutoarele de stat
Reff & Asociații | Deloitte Legal lansează o nouă ediție a proiectului educațional „Law Is Awesome!”, dedicat studenților care vor să devină avocați de business
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
Insolvență ̸ Restructurare | Bulboacă & Asociații reprezintă atât debitori aflați în insolvență sau pre-insolvență, în mandate ce implică atragere de fresh money, parteneri equity noi, negocieri cu creditori existenți pentru reașezarea creditelor și a garanțiilor actuale, cât și investitori și finanțatori dispuși să investească în companii aflate în astfel de proceduri. Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner: “Ne implicăm total în proiecte în care credem că există o șansă reală de restructurare. Preferăm să nu folosim elemente inovative, ci strategii testate, care să reechilibreze raportul de încredere dintre participanții la proceduri”
INTERVIU | Transferul echipei de Tax and Finance de la Noerr către Kinstellar s-a finalizat cu succes. Iulian Sorescu, partener și unul dintre coordonatorii practicii: ”Mesajul nostru este unul de continuitate și de încredere. Pentru clienți, tranziția aduce accesul la o echipă și mai mare, cu o combinație de expertiză juridică și financiară care acoperă toate nevoile companiilor nu doar la nivel local, dar și la nivel internațional”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
RTPR, alături de Autonom Services la o nouă emisiune de obligațiuni corelate cu obiective de sustenabilitate. Echipa, coordonată de Mihai Ristici (Partener) și Vlad Stamatescu (Counsel)
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...