ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

PNRR cuprinde reforme așteptate de întreg mediul de afaceri, inclusiv de business-ul avocațial. Despre legislația achizițiilor publice, oportunități și proiecte, de vorbă cu Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București

19 Ianuarie 2022   |   Ștefania Enache

Echipa Wolf Theiss București, axată pe practica de achiziții publice, include trei avocați specializați în această arie. Coordonarea proiectelor de achiziții publice este asigurată de Ligia Cecilia Popescu, Partener, și Andreea Zvâc, Counsel.

Andreea Zvâc, Counsel - Wolf Theiss Bucuresti

 
 
În încercarea de a simplifica procedurile de achiziții publice, Guvernul a adoptat anul trecut Ordonanța de Urgență (OUG 3/2021).Astfel, au fost operate o serie de modificări punctuale care au fost justificate, în special, prin nevoia de a avea proceduri mai rapide și de a lămuri anumite aspecte din practică. Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București, este de părere că nu se poate vorbi despre schimbări majore, care să determine o abordare semnificativ diferită a autorităților contractante sau a participanților la procedurile de atribuire. Admite, însă, că efectul unora dintre aceste modificări poate fi într-adevăr finalizarea într-un termen mai scurt a procedurilor de atribuire.


O analiză pe care avocatul o face în privința acestor modificări indică faptul că, prin noul act normativ, a fost clarificată noțiunea de subcontractant conform prevederilor art. 3 alin. 1) lit. (yy) din Legea nr. 98/2016, art. 3 alin. 1), lit. (zz) din Legea nr. 99/2016 și art. 5 alin. 1) lit. (gg) din Lege nr. 100/2016, în sensul că furnizorul de materiale, bunuri sau utilaje ce urmează a fi folosite la executarea unui contract de achiziție publică nu este considerat subcontractor și prin urmare nu trebuie să se analizeze dacă acesta îndeplinește condițiile legale prevăzute pentru subcontractori.

De asemenea, a fost eliminată din sarcina operatorului economic declarat câștigător obligația de a prezenta certificate fiscale pentru toate sediile secundare/punctele de lucru, aceasta fiind înlocuită cu o declarație pe proprie răspundere din care să reiasă că nu și-a încălcat obligațiile privind plata impozitelor sau cele privind contribuțiile la asigurările sociale, fără alte documente suplimentare. „Această modificare este benefică deoarece obținerea tuturor certificatelor fiscale putea să îngreuneze semnificativ sarcina operatorului economic declarat câștigător de a proba toate datele din DUAE și nici nu avea extrem de mare relevanță pentru executarea contractului de achiziție publică”, explică Andreea Zvâc.

 
Prin noul cadru legislativ, au fost implementate modificări al căror scop este de a reduce durata procedurii de achiziție publică. Avocatul nominalizează în acest sens: diminuarea perioadei maxime de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar (în cazul licitației deschise și al licitației restrânse, perioada de prelungire se reduce de la 80 la 30 de zile); reducerea la jumătate a termenului de publicare a deciziei de anulare a procedurii; și eliminarea posibilității de prelungire a termenului stabilit pentru depunerea documentelor în susținerea DUAE, în cazul procedurii simplificate.
În plus, au fost modificate prevederile art. 9 alin. 4) și art. 49 alin. 6) din Legea nr. 101/2016, fiind instituită obligația semnării contractului cu ofertantul declarat câștigător după pronunțarea deciziei CNSC sau a hotărârii judecătorești în primă instanță prin care se menține rezultatul procedurii de atribuire. Totodată, decizia în primă instanță este executorie și nu se poate dispune suspendarea punerii în executare a acesteia.

„Faptul că s-a clarificat că se permite semnarea contractului imediat după emiterea deciziei CNSC cu privire la contestație sau a deciziei de primă instanță, va fi de ajutor pentru autorități deoarece acestea vor putea să înceapă lucrările aferente contractului de achiziție publică”, menționează expertul intervievat de BizLawyer.

Avocatul amintește că termenul de soluționare a contestației la CNSC este de 20 zile de la data primirii dosarului achiziției publice, al achiziției sectoriale sau al concesiunii, iar deciziile sunt emise în general în cadrul acestui termen.

„În fața instanței, procedura de soluționare a contestației pe cale judiciară poate să dureze mai mult din cauza modalității specifice de administrare a probatoriului dar trebuie avut în vedere că aceste proceduri sunt totuși considerate proceduri urgente, termenele acordate trebuind să fie unele scurte, iar probele limitate la aspectele contestate. Nu considerăm că legislația poate să aducă măsuri prin care să se controleze sau să limiteze procedura din instanță în materie de apreciere a judecătorului cu privire la probatoriul ce urmează a fi administrat”, precizează specialistul Wolf Theiss București.

De altfel, posibilitatea de contestare în instanță a deciziilor luate de autoritățile contractante în legătură cu procedurile de achiziție publică nu poate să reprezinte în sine o problemă deoarece aceasta înseamnă exercitarea unor drepturi stabilite prin lege. „Totodată, nu se poate considera nici că orice contestație formulată de un operator economic reprezintă de plano o exercitare abuzivă a unor astfel de drepturi. Am fost confruntați cu numeroase situații în care deciziile autorităților contractante erau total nejustificate și se impunea contestarea acestora. Măsurile al căror scop este descurajarea în general a contestațiilor (cum sunt cele care impun plata unor sume extrem de importante pentru inițierea unei contestații) pot să aibă și efectul nedorit al menținerii valabilității unor proceduri care nu au fost desfășurate cu respectarea legii. Astfel că apare ca fiind mult mai important a se lua măsuri pentru creșterea transparenței și a rigurozității în desfășurarea procedurilor de atribuire”, punctează Andreea Zvâc.




„PNRR cuprinde reforme așteptate de întreg mediul de business, inclusiv de business-ul avocațial. Credem că implementarea acestor reforme dar și investiția celor 29,2 miliarde euro (14,2 miliarde granturi și 14,9 miliarde credite) alocate României vor influența cu siguranță activitatea de consultanță și reprezentare juridică”

Andreea Zvâc, Counsel Wolf Theiss București



Consultanță juridică complexă


Echipa Wolf Theiss București, axată pe practica de achiziții publice, include trei avocați specializați în această arie. Coordonarea proiectelor de achiziții publice este asigurată de Ligia Cecilia Popescu, Partener, și Andreea Zvâc, Counsel. În plus, în gestionarea proiectelor internaționale, sunt implicați și colegii din Wolf Theiss Viena, cu o experiență importantă în gestionarea unor astfel de proiecte.

Clienții privați pe care avocații îi asistă în prezent desfășoară activitate în domeniul managementului deșeurilor, furnizării de diverse produse specializate necesare autorităților contractante sau al lucrărilor de infrastructură. De asemenea, Wolf Theiss București acordă consultanță juridică unor autorități publice, în legătură cu desfășurarea unor proiecte complexe ale acestora.

„Continuăm să asistăm clienții cu privire la implicarea acestora în procedurile de achiziție publică, cu privire la toate stadiile acestor proceduri, începând cu analiza condițiilor de participare, pregătirea documentației din ofertă dar și eventuale contestații formulate în fața CNSC. Totodată suntem implicați într-o colaborare în baza căreia analizăm diverse proceduri de achiziție publică, din punctul de vedere al legalității acestora, analiza noastră urmând a sta la baza obținerii unor finanțări de către autoritățile contractante”, precizează Andreea Zvâc.

Problemele cu care clienții se confruntă sunt diverse și specifice stadiului în care se află procedura de atribuire. Cele mai des întâlnite sunt întrebări privind diversele comunicări cu autoritatea contractantă în perioada de clarificări, anterior depunerii ofertei, sau a clarificărilor solicitate de autoritatea contractantă.

De asemenea, clienții sunt interesați de contestarea unora din actele emise de autoritățile contractante, care îi nemulțumesc, sau doresc să intervină în contestații formulate de competitori, pentru a susține anumite decizii ale autorității contractante.

„Considerăm că, în plus față de o cunoaștere foarte bună a legislației și a practicii în materia achizițiilor publice, Wolf Theiss București poate pune la dispoziția clientului o abordare de ansamblu a unor proceduri de atribuire complexe având în vedere sprijinul din partea tuturor echipelor specializate de avocați din cadrul biroului (ex. Real Estate, Concurență), dar și contextul internațional în care ne desfășuram activitatea. Putem astfel să abordăm toate elementele esențiale pentru fiecare procedură, având o perspectivă completă asupra acesteia și urmând a ne raporta și la prevederi incidente din dreptul european sau dreptul concurenței, foarte importante pentru acest domeniu”, susține Andreea Zvâc.

Printre dosarele pe care avocații le au acum pe masa de lucru se remarcă un mandat în care echipa acordă consultanță unei autorități publice în legătură cu implementarea unui proiect de mobilitate urbană care implică asistență în legătură cu mai multe arii de practică, cum ar fi achizițiile publice, real estate, corporate și drept administrativ. Asistența cu privire la achizițiile publice implică susținerea autorității publice în legătură cu inițierea procedurilor de atribuire necesare pentru implementarea proiectului, dar și reprezentarea în viitoarele contestații, dacă se va impune acest lucru. De asemenea, avocații susțin autoritatea publică cu privire la toate aspectele legale legate de obținerea finanțării pentru proiect.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 217 / 6037
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
EXCLUSIV | MPR Partners intră în al treilea arbitraj ICSID, cu pretenții de cca. 383 mil. €, alături de avocații biroului newyorkez Squire Patton Boggs. De cealaltă parte, lângă reclamanți stă o firmă cu 1200 de avocați și 30 de birouri pe mai multe continente
Studiu Refinitiv | Sectorul fuziunilor şi achiziţiilor a frânat puternic în primul semestru al acestui an. Activitatea de M&A a scăzut cu 21 % la nivel global, iar în Europa Estică regresul a fost de 18 %. Câteva firme de avocați cu prezență la București strălucesc, însă, în clasamentele globale și europene
Wolf Theiss a asistat un sindicat de bănci în legătură cu acordarea unei facilități de credit către Romgaz S.A. în cadrul tranzacției de preluare a participaţiei Exxon în proiectul de gaze din Marea Neagră
Avocații Kinstellar spun că au remarcat preocuparea angajatorilor de a creiona strategii de menținere a personalului-cheie, fiind mandatați în acest sens cu elaborarea unor programe de tip Stock Option Plan sau a unor scheme de bonusare în funcție de performanțe. Activitate intensă în practica de Employment, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
Noul ghid al Comitetului European pentru Protecția Datelor ar putea aduce o creștere statistică a sancțiunilor, spun avocații Wolf Theiss, firmă cu o echipă dedicată proiectelor din acest domeniu | Biroul din București a asistat clienții în tranzacții complexe, care au implicat aspecte mai sofisticate de protecția datelor. Potențialii cumpărători ai unei afaceri sunt din ce în ce mai interesați să înțeleagă riscurile la care se expun din perspectiva protecției datelor și care sunt modalitățile de a se proteja
Wolf Theiss promovează trei avocați din linia a doua care au participate la unele dintre cele mai importante tranzacţii. Brian Jardine, Managing Partner: Promovarea, recunoaștere a contribuțiilor profesionale deosebite la consolidarea poziției de lider pe piața românească a biroului din București
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a Senior Associate | Banking & Finance
LegiTeam: Reff & Associates is looking for an Associate | Banking & Finance
BizLawyer îi prezintă pe cei mai buni absolvenți din generația lor | Laura Elena Ionașcu, medie finală 9,79 (2021): Cred că notele din timpul facultății pot fi, într-o anumită măsură, indicatori pentru performanța pe care o vei avea în practică, dar succesul profesional nu este determinat de acest aspect. De o importanță majoră sunt și abilitățile practice dobândite, competențele personale, abilitățile de comunicare, de relaționare, de organizare
Arbitrajul KELAG-Kärntner Elektrizitäts-Aktiengesellschaft and others v. Romania intra în linie dreaptă după ce părțile și-au ales arbitrii. România a mers pe mâna unui avocat cu o bogată experiență în comerț internațional, care a lucrat timp de 20 de ani pentru guvernul mexican
BizLawyer îi prezintă pe cei mai buni absolvenți din generația lor | Ion Arhiliuc a trecut Prutul pentru a studia Dreptul la Iași și a fost unul dintre cei mai buni absolvenți din generația anului 2021, cu nota 9,60: ‘Media a atras anumite oportunități. Apreciez că România oferă toate oportunitățile necesare unui profesionist, însă depinde de fiecare dacă uzează de aceste pârghii’
Pe masa de lucru a avocaților Mitel & Asociații au ajuns proiecte legate de protecția datelor cu caracter personal din ce în ce mai sofisticate. Mădălina Mitel, Partener: Data Protection a devenit o practică de sine stătătoare la nivelul societății noastre, iar mandatele primite sunt dintre cele mai diverse și provocatoare
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...