ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Valoarea pieţei offline de retail a crescut cu 16% în România în 2022 (raport)

05 Septembrie 2023   |   Agerpres

După şocul cauzat de creşterea preţurilor, consumatorii şi-au adaptat comportamentul de cumpărare pentru a-şi reduce cheltuielile pe termen lung.

 
 
Valoarea pieţei offline de retail a crescut cu 16% în România în 2022, aceasta fiind cea mai mare creştere înregistrată în statele din Europa Centrală, urmată de cele din Croaţia, de 13%, Polonia - 12% şi Cehia - 9%, conform unui raport McKinsey, intitulat "State of Grocery in Central Europe 2023: The battle for the new shopper".

Potrivit sursei citate, principala preocupare a clienţilor din Europa Centrală, în 2022, a fost legată de creşterea preţurilor la alimente, determinată de majorarea inflaţiei. Astfel, o parte mai mare din venitul consumatorilor din acest an a fost cheltuită pe alimente. De altfel, 66% dintre români au declarat că o parte semnificativ mai mare din venitul lor este cheltuită pe alimente în 2023. Cu toate că specialiştii au fost pesimişti în evaluarea stării pieţei de retail, au subestimat impactul pe care creşterea preţurilor îl are asupra economiei şi asupra comportamentului consumatorilor. În 2023, 29% dintre români, cel mai mare procent dintre ţările participante la sondaj, au declarat că intenţionează să facă cumpărături care să le susţină un stil de viaţă mai sănătos şi să facă alegeri alimentare mai nutritive.


După şocul cauzat de creşterea preţurilor, consumatorii şi-au adaptat comportamentul de cumpărare pentru a-şi reduce cheltuielile pe termen lung. Printre aceste schimbări comportamentale se numără alegerea variantelor mai puţin costisitoare ale aceloraşi tipuri de alimente, scăderea loialităţii faţă de brandurile şi retailerii preferaţi, precum şi o tendinţă în creştere de a cumpăra mărcile proprii de alimente oferite de supermarketuri.

În ciuda ratei inflaţiei care s-a triplat în România în 2022, românii continuă să cheltuie bani pe alimente, iar valoarea pieţei offline de retail a crescut cu 16%. De altfel, România a înregistrat cea mai mare creştere dintre ţările din Europa Centrală, urmată de Croaţia, cu o creştere de 13%, Polonia - 12% şi Cehia cu 9%.

Un nou raport McKinsey, intitulat "State of Grocery in Central Europe 2023: The battle for the new shopper", prezintă cauzele care vor afecta piaţa de retail în următoarele 12 luni. Raportul are la bază un sondaj la care au participat peste 4.500 de consumatori din cinci ţări europene, Polonia, România, Cehia, Croaţia şi Ucraina, precum şi interviuri cu reprezentanţi ai companiilor de retail şi produse alimentare ambalate.

Printre tendinţele prezentate în raport se numără: alegerea produselor alimentare cu preţ accesibil: Peste 50% dintre consumatorii din Europa Centrală şi de Est intenţionează să cumpere mai mult de la discounteri şi să economisească bani alegând alimente mărci proprii ale magazinelor. Aceste schimbări vor duce la creşterea cotei de piaţă a discounterilor, la scăderea loialităţii faţă de produsele de top ale brandurilor mari şi la o prioritizare a costului redus în detrimentul calităţii produselor. Discounterii din România au înregistrat cea mai mare creştere a vânzărilor dintre cei din ţările din Europa Centrală şi de Est, o creştere de 12% în 2022 comparativ cu media de creştere anuală înregistrată între 2017-2022.

Consumatorii apreciază confortul, sustenabilitatea şi proximitatea, dar se feresc de preţurile mari care vin la pachet cu acestea. Dezvoltarea pieţei de cumpărături online va fi afectată de creşterea preţurilor, în ciuda creşterii cotei de piaţă a acesteia cu 0,2 pp în 2022, comparativ cu 2021. Aproximativ 35% dintre respondenţi intenţionează să reducă cumpărăturile online în următoarele 12 luni, nefiind dispuşi să plătească taxele de livrare şi preţurile mai mari pe care retailerii online le percep. În schimb, vor alege cele mai bune oferte online şi offline de la diferiţi retaileri. Creşterea vânzărilor online va depinde mai degrabă de accesibilitate decât de confortul oferit de acest segment. Aproape 30% dintre respondenţii români au declarat că preferă să facă cumpărături alimentare online pentru că astfel consumă mai puţin timp, în timp ce puţin sub 10% dintre ei o fac pentru că au un portofoliu de produse mai divers din care să aleagă, subliniază raportul.

Conform unui comunicat al companiei, generaţia Z se îndepărtează de tendinţele de masă - puterea de cumpărare a tinerilor reprezintă în prezent 17% din totalul consumatorilor, dar va creşte pe măsură ce aceştia devin principalii reprezentanţi ai gospodăriei. Pentru tineri, confortul definit de proximitate sau timp mai puţin petrecut pentru a face cumpărături alimentare, e o normalitate, ei aleg mărcile proprii ale magazinelor mai mult decât alte categorii de consumatori şi sunt dispuşi să plătească un preţ mai mare pentru produsele care susţin cauze importante pentru ei.

Aceşti factori obligă retailerii şi companiile de bunuri de larg consum să depună eforturi pentru excelenţă operaţională, dat fiind că 50% dintre retaileri şi companiile FMCG continuă să raporteze profitabilitate scăzută comparativ cu nivelurile atinse înainte de pandemie.

"Consumatorii par să prefere ofertele magazinelor care sunt nu doar sustenabile ci şi pun preţ pe sănătate, dar sunt tot mai precauţi în privinţa cheltuielilor mari cauzate de creşterea inflaţiei. Retailerii şi companiile de bunuri de larg consum se află într-un moment delicat, fiind nevoiţi să găsească un echilibrul între calitatea pe care o oferă şi preţul acesteia. Cu clienţii generaţiei Z care nu respectă obiceiurile de consum cu care eram obişnuiţi, retailerii se văd nevoiţi să inoveze felul în care fac business pentru a veni în întâmpinarea clienţilor lor", a declarat Marcin Purta, partener McKinsey & Company Varşovia şi co-autor al raportului.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4601 / 19251
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...