ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Există viață și după munca grea asociată unei cariere de succes în firmele de avocați din prima linie? Povestea Dianei Kioko, inițiată în echipa Kinstellar până să devină “agentul imobiliar al avocaților din România”, om liber și, în același timp, un adevărat ‘hunter’ care, dacă iese dimineața din birou, poate aduce până seara doi-trei clienți cu care semnează contracte | ”Norocul meu este că am un apetit pentru risc mai mare decât majoritatea și am mult curaj. Nu vreau să mai depind vreodată de nimeni, doar de mine”

26 Noiembrie 2023   |   Ștefania Enache

Diana Kioko spune că munca în avocatura de business la nivel internațional este grea și câteodată provocatoare la extrem. Avocatul trebuie să învețe, în măsura permisă de mediul de lucru, de multe ori agresiv, să își gestioneze energia în mod echilibrat, pentru a putea înainta în mod sănătos prin viață.

 
 
După mai bine de 12 ani petrecuți în avocatură, Diana Kioko a făcut, în 2021, o schimbare majoră în carieră, alegând să meargă pe un cu totul alt drum profesional. Decizia a venit imediat ce l-a adus pe lume pe fiul său, căruia i-a dedicat toată atenția sa în primii doi ani de viață. Ulterior, a conștientizat că, dacă va urma același traseu ca până la momentul la care a devenit mamă, nu va putea să răspundă cu același nivel de diligență și dedicare profesiei și nevoilor fiului său.„Cel puțin nu la nivelul pe care mi l-aș fi dorit și care mi-ar fi asigurat liniște și mulțumire”, a povestit Diana, într-un interviu acordat BizLawyer.Așa că a decis să o ia de la capăt în carieră și a ales să se implice în domeniul imobiliar.


Diana Kioko a absolvit, în anul 2009, Facultatea de Drept din cadrul Universității din București. Imediat după licență a intrat în Baroul București și a început să activeze ca junior associate în cadrul societății internaționale de avocatură Kinstellar. Accederea în echipa acestei firme a fost posibilă ca urmare unui stagiu de practică de vară ca student la Linklaters, societatea mamă din care Kinstellar s-a desprins.

„În perioada stagiaturii am absolvit două programe de master la Universitatea din București, respectiv, Dreptul muncii și asigurărilor sociale, Dreptul Afacerilor și apoi un program de studii post-universitare ce viza noile Coduri. Am continuat să lucrez ca avocat la Kinstellar până în anul 2021, atunci când deja eram managing associate”, povestește Diana.

În primii patru-șase ani în profesie, avocatul s-a implicat în proiecte mari de consultanță ale departamentului de fuziuni și achiziții, lucrând îndeaproape cu colegii Răzvan Popa, în prezent Head of Transactions la Jantzen Renewables, Bogdan Bibicu, în prezent partener la Wolf Theiss și Ștefan Botezatu, managing partner al ACT Botezatu Estrade.

„Apoi, am decis că îmi doresc să cresc alături de departamentul de litigii și să îmi dedic eforturile Dreptului muncii în care m-am specializat și unde am activat peste șase ani lucrând alături de Remus Codreanu, partener Kinstellar. Sunt unul dintre avocații care a depus eforturi mari pentru a dobândi experiență în primii ani de carieră, atât pe zona de consultanță cât și în litigii. Am ales în final Dreptul muncii unde expertiza mea cuprindea orice speță potențială și reprezentarea clienților în instanță. Perioada aceasta de 12 ani petrecută în avocatură a fost un proces de formare și progres constant, acumularea unui bagaj de cunoștinte imens din multe domenii”, mărturisește interlocutoarea BizLawyer.

Avocații care au contribuit la evoluția sa, din punct de vedere profesional, sunt Remus Codreanu și Răzvan Popa. „De la Remus am învățat să redactez acțiunile de chemare în judecată și să abordez orice problemă de drept din perspectiva clientului și, desigur, să nu mă dau bătută niciodată, orice s-ar întâmpla, Remus fiind un exemplu în acest sens. De la Răzvan am deprins abilități de negociere, organizarea echipelor și workflow-ului în proiectele mari, și am învățat noțiuni esențiale de business, în contextul mandatelor de fuziuni și achiziții unde am lucrat împreună”, mai spune Diana.

-------------------------------------------------------------------------------

Tot  ce este forțat costă fie organizația, fie individul, fie îi costă pe ambii

Diana Kioko apreciază că în avocatura de business există etape de formare. Este vorba despre cea de început care durează până la a accede la o poziție de independență, apoi la una de coordonare de echipă și apoi la cea de coordonare a întregii echipe. „S-a încercat de-a lungul timpul această ardere de etape de către unii colegi și am asistat personal la acest proces. Unii au reușit datorită contextului economic favorabil și a numărului de mandate, cum a fost boom-ul economic - imobiliar de până în criza din 2008, alții au reușit generându-și în interiorul organizației pârghii de influență sau popularitate. În realitate, tot ce este forțat, în general, costă fie organizația, fie individul, fie îi costă pe ambii”, atrage atenția interlocutoarea 
BizLawyer.
Din punctul său de vedere, cariera unui avocat poate fi lansată în stadiul incipient de un mentor bun. Apoi, propulsarea carierei avocatului de la an la an este un proces activ, constant și responsabil al avocatului de interacțiune cu categoriile de clienți pe care îi targhetează și de generare de recomandări. „Complezența, comoditatea sau lipsa de inițiativă pot distruge orice cariera, inclusiv a unui avocat”, afirmă Diana.
Are și câteva recomandări pentru tinerii avocați, transmițându-le că trebuie să lucreze independent mandate mici și apoi mandate din ce în ce mai complexe; să identifice aria de practică cu care rezonează la nivel profund (nu ce se caută sau ce i se trasează) și în acel domeniul să exceleze, fiind importantă specializarea și să monitorizeze constant progresul și rezultatele obținute mai ales în comunicarea și gestionarea relației în mod independent cu clienții.
Apreciază că în evoluția unui avocat 80% este muncă și 20% este talent, însă munca nu se raportează doar la cunoștințele de drept, ci la o multitudine de alte domenii care nu au legătură cu dreptul. „Avocatura a încetat de mult să fie un domeniu care se raportează strict la drept și la cunoștintele tehnice, o vedem cu toții zi de zi. Contează cum lucrezi și cu cine lucrezi, cât de sănătos și benefic e mediul de lucru. Bazele meseriei sunt transmise prin mentorat tradițional, însă organizarea activității zilnice, precum și gestionarea relației cu clienții sau fidelizarea acestora ”se fură””, amintește Diana.


--------------------------------------------------------------------------------------------
 

Schimbare majoră în carieră


În anul 2021, a hotărât să se desprindă de avocatură. „Am decis să urmez alt drum profesional pentru că nu mă puteam imagina răspunzând cu același nivel de diligență și dedicare profesiei, dar și nevoilor fiului meu, cel puțin nu la nivelul pe care mi l-aș fi dorit și care mi-ar fi asigurat liniște și mulțumire. I-am dedicat fiului meu, în primii doi ani de viață, toată atenția mea. A fost firească desprinderea, nu aș ști dacă ușor sau greu. Firescul desprinderii vine însă la pachet cu frica de necunoscut. Realizezi că știi să faci bine ce ai făcut 12 ani, dar nu știi ce vei face și dacă vei face la fel de bine. Norocul meu este că am un apetit pentru risc mai mare decât majoritatea și am mult curaj”, arată Diana.

Privind în urmă, Diana Kioko subliniază că perioada petrecută în avocatură a fost extrem de diferită de la an la an, fiind influențată de mediul de lucru intern, de schimbările din echipa în care activa și, desigur, de contextul economic care determina tipurile de mandate în lucru. „Munca în avocatura de business la nivel internațional este grea și câteodată provocatoare la extrem pentru corp. Este necesar ca avocatul să învețe, în măsura permisă de mediul de lucru de multe ori agresiv, să își gestioneze energia în mod echilibrat, pentru a putea înainta în mod sănătos prin viață. Păstrez amintiri minunate ale prieteniilor pe care le-am legat în acești 12 ani, dar și lecții esențiale de viață care mi-au conturat un apetit de dezvoltare personală și studiu al psihologiei”, explică interlocutoarea BizLawyer.

Lecțiile primite în acea perioadă au întărit-o și au făcut-o să fie ceea ce este astăzi. Recunoaște că a învățat destul de lent să impună limite sănătoase în mediul de lucru, prin repetarea aceluiași tip de greșeală sau de atitudine prea tolerantă. Cu toate acestea, a reușit să decidă liber și ferm ramurile de drept pe care și-a dorit din tot sufletul să le practice, deși i-a luat timp să facă trecerea efectivă de la o arie la alta în intern. Având în vedere experiența sa, le recomandă tuturor avocaților să nu lase organizația să le impună specializarea, ci să caute în interior sau să răspundă intuitiv curiozităților lor pentru a-și alege specializările cu care rezonează la nivel profund.  

„ Am fost implicată în litigii de anvergură din zona pharma, arbitraje ICC, dar și proiecte complexe de consultanță de Dreptul muncii, transfer de salariați, concedieri colective și individuale, redactarea contractelor colective de muncă și asistență în derularea procedurilor de cercetare disciplinară. În cariera mea de avocat, nu am pierdut niciun litigiu în instanță sau arbitraj în care am fost implicată, iar cea mai mare bucurie este că am publicat trei articole în revistele Dreptul și Revista Româna de Dreptul Muncii”, menționează interlocutoarea BizLawyer, referindu-se la perioada petrecută în avocatură. 



Agentul imobiliar al avocaților din România

Trecerea spre noua etapă din cariera sa a fost făcută după ce a devenit mamă. Astfel, în perioada maternității a coordonat un proiect de consiliere și orientare profesională pentru studenții la Drept și a lucrat în ședințe unu la unu cu avocați și alți specialiști din domeniul dreptului. „Această activitate a fost oricum susținută de studiile, cursurile și lecturile mele de peste opt ani în domeniul dezvoltării personale. Apoi, după maternitate, am făcut trecerea intuitiv către zona de imobiliare, concretizând un interes cât se poate de curat și o curiozitate mare față de domeniu. Scriu de când mă știu, am scris proză scurtă și poezii, atunci când eram mai mică. Am scris și în perioada liceului, la Sf. Sava, unde am urmat un profil umanist. Am publicat apoi în revistele de drept, iar acum lucrez intens la prima mea carte în domeniul spiritualității pe care intenționez să o public în anul 2024. Celelalte cursuri suport m-au ajutat în concretizarea misiunii mele de mentor în progres pentru cei cu care lucrez. Aceasta este misiunea mea fundamentală, aflată în spatele oricărei activități profesionale, aceea de a-i ajuta pe ceilalți în evoluția lor personală și profesională. Am dedicat opt din cei 12 ani de avocatură studiului și lecturilor în acest domeniu, în absolut fiecare moment liber pe care l-am avut, cu o disciplina pe care doar o pasiune arzătoare o poate susține”, povestește Diana Kioko.

În acest moment, este consultant imobiliar independent, are propria sa agenție imobiliară, ATMA IMOBILIARE. Cariera sa de avocat a ajutat-o enorm în businessul din zona de imobiliare, mai ales că nu sunt mulți agenți imobiliari în România care să aibă o înțelegere profundă a noțiunilor juridice și sunt și mai puțini cei care știu să replice dedicarea față de client pe care o are un avocat așa cum face Diana cu clienții săi vânzători sau cumpărători.

„Am aplecare în concret, o curiozitate și dorința de a cunoaște piața imobiliară în profunzime. Da, voi continua până voi ajunge să furnizez cele mai bune servicii de agenție imobiliară pentru că, în acest moment, domeniul mă pasionează cu adevărat. În orice caz, lucrez foarte mult cu avocați, notari și alți profesioniști ai dreptului, îmi sunt clienți pentru cumpărarea sau vânzarea proprietăților lor, deci nu mă simt străină de domeniul Dreptului, mă simt agentul imobiliar al avocaților din România”, subliniază interlocutoarea BizLawyer.

Diana susține că a găsit echilibrul căutat, apreciind că există diferențe notabile în ceea ce privește stresul și presiunea pe care nu le mai resimte cu aceeași intensitate. În acest context, peste cinci ani, se vede tot în imobiliare, cu rezultate excepționale concretizate în sute de vânzări de imobile și cu siguranță cu tranzacții notabile pe piața de rezidențial și office, posibil chiar și cu o echipă de doi-cinci colegi pe care îi va coordona. Pentru ea nu mai există posibilitatea de a reveni în avocatură. „Sunt agent imobiliar acum și îmi place mult această profesie. Dacă m-aș întoarce, aș înființa propriul meu cabinet, cu un plan de business bine pus la punct pe două-trei arii de practică de nișă. Nu aș dori să fiu parte din nicio echipă de avocați sau echipă dintr-o companie mare, sunt un om liber și, în același timp, un hunter, dacă ies dimineața pe stradă, până seara mă întorc la birou cu cel puțin doi-trei clienți cu care semnez contracte. Nu am teamă și nu vreau să mai depind vreodată de nimeni, doar de mine”, punctează Diana Kioko.

Astăzi lucrează între șase și opt ore pe zi, dar când are de semnat contracte importante poate munci și până la 12 ore într-o zi. De asemenea, poate avea întâlniri de două-patru ore și în weekenduri.

„Îmi trăiesc viața evaluând constant beneficiile acțiunilor mele pentru mine și ceilalți. Ofer clienților mei integritate și dedicare într-un mod profund care de multe ori determină ca o consultanță imobiliară să fie însoțită de conștientizări pe care clienții le au despre viața lor și nu doar despre vânzarea caselor lor”, încheie Diana Kioko.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 128 / 1697
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
Clifford Chance Badea a asistat PIB Group Europa în tranzacția care marchează debutul companiei britanice pe piața de brokeraj de asigurări din România. Ce avocați au făcut parte din echipa coordonată de Nadia Badea, Partener Clifford Chance
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners primește la Londra premiul Firma Anului în România pentru litigii de brevete, acordat de Managing IP. Alina Tugearu (partener): “Suntem mândri că proiectele pe care le-am derulat sunt remarcate de comunitatea internațională a profesioniștilor în proprietate intelectuală și că munca noastră primește o recunoaștere de un asemenea calibru. Premiul aparține în primul rând echipei care stă în spatele acestor rezultate remarcabile”
SIMION & BACIU câștigă distincțiile Firma Anului în Domeniul Mărcilor și Firma Anului în Domeniul Drepturilor de Autor și Desene în România în cadrul prestigioasei gale Managing IP EMEA. Ana-Maria Baciu (managing partner) a fost desemnată Practicianul Anului în România
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...