ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Caietul de sarcini pentru transformarea digitală a administraţiei publice din România a fost pus în consultare publică

12 Octombrie 2021   |   Agerpres

Procesul de consultare publică presupune transmiterea de sugestii, observaţii sau recomandări de către reprezentanţi ai companiilor IT din România, iar termenul limită pentru formularea observaţiilor este vineri, 22 octombrie 2021.

 
 
Caietul de sarcini privind transformarea digitală a administraţiei publice din România, în valoare de peste 30 de milioane de euro, a fost pus în dezbatere publică, a anunţat Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR).
 
Procesul de consultare publică presupune transmiterea de sugestii, observaţii sau recomandări de către reprezentanţi ai companiilor IT din România, iar termenul limită pentru formularea observaţiilor este vineri, 22 octombrie 2021.
 
"Procedura de consultare publică este un instrument esenţial de transparentizare a procesului de licitaţie publică. De-a lungul timpului, industria IT din România a criticat modul în care s-au scris caietele de sarcini pentru marile proiecte de digitalizare a administraţiei. Însă acest feedback venea mereu în momentul în care caietele de sarcini erau deja în procedura de licitaţie publică. Reprezentanţii industriei IT au acum ocazia de a contribui cu propuneri, sugestii şi observaţii la cel mai important proiect de digitalizare a sectorului public - acordul cadru pentru transformarea digitală a administraţiei publice din România. Este convingerea noastră că tehnologia are un rol fundamental în transformarea economiei şi a societăţii româneşti", a declarat Octavian Oprea, preşedintele ADR, potrivit unui comunicat transmis marţi AGERPRES.
 
Caietul de sarcini prevede resursele umane şi tehnologice necesare pentru consolidarea transformării digitale a administraţiei publice.
 
Tehnologia şi revoluţia datelor oferă statelor un potenţial semnificativ de creştere a eficienţei şi a calităţii serviciilor publice, precum şi de sporire a transparenţei şi a încrederii cetăţenilor, precizează sursa citată.
 
Potrivit ADR, acest lucru a devenit cu atât mai important cu cât statele continuă să se confrunte cu efectele pandemiei COVID-19 şi se străduiesc să realizeze o redresare rezilientă. Totodată, criza a evidenţiat costurile economice şi sociale asociate cu întârzierea digitalizării.
 
"Instituţiile publice au o oportunitate uriaşă de a valorifica instrumentele digitale pentru a optimiza managementul, furnizarea de servicii publice şi capabilitatea generală a statului, ceea ce va genera consolidarea unor servicii publice universal accesibile şi orientate către cetăţean", subliniază ADR.
 
Pentru realizarea obiectivelor specifice şi pentru a permite accesul cât mai multor companii calificate la procedura de achizitie, ADR a împărţit acest acord cadru în 11 loturi, iar fiecare lot reprezintă un segment din procesul de dezvoltare software.
 
Astfel, analiza de business stă la baza oricărui proces de dezvoltare software şi asigură identificarea celor mai potrivite soluţii în vederea realizării obiectivelor propuse; achiziţionarea serviciilor de analiză de business este necesară pentru elaborarea documentaţiei cu cerinţe funcţionale şi de business pentru proiectele ce urmează a fi dezvoltate.
 
Analiza tehnică este fundamentală pentru procesul de dezvoltare software şi asigură identificarea celor mai potrivite soluţii tehnice în vederea realizării obiectivelor propuse.
 
Alte loturi sunt dezvoltarea software, principala activitate de producţie şi creare a produselor care fac obiectul caietului de sarcini şi testarea funcţionalităţii pentru a se asigura de faptul că produsul software a fost construit corect şi nu a omis nicio funcţionalitate menţionată în Business Requirements Document (BRD).
 
Alt lot îl reprezintă testele de securitate care, potrivit instituţiei, au devenit un pas important şi obligatoriu în procesul de dezvoltare software, în special în urma numărului mare de atacuri informatice. Testul de securitate oferă garanţia faptului că soluţiile achiziţionate nu conţin vulnerabilităţi supuse atacurilor informatice, precizează ADR.
 
Servicii mentenanţă infrastructură server şi servicii mentenanţă software sunt alte două loturi incluse în acordul cadru.
 
Un alt lot este blockchain, în condiţiile în care, pentru multă vreme, tehnologiile blockchain au fost asociate cu criptomonedele, dar utilizarea lor este mult mai largă, de la modul în care companiile îşi reconfigurează operaţiunile şi lanţurile de aprovizionare, la modul de securizare, partajare şi utilizare a datelor în instituţiile publice, pentru creşterea încrederii, transparenţei şi eficienţei, subliniază sursa citată. ADR şi-a propus să exploreze aceste tehnologii pentru identificarea celor mai eficiente modalităţi de aplicare la nivel guvernamental şi va acţiona pentru pilotarea şi, ulterior, implementarea tehnologiilor blockchain în proiectele instituţionale.
 
Inteligenţa Artificială (AI) este o tehnologie inovativă cu numeroase beneficii în domeniul guvernamental. "Existenţa unor tehnologii fiabile de inteligenţă artificială poate aduce numeroase beneficii, iar abordarea UE cu privire la AI va convinge cetăţenii să utilizeze cu încredere aceste tehnologii. Inteligenţa artificială (AI) poate contribui în identificarea de soluţii la multe dintre problemele societăţii, dar acest lucru poate fi realizat numai dacă tehnologia este de înaltă calitate şi dacă se dezvoltă şi se utilizează într-un mod etic. În sectorul public, Automatizarea şi Inteligenţa Artificială - RPA (Robotic Process Automation) şi Chatbots au un potenţial semnificativ pentru susţinerea reducerii costurilor, îndeplinirea aşteptărilor cetăţenilor, stimularea productivităţii şi eficientizarea activităţii angajaţilor", se precizează în comunicat.
 
Virtual Reality / Augmented Reality sunt identificate ca tehnologii inovative cu numeroase beneficii pentru sectorul guvernamental: creşterea productivităţii, îmbunătăţirea calităţii serviciilor publice oferite cetăţenilor, creşterea gradului de informare a cetăţenilor şi a încrederii acestora în instituţiile publice.
 
"Utilizarea pe scară mai largă a realităţii augmentate (AR) şi a realităţii virtuale (VR) în domenii precum comerţ, sănătate şi servicii, va aduce un plus de 1,5 trilioane de dolari la PIB-ul global până în 2030 şi va transforma 23 milioane de locuri de muncă, potrivit raportului global "Seeing is believing"", se mai arată în document.
 
Potrivit ADR, Big data au un potenţial enorm în sectorul public în contextul în care activităţile cotidiene ale unui guvern, cum ar fi gestionarea beneficiilor sociale, colectarea impozitelor, monitorizarea sistemelor naţionale de sănătate şi educaţie, înregistrarea datelor de trafic şi emiterea documentelor oficiale generează şi colectează cantităţi mari de date în fiecare zi. Disponibilitatea acestor informaţii în timp real permite instituţiilor publice să ia decizii mai informate mai rapid şi să implementeze schimbările necesare, explică ADR.
 
În vederea realizării proiectelor propuse şi care fac obiectul acestui acord cadru, ADR îşi propune să selecteze un număr de 15 companii per lot, cu excepţia lotului de Mentenanţă software, unde vor fi selectate 5 companii per lot. În cadrul fiecărui lot, atribuirea se va face în baza unor contracte subsecvente cu reluarea competiţiei.
 
Managementul acordului cadru, inclusiv implementarea administrativă şi procedurală aferentă fiecărui contract subsecvent va fi asigurat de către o echipă de implementare din partea ADR, care va gestiona totodată şi documentele elaborate de prestator în cadrul fiecărui contract subsecvent (analize, rapoarte, facturi, alte tipuri de documente etc.).
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2034 / 5422
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
EximAsig, parte a Grupului Exim Banca Românească, preia Asito Kapital. KPMG Legal a asistat cumpărătorul
Sebastian Guțiu, Managing Partner Schoenherr România, interviu în Italia Oggi: ” Mediul economic românesc prezintă lumini și umbre. 2025 va fi un an delicat; unele decizii politice și reforme structurale ar putea fi încetinite”
Women Lawyers | De vorbă cu Gabriela Neagu, Managing Associate la Băncilă, Diaconu și Asociații, avocatul care a construit de la zero practica de Banking & Finance a firmei: „Să ai șansa nu doar să faci parte dintr-o echipă, ci să o modelezi și să o dezvolți, este un proces care îți aduce atât satisfacție, cât și o responsabilitate reală”
Schoenherr a asistat Dentas Kağıt Sanayi cu privire la vânzarea fabricii sale din România către Hartmann Packaging | Mădălina Neagu (partener), coordonatoarea echipei: ”Sectorul producției din România continuă să atragă atenția investitorilor strategici”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Ordonanța de plată și arbitrajul (Powered by ZRVP)
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Soare (Senior Associate - BSMP), avocat care spune că pentru a avea o carieră durabilă, este fundamental să fii cu adevărat pasionat de munca pe care o depui și dedicat îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. ”Principalele avantaje ale apartenenței la această firmă sunt diversitatea proiectelor la care avem acces și oportunitățile de dezvoltare professională. Cultura deschisă și orientată spre colaborare permite un schimb constant de idei și soluții creative”
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...