Cushman & Wakefield Echinox: Românii au cheltuit anul trecut 36 miliarde de euro în marile rețele de retail, cu 11% mai mult decât în 2022; peste 60% din cheltuieli au fost în supermarketuri și hipermarketuri
02 Iulie 2024 BizLawyer
Ritmul de creștere a vânzărilor în cadrul rețelelor de retail în 2023 a fost ușor peste rata anuală a inflației de anul trecut (10,4%) și a încetinit comparativ cu 2022, când avansul a fost de 16,3% față de o rată a anuală a inflației de 13,8%.
|             | 
      
Ponderea magazinelor în total vânzâri în funcție de domeniu
 
Sursa: Cushman & Wakefield Echinox Research în baza datelor publicate de Ministerul Finanțelor si de Institutul Național de Statistică
Ritmul de creștere a vânzărilor în cadrul rețelelor de retail în 2023 a fost ușor peste rata anuală a inflației de anul trecut (10,4%) și a încetinit comparativ cu 2022, când avansul a fost de 16,3% față de o rată a anuală a inflației de 13,8%.
Toate cele 12 segmente analizate au consemnat vânzări peste cele din 2023, cele mai mari creșteri fiind raportate pe segmentul cosmeticelor (33,5%), cel al magazinelor specizate - petshopuri, farmacii specializate, puncte de vânzare ziare, tutun etc (20,4%), articolelor pentru copii (17,5%) și restaurantelor și cafenelelor (14,5%).
Cele 12 domenii analizate sunt FMCG (marile rețele de hipermarketuri/ supermarketuri), Fashion, DIY, Articole Sportive, Încălțăminte, Articole pentru Copii, Bijuterii, Home & Deco, Restaurante și Cafenele, Cosmetică, Electro-IT, Magazine Specializate. Împreună, cei 116 de retaileri operează peste 6.000 de magazine, majoritatea dintre acestea funcționând în proiecte de retail de tip mall, parcuri de retail sau galerii comerciale.  
Evoluția vânzări cumulate (MIL €)
 
Sursa: Cushman & Wakefield Echinox Research în baza datelor publicate de Ministerul Finanțelor si de Institutul Național de Statistică
Cele mai reduse rate de creștere ale rulajului în 2023 față de 2022 și sub nivelul inflației au fost raportate de segmentele DIY (3%), Home & Deco (4,8%), Bijuterii (6%), Electro – IT (8,3%) și Articole sportive (8,6%).
Pentru toate celelalte categorii creșterile vânzărilor au fost peste inflație, respectiv de 12% pentru FMCG, de 12,3% pentru încălțăminte și de 11,3% pentru fashion.
Rata medie anuală de creștere a vânzărilor din perioada 2019 - 2023 s-a situat peste rata medie anuală a inflației pentru majoritatea categoriilor de retail (11,5% vs 7,9%), excepție făcând comercianții de încălțăminte (6,3%) și cei de home & deco (6,8%). La polul opus, cu cele mai mari rate de creștere în perioada 2019 - 2023, se află segmentul cosmeticelor (17,8%) și cel al magazinelor specializate (17,3%). 
Evoluția cifrei de afaceri pe sectoare de activitate în 2023 vs 2022 și rata de creștere medie anuală 2019 - 2023
 
Sursa: Cushman & Wakefield Echinox Research în baza datelor publicate de Ministerul Finanțelor si de Institutul Național de Statistică 
Majorarea veniturilor obținute de marii retaileri a fost susținută atât de deschideri de noi magazine, dar și creșterea vânzărilor în magazinele fizice și totodată de extinderea în online a unora dintre operatori. 
Extinderile retailerilor în cauză au fost favorizate și de investițiile dezvoltatorilor de spații de retail – centre comerciale și parcuri de retail – dezvoltatori ce în perioada 2019 – 2023 au finalizat un număr de peste 50 de proiecte, reprezentând atât scheme noi, cât și extinderi ale unora deja existente, în total acestea cumulând peste 715.000 metri pătrați de noi spații de retail.
| Publicitate pe BizLawyer? | 
![]() ![]()  | 
| Articol 3155 / 20311 | Următorul articol | 
| Publicitate pe BizLawyer? | 
![]()  | 
 
	       
        Filip & Company a asistat BCR și BRD în legătură cu oferta publică inițială a Cris Tim Family Holding | Olga Niță (partener) și Alexandru Bîrsan (managing partner) au coordonat echipa
Cum arată practica de Concurență de la NNDKP: anvergură și consistență, echipă compactă, dar profund specializată, disciplină procedurală și gândire strategică. Pe prima bandă a ghidurilor juridice internaționale, semn că performanța nu este episodică, ci rezultatul unei culturi profesionale care asigură calitate, ritm și claritate în mandate complexe | De vorbă cu Anca Diaconu (Partener) și Oana Popescu-Mitricoaia (Senior Associate) despre munca avocaților în proiecte în care miza, presiunea de timp și finețea analizei fac diferența
Clifford Chance Badea a asistat Cris-Tim Family Holding în legătură cu IPO-ul istoric în valoare de 454,35 milioane RON | Daniel Badea (Managing Partner): ”Sperăm ca succesul Cris-Tim să încurajeze și alte branduri românești să vină pe bursă”
Filip & Company a asistat DIGI Romania S.A. în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 mil. €. Alexandru Bîrsan (managing partener) a coordonat echipa
ANALIZĂ | Cum a răspuns România acuzațiilor aduse de Nova Group Investments la ICSID: Tribunalul arbitral a respins teza „campaniei coordonate”, dar a penalizat statul pentru „retorica ofensivă”. România a câștigat cauza pe fond, dar a fost sancționată simbolic prin soluția pe costuri, pentru maniera în care și-a condus apărarea
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Dreptul muncii | Consultanță
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Real Estate | Consultanță
Cum lucrează una dintre cele mai performante echipe de Concurență de pe piața locală și care sunt particularitățile ce o diferențiază | O discuție cu Manuela Guia (Managing Partener GNP Guia Naghi & Partners) și Otilia Vîlcu (Partener), despre munca avocaților pe toată plaja serviciilor de concurență, standarde înalte și modul în care operează astfel încat să asigure clienților siguranță, claritate, robustețe probatorie și soluții care trec testul autorităților și al instanțelor
România solicită despăgubiri de 2 miliarde de euro la Curtea Internațională de Arbitraj din Londra pentru blocarea proiectului „Casa Radio” din București, dezvoltat de Plaza Centers NV | Statul și investitorii se înfruntă pe două planuri, comercial și investițional, cu seturi de remedii și probatoriu diferite, dar și cu potențiale efecte de interferență
Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
- 
        	
BizBanker
 - 
        	
BizLeader
-  in curand...
                 
 
 - 
        	
SeeNews
in curand... 
			







			
RSS
                        


 
 
 
 
 

