ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Analiză ONV LAW: Cum arata revenirea la birou? UE recomandă managerilor să sprijine cât mai mult angajații care au trecut prin Covid-19

14 Septembrie 2021   |   BizLawyer

Unul dintre lucrurile importante prezente în recomandările UE este că se face distincția între etapa Covid-19 acută în care se manifestă simptomele cele mai severe ale bolii și care pot dura, în general, 2 până la 4 săptămâni și etapa „Covid-19 cu evoluție lungă” sau „Covid-19 permanent simptomatic” cu simptome care durează 4-12 săptămâni și „sindromul post-Covid-19,” cu simptome care durează cel puțin 12 săptămâni.

Lorena Ciobanu, Partener în cadrul ONV LAW

 
 
Managerii au un impact semnificativ asupra revenirii reușite la birou a angajaților, acțiunile și comportamentul acestora putând influența capacitatea angajaților de a-și relua munca, arată o analiză efectuată de ONV LAW pe o serie de recomandări propuse de Uniunea Europenă (UE) prin intermediul Agenției Europene pentru Sănătate și Securitate în Muncă.

Unul dintre lucrurile importante prezente în recomandările UE este că se face distincția între etapa Covid-19 acută în care se manifestă simptomele cele mai severe ale bolii și care pot dura, în general, 2 până la 4 săptămâni și etapa „Covid-19 cu evoluție lungă” sau „Covid-19 permanent simptomatic” cu simptome care durează 4-12 săptămâni și „sindromul post-Covid-19,” cu simptome care durează cel puțin 12 săptămâni.


Uniunea Europeană arată că simptomele cu efect prelungit în timp sunt cele care de multe ori sunt ignorate, deși acestea au un impact semnificativ asupra capacității de muncă a angajaților, astfel că cei mai mulți dintre aceștia care au simptome persistente vor avea nevoie de adaptări la locul de muncă și de o revenire treptată, declară Lorena Ciobanu, Partener în cadrul ONV LAW.


Care sunt cele 5 recomandări majore ale UE pentru managerii români?


→   ramâneti în contact permanent cu angajatul în perioda în care acesta lipsește de la muncă
→   pregatiți-vă pentru revenirea la muncă a angajatului
→   purtati o conversație cu acesta privind revenirea la locul de muncă
→   oferiți sprijin în primele zile după revenirea la muncă
→   oferiți sprijin permanent și organizați întâlniri regulate cu angajatul

 

Analiza ONV LAW mai arată că este posibil să fie necesară punerea în aplicare de politici provizorii privind Covid-19, în special în ceea ce priveste absența pe motiv de boală și necesitatea de a sprijini, mai degrabă decât de a-i sancționa pe cei care au nevoie de o perioada prelungită de absența sau de sarcini modificate. Absența sau reducerea capacității de muncă pentru un număr considerabil de angajați poate provoca o presiune asupra continuării activităților și asupra angajaților rămași la muncă.


UE recomandă un volum de lucru suplimentar la un nivel cât mai scăzut posibil pentru angajații care au trecut prin Covid-19


Recomandările UE mai includ și mentinerea unui volum de lucru suplimentar la un nivel cât mai scazut posibil, dar și limitarea pe cât posibil a muncii suplimentare. Șefii direcți au un rol important în monitorizarea situatiei și în evitarea supraîncărcării angajaților, astfel că se recomandă respectarea regulilor și acordurilor privind orarul de lucru și perioadele de odihnă, dar și că angajatorii să permită angajaților să se deconecteze atunci când nu sunt la muncă.

Indiferent de gradul de generalizare a vaccinării sau de revenirea la muncă pentru cei însănătoșiți, UE recomandă menținerea măsurilor recomandate pentru controlul infecțiilor, inclusiv distanțarea fizică, spălarea/igiena periodică a mâinilor și folosirea măștilor de protecție pentru a preveni răspândirea virusului. Aceste etape rămân importante, chiar dacă vaccinarea este generalizată.

Există numeroase modificări mai mici sau mai mari care îi pot ajuta pe angajații care revin la muncă să-și gestioneze cât mai bine sănătatea și munca, astfel că profesionistii din domeniul medicinii muncii remarcă că cele mai bune rezultate apar atunci când managerul și angajații colaborează în acest sens.

În concluzie, putem observa că din cauza duratei și a impactului simptomelor post-Covid-19, oamenii pot avea nevoie de o revenire treptată la muncă, cunoscută și sub denumirea de „revenire progresivă”. Este puțin probabil ca o revenire standard, scurtă să fie adecvată pentru cei afectați de Covid-19 cu evoluție lungă. Revenirile progresive pot fi adaptate în timp și pot dura mai multe săptămâni sau luni. Pentru acei angajați cu simptome de oboseală, lucrul la distanță și „reducerea ritmului de lucru”, adică lucrul cu pauze de odihnă în funcție de simptome, sunt importante conform recomandărilor Uniunii Europene, conchide Lorena Ciobanu, partener în cadrul ONV LAW.


40% dintre companiile din România planifică întoarcerea la birou în perioada aceasta


Conform unui studiu public realizat de Asociaţia Business Service Leaders în România (ABSL) în perioada februarie – martie 2021, circa 95% dintre companiile din industria de outsourcing din România vor implementa munca în sistem hibrid după pandemie, iar 55% dintre angajaţii din industrie vor lucra de la birou între 8-12 zile pe lună după pandemie. Același studiu mai arată că circa 40% dintre companiile industriei planifică întoarcerea treptată la birou, în sistem hibrid, începând din această perioadă, şi ajungând la 61% până la finalul anului 2021 sau din 2022.

Un alt studiu efectuat de Ipsos România arată că aproape jumătate din cei care au lucrat de acasă (48%) îşi doresc foarte mult să revină la locul de muncă.

 

 

ONV LAW este una dintre cele mai dinamice companii independente de pe piața locală. Fondată în 2000, ONV LAW acordă consultanță juridică clientilor privați și instituționali în domenii precum achiziții publice și concesiuni, market entry, dreptul aviației și infrastructură aeroportuară, dreptul societar, dreptul muncii, dreptul concurenței, dreptul mediului, precum și dreptul digital. Website: www.onvlaw.ro

.   

 

 

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 13085 / 19588
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Filip & Company a asistat ENGIE Romania în obținerea unui împrumut de 90 milioane de euro de la BERD. Tranzacție coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Camelia Ianțuc (senior associate)
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank la finalizarea vânzării către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers. Ce avocați au fost implicați în proiect
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
Grupul Rodbun a accesat un credit sindicalizat de 17,3 mil. €, cu garanţie de stat. NNDKP și Legal Ground, consultanți juridici în această finanțare
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...