ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Viața merge înainte | Practica de insolvență de la Mușat & Asociații a cunoscut o dezvoltare semnificativă în ultima perioadă. Mihai Popa, Partener: Ne așteptăm ca serviciile noastre de asistență și analiză pe perioada unui management de criză să fie la mare căutare

01 Aprilie 2020   |   Ștefania Enache

Firma Mușat & Asociații dispune de o echipă bine pregătită pe partea de analiză financiară, care, împreună cu celelalte departamente ale casei de avocatură, cum ar fi Banking & Finance, M&A, Labour, reușește să ofere consultanță și asistență juridică companiilor care nu sunt încă în incapacitate de plată, dar pentru care un astfel de eveniment nefericit ar fi iminent.

Mihai Popa, Partener Musat & Asociatii

 
 
Pentru echipa Mușat & Asociații, 2019 nu a produs surprize prea mari în zona practicii de insolvență.Chiar dacă a fost un an agitat din punct de vedere politic, economia și-a continuat trendul ascendent, ceea ce s-a regăsit și în imaginea de ansamblu a pieței insolvențelor. „Firma noastră a reușit să răspundă cerințelor fluctuante ale pieței investind în dezvoltarea departamentului de insolvență și în direcția procedurilor de pre-insolvență, fie ele de natură judiciară sau extra-judiciară”, a declarat pentru BizLawyer Mihai Popa, Partener Mușat & Asociații.

Firma Mușat & Asociații dispune de o echipă bine pregătită pe partea de analiză financiară, care, împreună cu celelalte departamente ale casei de avocatură, cum ar fi Banking & Finance, M&A, Labour, reușește să ofere consultanță și asistență juridică companiilor care nu sunt încă în incapacitate de plată, dar pentru care un astfel de eveniment nefericit ar fi iminent, în lipsa strategiilor de restructurare pe care experții le oferă. „Ne așteptăm ca serviciile noastre de asistență și analiză pe perioada unui management de criză să fie la mare căutare, combinat mai ales spre final de an și cu o cerință în creștere pe partea de insolvență și proceduri judiciare de reorganizare”, punctează Mihai Popa.


La începutul acestui an, înaintea declanșării crizei sanitare, profesioniștii firmei de avocatură erau de părere că anul acesta numărul insolvențelor nu se va modifica semnificativ, cel puțin nu în prima parte a anului, ei așteptându-se mai degrabă la o creștere a numărului de restructurări în afara procedurilor judiciare. „Deficitul de cont curent ascunde în fapt un dezechilibru ce pleacă, în situația noastră particulară, de la consumatorii casnici care au preferat sau poate au fost obligați uneori (în principal de oferta disponibilă în piață) să își redirecționeze surplusul sau majorările recente de venit în achiziția unor bunuri sau servicii care, într-un final, au condus la transferuri masive de lichidități către agenți economici de pe alte piețe. Urmând firul logic al acestui fenomen este de observat că în unele cazuri un mic procent din aceste lichidități au rămas companiilor locale care importă sau intermediază astfel de tranzacții – de aici și creșterea economică susținută de consum, dar care nu sunt suficient de puternice să reziste în situația previzibilă a unor întârzieri la plată sau a unei scăderi a cererii. Aceste dezechilibre macroeconomice și semnalele primite de la companiile din piață ne conduc la concluzia că anul 2020 va fi unul dificil în special pe segmentul firmelor mici și mijlocii care nu au resursele necesare să reziste unor șocuri sau fluctuații prea mari venite fie de pe piața locală, fie de pe cea externă și mai ales în rândul companiilor ce au ca principal obiect de activitate comerțul cu amănuntul (și care de regula nici nu au o capitalizare suficientă)”, puncta specialistul Mușat & Asociații înaintea declanșării crizei sanitare.

Avocatul adauga faptul că anul se anunță a fi unul destul de agitat. „După cum vedem chiar în aceste momente există mai mulți factori chiar la nivel global ce pot afecta performanțele economice chiar și pentru țările dezvoltate, deci în mod cert efectele se vor simți și la nivelul țării noastre. Cu toate acestea vom vedea pe parcurs dacă anul 2020 va marca începutul unei noi crize sau problemele apărute vor fi gestionate corespunzător astfel încât anul în curs să fie doar unul mai slab față de anii precedenți, dar cu perspective bune pentru viitor”, argumenta expertul Mușat & Asociații la începutul acestei luni.

O legislație care mai are nevoie de clarificări

Avocatul menționează faptul că prin OUG nr. 88/2018, intrată în vigoare la data de 02.10.2018, Guvernul României a adoptat o serie de măsuri prin care a urmărit îmbunătățirea climatului de afaceri, prin generarea premiselor necesare redresării afacerilor viabile, dar și recuperării rapide a creanțelor, mai ales a celor bugetare. Expertul apreciază, însă, că se impunea definirea ori clarificarea unor noțiuni prevăzute în lege și care, în practică, au fost interpretate neunitar. El dă drept exemplu înscrierea sub condiție rezolutorie a creanței bugetare contestate, termenul de la care începe să curgă prescripția extinctivă pentru acțiunea în atragerea răspunderii personale etc.

De asemenea, își exprimă câteva rezerve cu privire la mecanismul de urmărire și acoperire  a creanțelor bugetare prin care, deși se urmărește maximizarea șanselor de recuperare a acestor creanțe, există riscul ca, în anumite situații, să se diminueze în fapt efectele principiului concursualității și unității ce guvernează procedura insolvenței. „În general, modificările legislative despre care vorbim au condus la formarea unei practici neunitare în materia reglementată. Cu toate acestea, în timpul aplicării noilor prevederi, atât doctrina de specialitate, cât și practica instanțelor au început să ofere soluții acolo unde existau neclarități provenite din modul deficitar de formulare, sau chiar de concepere a textului normativ. Cu toate că ar fi încă multe aspecte ce pot fi îmbunătățite, la momentul actual cadrul legislativ în materia insolvenței rămâne unul stabil, ceea ce este benefic pentru mediul de afaceri, predictibilitatea fiind uneori de importanță majoră în procesul decizional”, a explicat Partenerul Mușat & Asociații.

Specialistul a atras atenția că, în viitorul apropiat, vor interveni o serie de schimbări legislative, având în vedere modificările aduse la nivel european prin Directiva UE 2019/1023 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iunie 2019 privind cadrele de restructurare preventivă, remiterea de datorie și decăderile, precum și măsurile de sporire a eficienței procedurilor de restructurare, de insolvență și de remitere de datorie și de modificare a Directivei UE 2017/1132 (Directiva privind restructurarea și insolvența), adoptată în iunie 2019. „Un aspect care ar trebui tranșat ține în principal de încurajarea procedurilor de reorganizare și facilitarea accesului la o astfel de modalitate de restructurare a tuturor companiilor, indiferent de mărimea societății debitoare sau de natura creanțelor înscrise în tabel. Sunt cunoscute de altfel situațiile în care atunci când creanțele bugetare sunt majoritare, planurile de reorganizare sunt imposibil de conceput”, susține Mihai Popa.

Cererile, rezolvate mai repede

Din munca derulată zi de zi, practicienii în insolvență au constat faptul că cererile depuse în acest tip de dosare sunt rezolvate mult mai repede. Explicația acestui fenomen ține, pe de-o parte de faptul că a fost suplimentat numărul judecătorilor sindici, iar pe de altă parte s-a înregistrat o scădere a numărului dosarelor de insolvență. „Trebuie avut totuși în vedere și faptul că nu doar numărul de dosare a scăzut, ci și gradul de complexitate a acestora a fost unul mai redus – în anul 2019 valoarea activelor companiilor intrate în insolvență a fost la un nivel minim record pentru ultimul deceniu, de aici și interesul mai scăzut al părților de a se implica în noi dispute legale. Așadar, în opinia noastră, în ultima vreme procesul de soluționare al cererilor formulate în dosarele de insolvență s-a îmbunătățit simțitor”, punctează avocatul.

De asemenea, un alt fenomen care s-a observat înaintea crizei sanitare în domeniul insolvențelor a fost ”dispariția” instituțiilor financiar bancare dintr-o bună parte a proceselor de insolvență. „Acest lucru are cauze multiple. Așadar, dacă în perioada post-criză băncile erau creditori de cele mai multe ori majoritari în cvasi-totalitatea dosarelor de insolvență, acum câțiva ani înstrăinarea portofoliilor de credite neperformante a condus la înlocuirea băncilor de către societățile specializate în recuperarea de creanțe, care de cele mai multe ori au avut un comportament diferit în cadrul procedurilor deja deschise. În alte cazuri, mai ales în dosarele de insolvență deschise recent, mai des întâlniți în rândul creditorilor sunt creditorii bugetari sau chiar creditori privați neinstituționalizați. Acest lucru se datorează și faptului că băncile au început din ce în ce mai mult să susțină din rândul clientelei lor chiar și companii aflate în dificultate financiară care cu o infuzie nouă de lichidități reușesc să evite incapacitatea de plată. Așadar, putem conchide că activitatea băncilor atât în perioadele de pre-insolvență cât și în reorganizările judiciare a fost orientată către susținerea afacerilor, aspect benefic mediului de business local”, arată Mihai Popa.

Referindu-se la activitatea ANAF, profesionistul Mușat & Asociații a subliniat faptul că, de cele mai multe ori, limitările legale pe care reprezentanții creditorilor bugetari le au, sau poate în unele cazuri și teama de a-și asuma o răspundere prea mare, pot conduce la blocaje sau uneori chiar la ratarea unor șanse reale de restructurare a afacerii. 



„Credem că pentru orice specialist și pentru orice bun practician al dreptului, mai ales unul care activează pentru o firmă de avocatură mare, de renume, precum Mușat & Asociații și care lucrează și interacționează zilnic cu clienți din diverse ramuri ale mediului de business este importantă atât abilitatea lui de a comunica și de a relaționa cu toate părțile implicate (creditori, debitori, avocații celorlalte părți din proces, autoritățile statului, instanțele de judecată, etc.), cât și abilitatea de a răspunde rapid, cu promptitudine tuturor cerințelor clientului. Aceasta de cele mai multe ori presupune nu doar o bună cunoaștere a legii și a practicii relevante în domenii similare, ceea ce ar permite o aplicare corectă și eficientă a procedurii, dar presupune și creativitate, abilități de comunicare, spontaneitate, etc.

Mihai Popa, Partener Mușat & Asociații. 



Practica Mușat & Asociații


Mușat & Asociații – RestructuringInsolvency este o societate afiliată Mușat & Asociații S.p.a.r.l. În prezent, echipa numără peste 15 membri și include avocați, practicieni în insolvență, economiști și consultanți fiscali. Mihai Popa, care deține și calitatea de practician în insolvență, este partenerul coordonator al practicii de insolvență.

„Echipa noastră este una dintre cele mai vaste din domeniu, ceea ce ne permite să gestionăm proceduri complexe de insolvență și de reorganizare, precum și să asistăm clienții din portofoliu pe durata negocierilor cu debitorii sau pentru evaluări juridice specifice unor restructurări economice de amploare, fie ele pe cale judiciară sau extrajudiciară. De asemenea, lucrăm îndeaproape cu echipele din domeniile dreptului societar, financiar-bancar, fiscal, imobiliar, litigii ș.a. din cadrul firmei de avocatură,  motiv pentru care ne implicăm împreună în dosare care se pliază pe normele insolvenței. Conlucrarea permanentă cu avocații Mușat & Asociații, în orice arie de practică, ne susține și maximizează încrederea profesională în abordarea celor mai complexe probleme juridice”, subliniază Mihai Popa.

Experții Mușat & Asociații sunt implicați în litigii complexe asociate procedurii insolvenței, iar experiența lor în domenii cum ar fi dreptul fiscal, dreptul muncii, dreptul internațional privat, dreptul penal ș.a. este corelată cu normele speciale ale insolvenței.

Insolvența implică în multe situații aspecte din cele mai diversificate ramuri de drept și, totodată, acordă posibilitatea avocaților Mușat & Asociații de a intra în contact cu multiple arii juridice sau de afaceri. Este o provocare profesională care determină extinderea ariei de expertiză. Avocații care se ocupă de gestionarea litigiilor născute într-o procedură a insolvenței acordă asistență juridică și reprezentare clienților în toate etapele acestei proceduri.

Introducerea și susținerea cererilor de deschidere a procedurii, a contestațiilor, a opozițiilor, a acțiunilor în anularea actelor frauduloase, a cererilor de atragere a răspunderii organelor de conducere ale unei societăți aflate sub incidența normelor speciale a insolvenței reprezintă doar câteva dintre activitățile juridice de bază pe care specialiștii Mușat & Asociații le derulează în cadrul proiectelor de insolvență.

„Bineînțeles, avem și mandate specifice ce presupun o abordare mai aplecată asupra procedurilor de prevenire a insolvenței, caz în care avocații noștri lucrează împreună cu echipa de specialiști din domeniul economico-financiar pentru a veni cu cele mai bune soluții pentru ca firmele aflate în dificultate și care apelează la noi să poată implementa cu succes un plan de restructurare”, completează Mihai Popa.

Printre clienții care apelează la expertiza practicienilor în insolvență, avocaților sau consilierilor din cadrul Mușat & Asociații, se numără creditori, acționari sau debitori, pe care profesioniștii îi asistă în toate etapele, atât în faza de preinsolvență, cât și, ulterior, pe parcursul procedurii de restructurare, reorganizare sau, după caz, lichidare a societăților comerciale.

„Know-how-ul echipei Mușat &Asociații, compusă din avocați de prestigiu, practicieni în insolvență experimentați, precum și alți consilieri, ne-a permis să construim o practică solidă, cu un portofoliu diversificat de clienți care activează în cele mai diversificate domenii de activitate, ca de exemplu: (i) instituții financiar-bancare, (ii) societăți de recuperări creanțe (iii) industria hotelieră, (iv) industria energetică, (v) industria farmaceutică, (vi) industria materialelor feroase și neferoase, (vii) transport sau construcții. Clienții apelează la serviciile avocaților Mușat & Asociații în calitate de creditori sau acționari, în toate etapele procedurii de insolvență. Suntem inevitabil solicitați să reprezentăm interesele acestora atât în faza premergătoare insolvenței, pe durata negocierilor cu debitorii sau creditorii, pentru a identifica riscurile potențiale pe care le-ar implica deschiderea unei proceduri de insolvență, demersurile ce trebuie implementate în scopul protejării drepturilor și investițiilor clienților, cât și ulterior, în etapa restructurării financiare și operaționale, ori în  etapa în care societatea se află deja în procedura insolvenței sau falimentului iar clienții solicită asistență în cadrul procedurii în funcție de calitatea acestora”, susține practicianul în insolvență.

Un portofoliu divers de clienți

De-a lungul anilor, echipa Mușat & Asociații a acordat asistenţă unui portofoliu extins de clienţi internaţionali, societăți de recuperare creanțe, dar și companiilor românești, băncilor comerciale și instituţiilor de stat. Dintre aceștia menționăm Asset Portfolio Servicing Romania, membru APS Holding, Sermedic, Biotest, First Bank S.A, Damen Shipyards Group, Termoelectrica,  Abbott, Anchor Real Estate, Abbvie, Europejskie Biuro Ochrony Finansów Sp. Z.o.o., Sp. K., Autoritatea de Supraveghere Financiară, A1 Carpi Finance, Transas Marine,  Kaufland România, Grup 4 Instalații SA, Aersale, Energoconstructia SA, Hotel Bellaria, Servicii Energetice Oltenia SA, Autocar Grup 1 Service, Auto Car & Trucks Technology, Standocolor, Aegean Airlines.

„Activitatea specialiștilor noștri se concretizează în derularea unor proiecte deosebit de complexe. Avocații Muşat & Asociaţii sunt totodată implicaţi în implementarea unor proiecte inovative având ca obiectiv final conservarea drepturilor și investițiilor clienților în etapa de preinsolvență sau, după caz, în cadrul procedurii de restructurare, reorganizare sau, după caz, lichidare a societăților”, menționează Mihai Popa.

Cu privire la avocații implicați în aceste dosare, de regulă echipa este formată dintr-un avocat Managing Associate, un avocat Senior Associate și unul/doi Associates, în funcție de complexitatea dosarului, aceștia fiind coordonați de Mihai Popa, Partener în cadrul societății de avocatură Mușat & Asociații.

„Astfel cum am menționat anterior, nivelul de complexitate al proiectelor în care sunt implicați avocații din cadrul Mușat & Asociații este unul crescut. Specialiștii noștri pun la dispoziția clienților o experiență considerabilă cu ocazia implementării unor proiecte de anvergură în domeniul restructurării, reorganizării sau, după caz, lichidării societăților comerciale din România și nu numai. Spre exemplu, am acceptat provocarea de a implementa o strategie rar întâlnită în practica din România, care permite societății să își achite creanțele în perioada de observație înainte de termenul de depunere a planului de reorganizare. De asemenea, societatea noastră a acordat asistență lichidatorului judiciar al unei companii de tip holding din Cipru care, printre altele, deține și participații la mai multe societăți din România”, explică Partenerul Mușat & Asociații.

De asemenea, experții au gestionat și proceduri de concordat preventiv. Unul dintre proiectele relevante de acest gen este reprezentat de acordarea de servicii de consultanță și asistență juridică unei companii importante IT - HUB, pe parcursul procedurilor de pre-insolvență, negocierea unui acord cu creditorii companiei și atragerea de fonduri consistente prin planificarea în avans și asigurarea predictibilității aduse de o finanțare sindicalizată, acordată de mai multe bănci, toate acestea concurând la pronunțarea unei soluții favorabile clientului Mușat & Asociații.

„În ultima vreme ne-am confruntat adesea cu situații în care companiile au apelat la serviciile noastre chiar înainte de o astfel de procedură și suntem bucuroși că putem spune că în cele mai multe cazuri nici nu se mai ajunge la o formă de restructurare judiciară, redresarea fiind un succes încă de la bun început”, susține Mihai Popa.

De altfel, activitatea practicii a cunoscut o dezvoltare semnificativă în ultima perioadă. Încasările înregistrate din proiectele din domeniul restructurării, reorganizării sau, după caz, lichidării au avut un trend ascendent comparativ cu anii precedenți, aspect care, în aprecierea avocaților, confirmă calitatea serviciilor prestate de specialiștii din cadrul Muşat & Asociaţii – RestructuringInsolvency.

În cursul anului 2019 departamentul de insolvență al Mușat & Asociații a generat venituri substanțiale din proiectele de restructurare, reorganizare sau, după caz, lichidare pe care le-a gestionat.

„Ca în fiecare an, Mușat & Asociații configurează strategii de dezvoltare a acestei arii de practică, de lărgire a portofoliului de clienți, implementează strategii de coaching & mentoring sau de extindere a firmei în teritoriu etc. Strategia noastră dintotdeauna a fost să ne consolidăm poziția în topul firmelor de avocați din România și să fim mereu un reper de excelență avocațială, propunându-ne, în mod constant, să îmbunătățim în permanență serviciile acordate clienților firmei din această industrie. Așadar, pentru noi și acest an va fi unul de dezvoltare în care indiferent de tendințele pieței noi ne vom consolida poziția de lideri în domeniile în care activăm”, punctează Mihai Popa.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1294 / 1703
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...