ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Viitoarea Convenție pentru protecția profesiei de avocat (IV): Mecanismele de implementare și de monitorizare a aplicării Convenției pentru Protecția Profesiei de Avocat

22 Ianuarie 2025   |   Călin-Andrei Zamfirescu, Senior Partner - ZRVP

Aplicarea Convenției nu va putea aduce atingere drepturilor sau obligațiilor asumate de către țările semnatare prin alte documente de drept internațional privat. Ea își propune doar asigurarea efectivă a protecției dreptului de exercitare liberă a profesiei de către avocați.

 
 
1.    Grupul de experți pentru protecția profesiei de avocat (GRAVO) este organismul prevăzut de către Convenție si însărcinat să vegheze aplicarea acesteia. El se compune din 8 până la 12 membri, aleși pentru un mandat de 4 ani, mandat ce poate fi reînnoit pentru o singură dată. Alegerea lor va avea loc în termen de maxim 1 an de la intrarea în vigoare a Convenției, de către Comitetul Părților (CP) potrivit următoarelor criterii:
-    alegerea este supusă unei proceduri transparente;
-    dintre personalități de înaltă moralitate și cu experiență profesională recunoscută în domeniile reglementate de către Convenție;
-    nu poate fi numit decât un singur reprezentant pentru un stat și cei alesi trebuie să acopere diferitele sisteme juridice ale țărilor membre;

-    va fi asigurat echilibrul între femei și bărbați si vor fi reprezentate toate zonele geografice;
-    procedura alegerii este stabilită de către Comitetul de Miniștri al Consiliului Europei, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a Convenției;
-    membrii GRAVO beneficiază de privilegiile și imunitățile ce le vor fi atribuite și adoptă Regulamentul de funcționare (Regulament interior).

2.    Comitetul Părților compus din reprezentanții tuturor statelor parte ale Convenției se convoacă de către Secretarul General al Consiliului Europei, iar apoi de către Secretarul General, Președintele CP sau la cererea unei treimi din membri. CP, el  își adoptă propriul Regulament Interior.

3.    Procedura de implementare și de monitorizare

Întreaga procedură este împărțită în diverse „cicluri” care sunt determinate de câmpul de aplicare și de mijloacele cele mai performate ale modului de evaluare a realităților analizate, inclusiv prin adaptare unor formulare de informare. Sursa de procurare a datelor supuse verificării poate fi orice organizație non-guvernamentală sau guvernamentală, societatea civilă, asociațiile profesionale și instituțiile naționale de protejare a drepturilor omului.

În cooperare cu autoritățile naționale, GRAVO poate organiza, împreună cu experți independenți, vizite în tările analizate în cazurile  în care informațiile strânse pe canalele obișnuite se dovedesc insuficiente.

Întreaga activitate a GRAVO este cuprinsă într-un raport în care se relevă problemele constate și sugestiile propuse; el se comunica țării supuse verificării pentru ca, în final, Raportul să fie trimis împreună cu concluziile finale părții interesate și să fie, după adoptare, aduse la cunoștința publică. Totodată, GRAVO formulează recomandări adresate părților interesate și fixează termene pentru punerea lor în aplicare.

În cazul obținerii unor informații care necesită o analiză imediată a unor împrejurări care impun prevenirea sau limitarea unor violări grave ale Constituției va fi întocmit, cu urgență, un Raport Special cu măsuri imediate. GRAVO va proceda, după verificări suplimentare în teritoriu, la comunicarea concluziilor sale către partea interesată Comitetului Părților sau chiar Comitetului Miniștrilor Consiliului Europei.

4.    Raportul dintre prezenta Convenție și alte instituții internaționale

Aplicarea Convenției nu va putea aduce atingere drepturilor sau obligațiilor asumate de către țările semnatare prin alte documente de drept internațional privat. Ea își propune doar asigurarea efectivă a protecției dreptului de exercitare liberă a profesiei de către avocați. În scopul de a facilita aplicarea principiilor consacrate în Convenție, părțile semnatare pot să încheie acorduri bilaterale și multilaterale care să completeze sau să expliciteze dispozițiile Convenției.

5.    Clauzele finale

Convenția este deschisă semnării de către statele membre ale Consiliului Europei precum și statelor care au participat la elaborarea sa.

Instrumentele de ratificare, acceptare sau aprobare sunt depuse la Secretariatul General al Consiliului Europei.

Intrarea în vigoare va avea loc după expirarea a trei luni, ulterior momentului la care, 8 semnatari dintre care minimum 6 sunt membri ai Consiliului Europei, și-au exprimat consimțământul. Pentru statele care își vor exprima consimțământul pentru adoptarea Convenției ulterior, efectele se vor produce în prima zi a lunii care urmează expirării a trei luni de la data la care și-au depus instrumentele de ratificare, acceptare sau aprobare.

După intrarea în vigoare a Convenției, Comitetul de Miniștri ai Consiliului Europei, vor putea, după consultarea și obținerea asentimentului unanim al statelor semnatare, să invite și statele ce nu sunt membre ale Consiliului Europei și nu au participat nici la elaborarea Convenției, să adere la Convenție.

Părțile care și-au exprimat rezerve privind Convenția, vor putea să își retragă, parțial sau integral, rezerva exprimată printr-o notificare adresată Secretarului General al Consiliului Europei, efectul producând-se de la data ce se prevede expres în notificare sau de la data, după caz, primirii notificării de către Secretariatul General al Consiliului Europei.

Denunțarea Convenției se poate face, la orice moment, prin adresarea unei notificării către Secretarul General al Consiliului Europei și va produce efecte doar în prima zi a lunii următoare primirii notificări sale.


Citește și

→   Viitoarea Convenție pentru protecția profesiei de avocat (I)

→   Reglementările cuprinse de proiectul Convenției | Terminologie (II)

→   Viitoarea Convenție pentru protecția profesiei de avocat (III) - Reglementările cuprinse de proiectul Convenției | Drepturile profesionale ale avocaților
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 75 / 9135
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Avocații Teis și Asociații întorc rezultatul anulării unei proceduri de achiziție publică în etapa reevaluării ofertelor
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...