
Raport PwC: Pe măsură ce costul vieții a crescut, 96% dintre consumatori au adoptat comportamente de economisire și peste două treimi și-au redus cheltuielile neesențiale
17 Februarie 2023
BizLawyerJumătate dintre consumatorii intervievați declară că se simt îngrijorați de situația lor financiară personală, iar 96% au adoptat comportamente de economisire.
![]() |
Ruxandra Târlescu, Partener si Lider pentru industria de retail în cadrul PwC România |
Peste două treimi (69%) dintre consumatorii de la nivel global și-au redus cheltuielile neesențiale și majoritatea (96%) au adoptat comportamente de economisire, în contextul în care scumpirile au atins niveluri record peste tot în lume, potrivit sondajului PwC Global Consumer Insights Pulse Survey 2023.
În următoarele șase luni, consumatorii intenționează să-și reducă cheltuielile pentru toate categoriile analizate, cea mai mare scădere fiind prognozată pentru produsele de lux/premium sau produse de designer (53%), călătorii (43%) și îmbrăcăminte și încălțăminte (41%). În schimb, alimentele vor scădea cel mai puțin, cu 24%.
”Anul trecut majoritatea țărilor au înregistrat o inflație record, dobânzile la credite au crescut, iar consumatorii au fost nevoiți să-și reducă bugetul pentru cheltuielile neesențiale și să se orienteze către alternative mai ieftine pentru a face economii. Sondajul arată că tot mai mulți vânează promoții și oferte și s-au reorientat către "mărcile proprii", mai ieftine, ale retailerilor. Pentru ca retailerii să reușească în acest mediu macroeconomic dificil și să-și fidelizeze clienții, trebuie să valorifice și să diversifice canalele de distribuție, să ofere prețuri competitive și să investească într-o mai mare rezistență a lanțului de aprovizionare. Tendința de creștere a prețurilor va continua și în acest an, chiar dacă într-un ritm mai redus", a declarat Ruxandra Târlescu, Partener și Lider pentru industria de retail în cadrul PwC România.
În următoarele șase luni, consumatorii intenționează să-și reducă cheltuielile pentru toate categoriile analizate, cea mai mare scădere fiind prognozată pentru produsele de lux/premium sau produse de designer (53%), călătorii (43%) și îmbrăcăminte și încălțăminte (41%). În schimb, alimentele vor scădea cel mai puțin, cu 24%.
”Anul trecut majoritatea țărilor au înregistrat o inflație record, dobânzile la credite au crescut, iar consumatorii au fost nevoiți să-și reducă bugetul pentru cheltuielile neesențiale și să se orienteze către alternative mai ieftine pentru a face economii. Sondajul arată că tot mai mulți vânează promoții și oferte și s-au reorientat către "mărcile proprii", mai ieftine, ale retailerilor. Pentru ca retailerii să reușească în acest mediu macroeconomic dificil și să-și fidelizeze clienții, trebuie să valorifice și să diversifice canalele de distribuție, să ofere prețuri competitive și să investească într-o mai mare rezistență a lanțului de aprovizionare. Tendința de creștere a prețurilor va continua și în acest an, chiar dacă într-un ritm mai redus", a declarat Ruxandra Târlescu, Partener și Lider pentru industria de retail în cadrul PwC România.
Costul vieții influențează încrederea consumatorilor
Jumătate dintre consumatorii intervievați declară că se simt îngrijorați de situația lor financiară personală, iar 96% au adoptat comportamente de economisire.
Spre exemplu, aproape jumătate (49%) dintre consumatori declară că achiziționează anumite produse atunci când sunt în ofertă/promoție, 46% se orientează către comercianții cu amănuntul care oferă un raport calitate-preț mai bun, 40% utilizează site-uri de comparație pentru a găsi alternative mai ieftine, 34% cumpără în vrac pentru a economisi, iar 32% cumpără "mărcile proprii" ale retailerilor pentru a face economii.
Din punct de vedere demografic, Generația X este "cea mai îngrijorată" (47%) și a luat măsuri în ceea ce privește cheltuielile neesențiale, generația Baby Boomers este îngrijorată "într-o oarecare măsură" (33%) și ia măsuri, în timp ce generația Millennials este "îngrijorată", dar nu își schimbă comportamentul.
Creșterea prețurilor, cea mai mare problemă
Mai mult de jumătate dintre consumatori (56%) au declarat că majorarea prețurilor este cea mai frecventă problemă atunci când fac cumpărături în magazinul fizic, dar în aceeași măsură sunt îngrijorați de lipsa produselor din stoc (42%) și de disconfortul de a sta la cozi mai lungi (39%).
În cazul cumpărăturilor online, creșterea prețurilor (48%), disponibilitatea produselor (24%) și termenele de livrare mai lungi decât cele preconizate (24%) sunt principalele motive de îngrijorare raportate.
Cumpărăturile în magazinele fizice rămân în mare parte staționare de la an la an ca cel mai frecvent mijloc de consum (43%), în timp ce utilizarea smartphone-urilor (34%), a PC-urilor (23%) și a tabletelor (15%) au scăzut marginal.
În cadrul sondajul Global Consumer Insights Survey au fost intervievați 9.180 de consumatori din 25 de state la nivel mondial.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 6880 / 19690 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
PNSA a asistat una dintre cele mai mari finanțări acordate în ultimii ani | Grupul Ameropa, client tradițional al casei de avocatură, semnează o facilitate de refinanțare de 1,35 miliarde USD cu un sindicat format din trei bănci. Partenerul Bogdan C. Stoica a coordonat echipa, cu contribuția Ioanei Lazăr (Senior Associate) și a Crinei Stan (Associate)
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Țuca Zbârcea & Asociații stabilește un precedent important în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic | Reprezentarea, asigurată de o echipă coordonată de Alina Ungureanu (partner) și Cătălina Ionescu (senior associate)
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...