
Deficitul de forţă de muncă micşorează productivitatea: Şapte din zece angajatori, afectaţi
19 Martie 2019
MediafaxPentru a compensa deficitul de angajaţi, aproximativ o treime dintre angajatori au recrutat oameni nespecializaţi pe domeniul cerut, dar pe care i-au instruit intern.
Aproape şapte din zece angajatori spun că au avut profituri şi cifre de afaceri mai mici, din cauza deficitului de forţă de muncă şi a lipsei de specialişti, arată datele celui mai recent sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs.
Imposibilitatea de a găsi şi recruta angajatul potrivit la timp nu duce doar la creşterea presiunii pe ceilalţi angajaţi, ci şi la pierderea de contracte importante cu anumiţi clienţi, stagnarea sau reducerea productivităţii, restrângerea activităţii companiei.
Astfel, 44% dintre angajatorii care au răspuns sondajului au arătat că lipsa forţei de muncă suficiente sau adecvate a afectat cu până la 10% profitul anual al companiei, alţi 15% au spus că impactul a fost şi mai mare, de până la 20%, iar 8% a depăşit chiar şi acest prag. Totodată, doi din cinci angajatori reclamă faptul că cifra de afaceri a scăzut cu până la 10%, în timp ce 17,8% spun că scăderea a fost de până la 20%, iar 8% chiar peste acest prag, inclusiv peste nivelul de 30%.
Imposibilitatea de a găsi şi recruta angajatul potrivit la timp nu duce doar la creşterea presiunii pe ceilalţi angajaţi, ci şi la pierderea de contracte importante cu anumiţi clienţi, stagnarea sau reducerea productivităţii, restrângerea activităţii companiei.
Astfel, 44% dintre angajatorii care au răspuns sondajului au arătat că lipsa forţei de muncă suficiente sau adecvate a afectat cu până la 10% profitul anual al companiei, alţi 15% au spus că impactul a fost şi mai mare, de până la 20%, iar 8% a depăşit chiar şi acest prag. Totodată, doi din cinci angajatori reclamă faptul că cifra de afaceri a scăzut cu până la 10%, în timp ce 17,8% spun că scăderea a fost de până la 20%, iar 8% chiar peste acest prag, inclusiv peste nivelul de 30%.
Circa o treime dintre respondenţi au spus că nu au fost afectaţi în acest sens.
Pentru a compensa deficitul de angajaţi, aproximativ o treime dintre angajatori au recrutat oameni nespecializaţi pe domeniul cerut, dar pe care i-au instruit intern. Alţi 13,6% au angajat mai mulţi studenţi sau au reconvertit profesional o parte dintre angajaţi, pentru a acoperi domeniul unde le lipseau specialişti, conform răspunsurilor oferite de 13,1% dintre angajatori. Totodată, pentru 11,4%, soluţia a fost să angajeze mai mulţi oameni din împrejurimi, care fac naveta zilnic. Aproape 9% au investit mai mult în tehnologie, pentru a înlocui resursa umană. Mai puţini sunt cei care au fost nevoiţi să angajeze pensionari, ori să apeleze la forţă de muncă din afara ţării.
În ordinea relevanţei răspunsurilor, cel mai greu se găsesc angajaţi în domeniile: producţie, vânzări, IT, inginerie, logistică, financiar-contabil şi customer service. Nivelul de experienţă cel mai greu de recrutat este mid-level (52,5% dintre respondenţi), entry-level (27,7%), senior level (19,8%). Marea majoritate a angajatorilor reuşeşte să recruteze angajatul potrivit în cel mult două luni de la anunţarea postului. În unele situaţii, însă, găsirea candidatului potrivit pentru un anumit post, de la momentul lansării anunţului de recrutare, poate dura între două şi trei luni, au spus 13% dintre respondenţi, iar 10% au arătat că poate dura chiar şi trei-şase luni.
Mai bine de jumătate dintre angajatori (53,5%) spun că principala cauză pentru care nu reuşesc să ocupe în timp util posturile disponibile în companie o reprezintă faptul că potenţialii angajaţi, mai ales dintre cei tineri, au aşteptări prea mari în raport cu abilităţile sau specializările lor. Aproape o treime afirmă că nu sunt suficiente resurse umane specializate în piaţă, iar 11% nu reuşesc să facă faţă competitorilor, care oferă pachete mai generoase de beneficii salariale şi extra-salariale.
În ceea ce priveşte deficitul de angajaţi la nivel de piaţă, cei mai mulţi dintre respondenţi (33%) cred că principala cauză o reprezintă lipsa de interes din partea forţei de muncă inactive profesional în a se califica. Alţi 25,7% cred că principalul motiv îl reprezintă salariile prea mici care pot fi oferite de către angajatori. Alte cauze sunt emigrarea specialiştilor (24%), dar şi închiderea şcolilor profesionale (12%).
Opt din zece angajatori aveau, la momentul efectuării sondajului, până la zece posturi vacante, în jumătate din cazuri fiind nevoie de unu-cinci angajaţi pentru fiecare post. Cele mai multe posturi disponibile erau în departamentele: vânzări, producţie, inginerie, administrativ, financiar-contabil, IT şi logistică.
Sondajul BestJobs a fost efectuat în perioada 15 februarie - 15 martie, pe un eşantion de 382 companii mici, medii şi mari din România.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 19684 / 19992 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Nyerges & Partners cooptează doi avocați cu experiență și practică de top: Horia Ispas devine Partener, iar Irina Moinescu se alătură firmei pe poziția de Counsel
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Mitel & Asociatii recruteaza avocati stagiari
Saga „Micula vs. România” foarfecă bugetul | Frații Micula cer a treia serie de sancțiuni în SUA împotriva României, după ce administrația de la București a refuzat să ofere date precise despre bunuri și conturi ce pot fi executate. Statul ar trebui să mai plătească penalități de 5,8 mil. USD după ce a fost deja sancționată cu cca. 15 mil. USD în ultimii 4 ani. White & Case, Dentons și F.A. Vasquez accelerează demersurile de executare; statul este apărat de Foley Hoag și SLV Legal
Într-un an dominat de pragmatism, Mitel & Asociații menține ritmul în M&A: echipă compactă, coordonare directă a partenerilor, continuitate și seriozitate în dosarele complexe, proiecte din industrii cu cerere solidă și un mod de lucru centrat pe integrare, calendar și echilibru între părți | Avocații spun că procedurile pentru investiții străine impun răbdare, dar nu schimbă cursul, într-o piață care rămâne activă, dar mai atentă la detalii
Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
NNDKP a luat toate premiile pentru jurisdicția noastră la gala ‘Benchmark Litigation Europe Awards 2025’ | Casa de avocați a primit titlul de ‘Firma de avocatură a anului’, iar Emil Bivolaru a urcat pe podium la catogoria ‘Avocatul anului în România’ în materia soluționării disputelor
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Lexology Capital Markets Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care se remarcă în practica de piețe de capital: Anca Simeria (partener, Popescu & Asociații) este considerată „Thought Leaders”. Zsuzsa Csiki (partener, Kinstellar), evidențiată pe segmentul de ”Structured Finance”, iar Loredana Chițu (partener Dentons, în secțiunea ”Debt & Equity”. Un semnal că piața locală poate seta standarde și concura cu jurisdicții consacrate
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
ZRVP a asistat UniCredit Bank în materia relațiilor de muncă în contextul fuziunii cu Alpha Bank Romania. Cătălin Micu (partener) a coordonat proiectul, alți trei avocați, în prim plan | Buna colaborare cu factorii cheie din proiect și focusul pe comunicarea eficientă în cadrul organizațiilor implicate a făcut ca toate etapele planificate să fie implementate și inerentele provocări să fie depășite cu succes
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...