ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Echipa de Real-Estate de la Popescu & Asociații asistă unul dintre cei mai mari retaileri de FMGC în cadrul extinderii, în negocieri privind preluarea altor concurenți locali și în diverse achiziții imobiliare. Loredana Popescu, Partener: Am observat în ultima perioadă o creștere a solicitărilor de finanțare. Zona de achiziție ̸ arendă pentru terenuri agricole pare din ce în ce mai atrăgătoare pentru investitori

15 Septembrie 2020   |   Ștefania Enache

În prima parte a anului, echipa de Real Estate a continuat activitatea privind dezvoltarea rețelei de magazine pentru retailerul ce deține cel mai mare lanț de supermarketuri din România, societatea Popescu & Asociații fiind un partener activ al expansiunii clientului.

Loredana Popescu, Partener Popescu & Asociatii

 
 
Pandemia COVID-19 a produs schimbări importante în industria de Real Estate. Mai mult, criza generată în economie și noile condiții de lucru adoptate de multe dintre firme vor continua să influențeze acest domeniu, aducând modificări majore în comportamentul jucătorilor din sector, fie că sunt în tabăra cumpărătorilor, fie că sunt în cea a vânzătorilor. Estimările generale indică faptul că efectele majore ale actualei crize cauzate de pandemie își vor face simțită prezența mai pregnant, în sectorul imobiliar, începând cu prima jumătate a anului 2021.

Avocații Popescu & Asociații axați pe Real Estate și-au continuat activitatea și în această perioadă dificilă, practica societății de avocatură fiind relativ stabilă în prima jumătate a anului, în sensul că au fost continuate mandatele deja primite anterior, abordarea proiectelor fiind aceeași ca și în perioada anterioară.


„Este cert însă că segmentul de birouri a fost și cel mai probabil va rămâne afectat de efectele crizei medicale; investitorii au redevenit precauţi, având în vedere nivelul de incertitudine şi îşi vor îndrepta atenţia, probabil, către activele care le oferă venituri mai stabile, examinând totodată mai atent active precum hoteluri, retail şi spaţii de co-working. Mutarea către cumpărături online, în special pentru alimente, ar putea rămâne permanent o caracteristică a sectorului de retail, ceea ce la rândul său va stimula cererea de spații logistice”, a explicat Loredana Popescu, Partener Popescu & Asociații, pentru BizLawyer.

În prima parte a anului, echipa de Real Estate a continuat activitatea privind dezvoltarea rețelei de magazine pentru retailerul ce deține cel mai mare lanț de supermarketuri din România, societatea Popescu & Asociații fiind un partener activ al expansiunii clientului.




„Am asistat deopotrivă clienți și pe partea de permitting pentru construire și exploatare, oferind în același timp asistență în legătură cu diverse neînțelegeri contractuale apărute între dezvoltatori și clienți. Practica de Real Estate a presupus întotdeauna și o expertiză solidă pe litigii, având în vedere că în majoritatea cazurilor este necesară o analiză integrată a proiectelor, interdepartamentală. În general, noi am acordat asistență pentru proiecte de investiții declanșate înainte de pandemie a căror evoluție nu a fost oprită, chiar dacă actualul context social le-a încetinit. Sperăm să se relanseze și proiectele de investiții, în curând, însă cred că sunt indisolubil legate de modalitatea în care se va soluționa/gestiona și criza medicală. Am observat în ultima perioadă o creștere a solicitărilor de finanțare ca urmare a implementării programului IMM Invest care a fost un suport pentru clienții ce aveau nevoie de lichidități pentru activitatea curentă. Continuă solicitările pe partea de corporate, PPP, obținere autorizații, licențe”, nuanțează avocatul.

Firma de avocatură a fost implicată în multe proiecte intersante. Printre acestea se remarcă proiectul în care avocații au avut posibilitate posibilitatea să susțină dezvoltarea fulminantă a retailer-ului care deține cel mai mare lanț de supermarketuri din România.

De asemenea, avocații acordă asistență permanentă pentru definitivarea poziției juridice a celui mai înalt for cultural român într-un parteneriat de tip PPP cu orașul Mogoșoaia. Acest mandate implică atât colaborare pe parte privată, cât și publică.

„Ambele proiecte au venit cu multe provocări pentru echipa noastră și au presupus identificarea celor mai bune soluții legale pentru clienții noștri, însă suntem mândri și onorați ca am putut să acordăm suportul juridic necesar. Activitatea a fost coordonată de mine. Am lucrat îndeaproape cu colegele mele Alina Pușcă și Dora Bidică, și ne-am bucurat de sprijinul colegilor din echipa de litigii”, precizează avocatul.

Experții firmei de avocatură au avut în lucru și proiecte care vizează achiziții de terenuri pentru dezvoltări imobiliare noi, doar că declanșarea crizei sanitare a pus toate aceste tranzacții în așteptare. Specialiștii se concentrează însă destul de activ pe partea de achiziție/arendă pentru terenuri agricole, zonă ce pare din ce în ce mai atrăgătoare pentru investitori.

Echipa de Real Estate preferă să soluționeze problemele ivite în cadrul mandatelor prin negociere, evitându-se, pe cât posibil, ajungerea la un litigiu. „Rareori se întâmplă acest lucru, de vreme ce asistența noastră este direcționată pe practica de real estate în zona de dezvoltare a businessului, iar nu în cea de dispută. Evident însă că dacă apare o putem gestiona fără nicio problema, având o echipa specializată în cadrul departamentului de litigii pe partea de Real Estate, permiting etc.”, amintește Loredana Popescu.



În prezent, asistăm unul dintre cele mai mari retailer-i de FMGC din România în cadrul extinderii rețelei sale de magazine (peste 700 de magazine) în legătură cu negocierile privind achiziția altor concurenți pe piața românească și diverse achiziții imobiliare. Mandatul este extrem de important si complex pentru că este programata deschiderea unui număr de aproximativ 100 de magazine/an pentru următorii 3 ani, în contextul în care industria de retail, sub toate aspectele sale este supusa atât efectelor produse de pandemie cât și provocărilor inerente etapei de dezvoltare în care ne aflăm. Mă refer aici la nevoia de performanță în serviciile de livrare online, care sunt extrem de competitive pentru clientul nostru, dar și la provocarea privind utilizarea și gestionarea datelor cu caracter personal, ce constituie o preocupare permanentă. În ce privește partea de real estate, acordăm suport atât la structurarea și coordonarea tranzacțiilor, cât și la elaborarea documentației aferente, inclusiv prin efectuarea rapoartelor de tip due diligence având ca obiect imobilele relevante pentru client și facilitarea negocierilor cu partenerii contractuali.
Loredana Popescu, Partener - Popescu & Asociații



Toată lumea caută soluții pentru adaptarea la noul stil de viață

Instituirea stării de urgență la nivel național, începând cu luna martie 2020, a afectat și legislația din domeniul imobiliar. De altfel, s-a ajuns în situația în care operatorii economici, care dețineau în chirie spații în diverse centre comerciale, și-au închis total business-urile. „Lockdown-ul a determinat mulți clienți să-și închidă activitatea, însă nu au găsit întotdeauna înțelegere în relația cu proprietarii, motiv pentru care posibilitatea obținerii certificatelor de urgență pentru amânarea la plata a chiriilor datorate a fost ca o gură de oxigen pentru mulți clienți, sens în care am avut multiple solicitări pe această temă. Am asistat numeroși clienți în legătură cu (re)negocierea contractelor cu marile mall-uri, cumpărări imobile în zone rezidențiale sau terenuri agricole. Au continuat mandatele privind revizuirea diverselor contracte pe practica de real estate care aveau termene anterior stabilite (vânzări, achiziții, etc.) precum și parteneriatele cu participare publică și privată, asistând în acest sens un important for academic în negocierea participării la un proiect uriaș în urma căruia va fi ridicat un complex universitar modern”, subliniază Loredana Popescu.

Partenerul Popescu & Asociații atrage atenția că provocările industriei de Real Estate sunt aceleași ca ale întregului segment de business și sunt bineînțeles în strânsă legătură cu fluctuația economiei. „Din păcate, sunt deja șase luni de când suntem în plină pandemie, iar efectele acesteia se resimt în toate sectoarele, inclusiv în avocatura de business. Vor fi ca întotdeauna și câștigători, cum se întâmplă în orice criză generată la nivel de societate, însă marea majoritate se va vedea nevoită să se adapteze noilor cerințe de servicii avocațiale. Practica de Real Estate va funcționa în continuare în cadrul societății noastre și cel mai probabil va fi orientată către susținerea clienților în identificarea unor soluții sustenabile pentru traversarea perioadelor dificile (renegocieri contracte, closing-uri, relocări, etc.)”, arată Loredana Popescu.

Avocatul a observat că toți clienții sunt mult mai atenți la orice tranzacție și analizează orice clauză ce ar putea da naștere la interpretări nefavorabile. De asemenea, apetența pentru investiție este ușor temperată în acest context, aspect oarecum predictibil într-o perioadă atât de impredictibilă.

„Cu siguranță astăzi clauzele de operare a forței majore vor avea o altă importantă în cazul contractelor. Dacă în trecut țineau de zona clauzelor standard (sau erau preluate cu copy-paste dintr-un contract într-altul), derularea evenimentelor de la începutul anului până în prezent a arătat că aceia care și-au reglementat corespunzător mecanismele contractuale pentru eventualitatea apariției stării de forță majoră în proiectele aflate în derulare au fost și cei protejați. Greu de spus care vor fi cifrele care vor anima din nou investitorii însă este cert că sectorul de office building va cunoaște modificări din perspectiva celor mai importanți actori economici. Ceea ce ne-a învățat Covid19 părea aproape imposibil în urma cu 6 luni, respectiv ca mii de oameni obișnuiți să lucreze în sistem building-corporate să se acomodeze și să își desfășoare activitatea de acasă, remote total sau parțial (avem o serie de clienți a căror activitate a rămas în sistem remote și va fi prelungită cel puțin pana în septembrie 2020, iar pentru o parte dintre ei va rămâne pe termen nelimitat în acest mod). Evident că acest aspect va impacta serios și linia de dezvoltare a office building-urilor și respectiv a investițiilor în acest sector”, detaliază expertul.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Echipa de Real Estate din cadrul firmei Popescu & Asociații este specializată în achiziția/vânzarea de spații industriale/retail/logistică, proprietăți, spații de birouri și rezidențiale, dezvoltări de birouri și de tip rezidențial, parcuri de retail, finanțări de proiecte, dar și închirieri de spații.

Ca regulă, societatea de avocați lucrează în toate ariile de practică în echipe ce integrează cel puțin un partener coordonator cu implicare directă și management zilnic al proiectului, echipa fiind formată din trei- patru avocați, deopotrivă seniori și juniori, în funcție de amploarea și complexitatea mandatului.

Echipa de Real Estate este coordonata de Loredana Popescu și lucrează în strânsă colaborare cu echipa de Litigii și Drept bancar și financiar.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 45 / 5462
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a Lawyer | Banking & Finance
Firma de avocatură Stratulat Albulescu a acordat asistență juridică fondurilor de capital de risc GapMinder Venture Partners și DayOne Capital, cu privire la investiția lor comună în startup-ul românesc Soleadify
ANAF are un plan de acţiune pentru recuperarea obligaţiilor fiscale neachitate în perioada pandemiei | Situația îndemnă la prudență și analiză, spun avocații NNDKP specializați în fiscalitate. Adaptabilitatea şi o bună comunicare în cadrul echipei sunt elemente cruciale în momente de criză, iar capacitatea de reacţie rapidă a consultantului şi avocatului este, de asemenea, esenţială
LegiTeam | ZRVP recrutează avocat definitiv pentru departamentul Corporate | M&A
CEZ Group a aprobat vânzarea activelor din România către fondurile administrate de Macquarie Infrastructure and Real Assets. Tranzacţia asistată de avocații TZA și RTPR va fi supusă aprobării CSAT şi Autorităţii Europene Antitrust
Avocații TZA specializați în Drept bancar spun că din a doua jumătate a anului au revenit mandatele tradiţionale în Banking & Finance. Gabriela Anton, Partener: Trendul din ultimele luni ne-a depășit așteptările. Acum lucrăm în paralel la un număr mai mare de mandate de acest tip, peste nivelul anului trecut
RTPR, alături de Innova la achiziția PayPoint și Payzone. Alina Stăvaru (Partner) și Andrei Mihul (Senior Associate) au coordonat echipa
LegiTeam | ZRVP recrutează avocat definitiv pentru departamentul Consultanță ̸ Dreptul muncii
Mandate unice și complexe pentru avocații de Banking & Finance de la Popescu & Asociații. Investitorii sunt mai atenți în privința tranzacțiilor, analizele - mai amănunțite, dar crește numărul solicitărilor de finanțare, spun avocații. Firma are cinci mandate de finanțare în desfășurare pentru jucători-cheie, atât locali, cât și internaționali
Cum își alege DLA Piper viitorii colaboratori din România. Ce trebuie sa știe stagiarii care vor să se alăture uneia dintre cele mai puternice firme globale de avocați
LegiTeam | Position available: Associate, Litigation - DLA Piper
Cristian Vlaicu, noul partener și coordonator al departamentului de Drept Bancar și Financiar din cadrul firmei de avocatură Stratulat Albulescu
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...