ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

De vorbă cu avocații RTPR, activi în finanțări de peste 2 mld. € în ultimii doi ani, despre structurarea finanțărilor sindicalizate, condițiile creditorilor, pachetele de garanții și provocările proiectelor cu componente ESG | Cosmin TILEA, Counsel: În piață există lichiditate și apetit de finanțare din partea băncilor. Din acest motiv, finanțările de peste 100 mil. € atrase de companii bancabile au fost, de multe ori, suprasubscrise

07 Septembrie 2021   |   Ștefania Enache

În aceste proiecte de finanțare, rolul avocaților este unul vital. Dincolo de redactarea și negocierea documentației de finanțare, rolul avocaților este și acela de a asista băncile și companiile împrumutate să structureze tranzacția și să determine viabilitatea juridică a diverselor structuri de finanțare propuse și modalitățile cele mai adecvate de constituire și perfectare a garanțiilor.

 
 
Odată ce noul context economic, generat de pandemia de Covid-19, va intra în „normalitate”, companiile aflate în căutare de surse de finanțare bancară de valori medii și mari se vor îndrepta tot mai mult către împrumuturile sindicalizate. Cosmin TILEA, Counsel în cadrul departamentului de Banking & Finance al firmei de avocatură Radu Tărăcilă Pădurari Retevoescu (RTPR), menționează că, spre deosebire de contractarea mai multor credite bilaterale de la finanțatori distincți, cu condiții de finanțare distincte, împrumuturile sindicalizate oferă unei companii acces la finanțare de o valoare mai ridicată, printr-un proces mai suplu de negociere a condițiilor de finanțare și de administrare a finanțării după utilizarea fondurilor puse la dispoziție de împrumutători.


Datorită faptului că au beneficiat de o uniformizare a condițiilor de finanțare, anumite companii au preferat, chiar și după apariția crizei sanitare, să utilizeze creditele sindicalizate pentru a-și refinanța creditele bilaterale existente. „În plus, de cele mai multe ori, prin finanțările sindicalizate se refinanțează creditele existente și se acordă credite noi, evitându-se astfel necesitatea unor acorduri între creditorii existenți și noii creditori (denumite în limba engleză „intercreditor agreements”) ai unei companii, care pot fi necesare în cazul în care respectiva companie, în locul unei finanțări sindicalizate, atrage noi finanțări, dar păstrează în același timp și finanțările existente”, subliniază Cosmin TILEA.

La ora actuală, există lichiditate în piață și apetit de finanțare din partea băncilor și din acest motiv de multe ori finanțările de o valoare semnificativă (peste 100 milioane euro) atrase de companii bancabile au fost suprasubscrise.

Expertul RTPR este de părere că există atât cerere de finanțare, cât și apetit de finanțare din partea băncilor. „Evident, cu mențiunea că proiectele/businessurile pentru care se solicită finanțare să fie viabile din punct de vedere financiar și să ofere suficiente garanții băncilor”, punctează specialistul.




Unde se uită finanțatorii

De altfel, atunci când iau în calcul susținerea unui proiect, finanțatorii analizează multiple aspecte, precum: indicatorii financiari ai companiei împrumutate, prospecțiile financiare pe termen mediu și/sau lung (în funcție de maturitatea finanțării), cadrul de reglementare (atunci când urmează să se finanțeze un business reglementat), viabilitatea tehnică și financiară a proiectelor (în cazul project finance), structura pachetului de garanții (mai ales pentru o finanțare în care băncile nu au regres față de acționarii împrumutatului) și bancabilitatea acționarilor (în cazul unui drept de regres împotriva acestora).

Cosmin TILEA amintește faptul că structura pachetului de garanții depinde de tipul de activitate finanțată. „Spre exemplu, o companie care activează într-un domeniu în care obține venituri predictibile din tarife reglementate de un cadru de reglementare relativ stabil va putea beneficia de o finanțare cu un pachet de garanții mult mai suplu decât o companie-vehicul care dezvoltă un proiect ale cărui venituri nu au aceeași predictibilitate. De asemenea, întinderea pachetului de garanții este influențată în unele cazuri de lichiditatea păstrată de o companie la băncile din sindicat, unele companii putând accesa finanțări pentru capital de lucru doar cu garanții asupra conturilor bancare deschise la finanțatori”, detaliază avocatul.

În aceste proiecte de finanțare, rolul avocaților este unul vital. Dincolo de redactarea și negocierea documentației de finanțare, rolul avocaților este și acela de a asista băncile și companiile împrumutate să structureze tranzacția și să determine viabilitatea juridică a diverselor structuri de finanțare propuse și modalitățile cele mai adecvate de constituire și perfectare a garanțiilor.

„Negocierile sunt în general derulate prin una sau mai multe bănci care își asumă rolul de aranjor sau aranjor leader (în limba engleză arranger(s) sau lead arranger(s)), care centralizează feedbackul potențialelor bănci finanțatoare și care negociază cu împrumutatul condiții de finanțare care să fie acceptabile pentru cât mai multe bănci, pentru a se forma sindicatul de bănci. În cazul în care oferta de finanțare din partea băncilor depășește cererea de finanțare din partea împrumutatului, acesta din urmă discută și agreează componența sindicatului cu aranjorul”, explică expertul RTPR.

În cele mai multe cazuri, o finanțare sindicalizată este inițiată de către o companie prin discuții cu banca sau băncile sale „de casă”, în cazul în care acestea sunt active în piața finanțărilor sindicalizate, sau prin abordarea unor bănci cu experiență în ceea ce privește rolurile de aranjori și care își asumă aranjarea unei finanțări sindicalizate pentru respectiva firmă.

Avocatul menționează faptul că, în ultimii ani au devenit active în România și companii de consultanță în domeniul finanțărilor și investment banking, care au capabilități excelente în a construi o punte între nevoile de finanțare ale antreprenorilor locali și băncile cu apetit pentru finanțare, reușind astfel să aducă plus valoare prin aranjarea unor finanțări complexe și cu o valoare semnificativă într-un timp record.




„Dacă ne referim la finanțările cu bănci exclusiv locale, în general rolul de aranjor este asumat de una sau mai multe bănci locale mari cu experiență semnificativă în finanțările sindicalizate. În finanțările cross-border, de cele mai multe ori rolul de aranjor îi revine uneia sau mai multor bănci internaționale și se întâmplă frecvent să existe chiar mai mulți aranjori, dintre care unii să aibă rolul de „leader”. Pe lângă agentul facilității (în engleză facility agent), care „administrează” finanțarea după semnarea documentației prin facilitarea relaționării dintre împrumutat și împrumutători, întâlnim și așa numitul „agent pentru garanții” (în engleză security agent), care are un rol activ în constituirea, perfectarea și administrarea pachetului de garanții”, mai spune Cosmin TILEA.

Le este mult mai ușor să acceseze un credit sindicalizat companiilor care au avut mai puțin de suferit ca urmare a crizei sanitare. În această categorie intră cele din domeniul energetic sau IT, care ar putea atrage un apetit de finanțare mai mare din partea băncilor. De asemenea, companiile care au beneficiat de susținere din partea statului prin garanții din partea Eximbank prin diverse scheme de ajutor de stat au putut în ultimul an să aibă acces și la finanțări bancare.

„Finanțatorii se uită la indicatorii financiari ai companiilor, la predictibilitatea veniturilor, la bunurile care pot fi aduse în garanție, la trendurile din mediul economic. Cu privire la acest aspect, spre exemplu pe termen scurt și mediu companiile care au în portofoliu spații de depozitare (logistic warehouses) ar putea fi preferate de finanțatori față de proprietarii spațiilor de birouri, în contextul în care multe corporații au anunțat programe de „remote work” chiar și după ce se va încheia pandemia, astfel că nevoia de spații de birouri ar putea să nu își revină la nivelul pre-pandemie în viitorul apropiat”, punctează interlocutorul BizLawyer.

În ceea ce privește finanțările ESG, avocatul RTPR precizează faptul că încurajează business-uri sustenabile și sunt caracterizate prin includerea în documentația de finanțare a unor componente și standarde ESG.

Mai concret, este vorba despre standarde de mediu (precum reducerea emisiilor de carbon, reducerea consumului de energie, de apă și alte resurse naturale, reciclarea deșeurilor), sociale (precum respectarea drepturilor omului, îmbunătățirea condițiilor de muncă, reducerea risipei de alimente) și de guvernanță (precum acordarea de participații în acțiuni către angajați, egalizarea tratamentului salarial între femei și bărbați, raportul dintre numărul de angajați femei și bărbați, diversitate și respectarea drepturilor minorităților religioase și sexuale).

„Pentru verificarea respectării standardelor ESG incluse în contracte se setează anumite ținte (KPI), a căror respectare/nerespectare duce la ajustarea anumitor condiții financiare ale împrumutului (marjă, maturitate, acces la o limită de credit suplimentară/blocarea accesului la finanțare) sau chiar la nerespectarea termenilor finanțării (în limba engleza default). Provocările unui astfel de proiect sunt date în general de lipsa unor standarde general acceptate pentru diversele componente ESG, care atrage uneori și dificultăți în stabilirea metodelor de evaluare a îndeplinirii țintelor/standardelor ESG”, explică specialistul intervievat de BizLawyer.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică
 
Rolul de avocat al împrumutatului este, uneori, mai ofertant

Experiența pe care o are în acest tip de proiecte îl face pe Cosmin TILEA să afirme că, uneori, rolul de avocat al împrumutatului este mai ofertant decât cel de avocat al finanțatorilor întrucât, în cele mai multe cazuri, un împrumutat își implică avocații încă din etapele foarte incipiente ale procesului de finanțare în legătură cu negocierea scrisorii de mandatare a băncilor (mandate letter în limba engleză), a termenilor indicativi ai finanțării (term sheet în limba engleză).

„În unele tranzacții în care împrumutatul este foarte bancabil și are o poziție de negociere foarte puternică (de cele mai multe ori aceste finanțări sunt suprasubscrise), avocații împrumutatului chiar redactează documentele de finanțare, contrar cutumei generale conform căreia acestea sunt redactate de avocații băncilor. În finanțările de achiziții (acquisition finance/leverage buy-outs), avocații împrumutatului (cumpărătorului) sunt implicați și în procesul de due diligence cu privire la compania achiziționată, proces care se finalizează prin redactarea unui raport de due diligence pe care ulterior se bazează băncile finanțatoare în vederea acordării finanțării”, detaliază specialistul.

Astfel de dosare sunt incitante și datorită faptului că, în general, toate condițiile financiare ale unui credit sunt negociabile, având în vedere excesul de lichiditate din piață și competiția dintre bănci pentru proiectele și companiile bancabile. Astfel că, dobânzile inițial agreate în contractele de finanțare pot fi supuse unor mecanisme de ajustare (majorare sau reducere) a marjei în funcție de performanța financiară a împrumutatului în anii următori semnării finanțării. Evident, unele companii cu o poziție financiară solidă pot avea o marjă de negociere mai ridicată a aspectelor comerciale și juridice în cadrul finanțărilor, în special în cazul unei finanțări suprasubscrise (ie. în care sumele pe care băncile sunt dispuse să le pună la dispoziție depășesc cu mult solicitarea de finanțare a împrumutatului). De asemenea, un pachet de garanții mai amplu și un eventual drept de regres împotriva acționarilor împrumutatului pot contribui la obținerea unei marje mai reduse sau a unei maturități mai extinse.




„Întâlnim din ce în ce mai des structuri de finanțare complexe la nivel local, cu diverse tipuri de facilități de credit (facilități de tip „incremental” „accordion”, „ancillary”), împrumuturi convertibile în acțiuni puse la dispoziția companiilor în căutare de finanțare bancară, precum și acorduri între creditori tot mai complexe și mai negociate - în special în cazul refinanțărilor și restructurărilor de finanțări”, susține expertul RTPR.

În ciuda declanșării crizei sanitare, piața finanțărilor nu a fost afectată în mod semnificativ și, în mod oarecum surprinzător, a existat o anumită efervescență în ceea ce privește proiectele de finanțări în ultimul an. Din acest motiv, echipa RTPR crede că, pe măsură ce efectele pandemiei se vor mai estompa, în următoarele 12-18 luni, atât antreprenorii, cât și băncile vor prinde mai mult „curaj” în abordarea unor structuri de finanțare mai complexe și inovatoare.

Numărul tranzacțiilor va crește semnificativ, iar serviciile avocaților axați pe această practică vor ajuge să fie tot mai solicitate. „Cel mai probabil trendul finanțărilor sindicalizate va fi influențat și de evoluția pieței de fuziuni și achiziții, despre care se anticipează că va fi activă în perioada următoare”, arată Cosmin TILEA.

Avocații s-au implicat în proiecte de finanțare de peste două miliarde de euro


Avocații RTPR au o vastă experiență în acest tip de proiecte, iar, în ultimii doi ani, au asistat atât finanțatori, cât și companii împrumutate într-un număr foarte mare de finanțări (atât sindicalizate, cât și cluburi sau bilaterale, restructurări), a căror valoare totală depășește echivalentul a două miliarde de euro. Acestea au fost de cele mai multe ori proiecte cross-border (cu element de extraneitate), în care avocații RTPR au lucrat împreună cu avocați din alte jurisdicții din care proveneau fie unii finanțatori, fie acționarii împrumutaților.

Împreună cu colegii din birourile Allen & Overy, profesioniștii din România au avut șansa să fie implicați în finanțări de valori impresionante, pentru cele mai importante companii cu prezență internațională din diverse sectoare de activitate, practica de Banking & Finance fiind deosebit de activă atât la nivel regional, cât și global.

De altfel și pe plan local practica de Banking & Finance este un domeniu „cheie” și se bucură de apreciere atât în rândul clienților, cât și al competitorilor.




„Ne mândrim cu un portofoliu variat de clienți și avem o experiență vastă pentru a asista atât finanțatori, printre care se numără cele mai importante bănci locale și internaționale, instituții financiare internaționale, fonduri de investiții, cât și împrumutați în proiecte complexe de finanțări sindicalizate în diverse sectoare de activitate (real estate, IT & media, energie, leasing, industrie, agricultură, servicii financiare). Avem un mix de clienți locali și jucători mari internaționali, iar echipa noastră de finanțări oferă consultanță nu doar în finanțări sindicalizate, ci și în finanțări de tip „club”, bilaterale, restructurări de finanțări, emitere de titluri de valoare, project finance, assets finance. Suntem una dintre puținele firme de avocatură din România capabile să ofere consultanță cu privire la toată gama de aspecte legate de dreptul bancar și financiar”, a subliniat Cosmin TILEA.

Rezultatele remarcabile ale echipei sunt reflectate în ghidurile juridice internaționale, care plasează an de an firma și mai mulți dintre avocații seniori în prima poziție a clasamentelor.

Cea mai complexă tranzacție sindicalizată a RTPR din ultimul an a fost finanțarea atrasă de fondul de investiții Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA) în legătură cu achiziția operațiunilor Grupului CEZ din România. Această achiziție este considerată a fi cea mai mare din ultimii 12 ani și pe locul 4 în topul celor mai mari tranzacții încheiate vreodată în România, iar recent RTPR a primit premiul Deal of the Year în România din partea publicației CEE Legal Matters.

Mandatul de finanțare a constat, de fapt, în două runde de finanțare sindicalizată cu o valoare cumulată de 522 milioane de euro și a fost complex atât prin prisma elementelor de due diligence și de reglementare, cât și a structurării de finanțare, întrucât cadrul de reglementare în domeniul energiei a jucat un rol important în structura finală de finanțare, determinând și necesitatea încheierii unor instrumente financiare derivate în domeniul energiei. De asemenea, timing-ul finanțării a trebuit sincronizat cu cel al procesului de achiziție (care a necesitat aprobări din partea autorității europene de reglementare în domeniul concurenței).

Tranzacția a fost coordonată de Alexandru RETEVOESCU (Partener) și Cosmin TILEA (Counsel) cu privire la aspectele de finanțare și de Andreea BURTOIU (Counsel) pe aspectele de instrumente financiare derivate.

Echipa de Banking & Finance a RTPR are în componență mai mulți avocați cu peste 15 ani de experiență în domeniul finanțărilor și este compusă din doi parteneri - Victor PĂDURARI și Alexandru RETEVOESCU , trei counsels - Andreea BURTOIU, Cosmin TILEA și Poliana GOGU-NAUM, cu rol de coordonare în tranzacții, precum și din mai mulți avocați seniori, cu o vastă experiență în acest domeniu, dar și de avocați din generația tânără, talentați și cu foarte mare potențial.




 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 843 / 1696
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
Clifford Chance Badea a asistat PIB Group Europa în tranzacția care marchează debutul companiei britanice pe piața de brokeraj de asigurări din România. Ce avocați au făcut parte din echipa coordonată de Nadia Badea, Partener Clifford Chance
CMS alături de PPC în încheierea unui acord strategic cu MYTILINEOS Energy & Metals pentru dezvoltarea unui portofoliu de proiecte fotovoltaice de până la 2GW, în patru țări | Horea Popescu și Mircea Moraru (CMS România) au coordonat echipa internațională care a asistat compania elenă de utilităţi electrice pe parcursul acestei proiect complex
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners primește la Londra premiul Firma Anului în România pentru litigii de brevete, acordat de Managing IP. Alina Tugearu (partener): “Suntem mândri că proiectele pe care le-am derulat sunt remarcate de comunitatea internațională a profesioniștilor în proprietate intelectuală și că munca noastră primește o recunoaștere de un asemenea calibru. Premiul aparține în primul rând echipei care stă în spatele acestor rezultate remarcabile”
SIMION & BACIU câștigă distincțiile Firma Anului în Domeniul Mărcilor și Firma Anului în Domeniul Drepturilor de Autor și Desene în România în cadrul prestigioasei gale Managing IP EMEA. Ana-Maria Baciu (managing partner) a fost desemnată Practicianul Anului în România
Avocații firmei Mitel & Asociații au lucrat anul trecut în 10 tranzacții de M&A, principalele mandate venind din sectorul medical, domeniul securității și managementul riscului și energie | Interesul pentru ținte de achiziții din România se menține ridicat din partea unor investitori cu profil mixt – fonduri de investiții ̸ private equity și investitori strategici. Sorin Mitel, Senior Partner: Se poate remarca și un interes crescut din partea companiilor din Asia, care își fac tot mai mult simțită prezența în România
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Diana Maria Gogoașă, cel mai mare punctaj la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2021: Pentru o perspectivă mai aplicată asupra profesiilor juridice, consider că ar fi benefică suplimentarea orelor obligatorii de practică. 60, respectiv 90 de ore pe an, nu sunt suficiente pentru ca un student să-și formeze o opinie completă despre profesiile juridice
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...