ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Alice Radu, General Legal Counsel pentru România și Bulgaria în cadrul Grupului Bosch: Avem în plan proiecte pe partea de Corporate, M&A și Real Estate, aprobate în 2019. În ce tip de proiecte apelează Bosch la consultanță juridică externă și cum sunt selectați avocații cu care colaborează

05 Februarie 2020   |   Ștefania Enache

„Cel mai mult m-am dezvoltat profesional în casele de avocatură (eram și la început de drum), cele mai mari venituri le-am obținut pe cont propriu, dar de departe cele mai interesante și diverse experiențe profesionale le am la Bosch, ca avocat in house”, declară avocatul.

 
 
Alice Radu este General Legal Counsel pentru România și Bulgaria în cadrul Grupului Bosch. Înainte de a ajunge în această poziție a trecut prin mai multe etape profesionale care au ajutat-o să se formeze. A colaborat cu câteva case de avocatură din București, a activat în propriul cabinet de avocatură, dar susține că în momentul de față, ca avocat in-house în cadrul Bosch, trăiește cea mai interesantă și ofertantă perioadă din cariera sa.

Alice Radu a urmat două facultăți în paralel, Științe Politice și Drept. Ulterior a obținut un Master în Dreptul Afacerilor. Activează ca avocat din 2009, an în care a fost admisă în Barou. Experiența sa este una complexă și include colaborări cu diferite case de avocatură din București, dar și munca pe cont propriu, în cabinetul său de avocatură. „Cel mai mult m-am dezvoltat profesional în casele de avocatură (eram și la început de drum), cele mai mari venituri le-am obținut pe cont propriu, dar de departe cele mai interesante și diverse experiențe profesionale le am la Bosch, ca avocat in house”, declară avocatul.


Experiența Bosch

Alice Radu ne-a împărtășit câteva dintre experiențele pe care le trăiește de mai bine de un an, de când a intrat în echipa Bosch, reliefând provocările cu care se confruntă un jurist care activează într-o companie atât de mare.

De la început, avocatul a precizat că Departamentul de servicii juridice din cadrul Bosch, de care aparține, este unul central (global), fiind structurat atât pe divizii, cât și pe țări. Expertul român reprezintă teritorial România și Bulgaria și are drept clienți toate diviziile și entitățile Bosch din aceste două țări.

Datorită poziției profesionale pe care o are, Alice Radu este de părere că, în anul care abia a început, cele mai frumoase provocări pentru departamentul din care face parte, dar și pentru ea, vor veni din planurile de investiție ale grupului. „Totodată, anul 2020 este unul pe care Bosch îl privește cu prudență. Prundență în privința alocării bugetelor, dar și a eficientizării proceselor. Provocarea va fi să livrăm cu eficiență sporită, să fim inovativi și să alocăm resursele inteligent”, punctează Alice Radu.





Predicții legate de 2020

2020 este un an care va aduce mari provocări în economie, iar mediul de afaceri va trebui să se adapteze din mers la toate schimbările care vor interveni. „Predicțiile în economie pentru 2020 nu îmi aparțin. Toate canalele de comunicare transmit același mesaj cu privire la scăderea producției, reducerea investițiilor, diminuarea activităților economice în general, dar mai ales în domeniul auto. Consider utile informarea și prevenția, de la nivelul persoanelor fizice (în privința modului în care își securizează veniturile și realizează cheltuielile), până la nivelul companiilor globale (influențate deopotrivă de factori economici și politici)”, arată Alice Radu.

Expertul amintește faptul că Grupul Bosch este influențat, la nivel global, de scăderea industriei automotive. „Cu toate acestea, diversitatea teritorială (grupul fiind prezent în peste 60 de țări), precum și complexitatea activităților desfășurate (pe cele patru direcții de dezvoltare: soluții de mobilitate, tehnologie industrială, bunuri de larg consum și tehnologie pentru construcții și energie) vor da grupului resursele necesare pentru a se adapta și a depăși provocările economice. Bosch implementează déjà măsuri și strategii pentru schimbările preconizate. Ele au în vedere nu doar iminenta recesiune, ci și conflictele politice internaționale, evoluția industriilor, asumarea unor responsabilități de mediu pe termen lung”, explică avocatul.

Având în vedere că Departamentul Juridic este unul de suport, și nu unul de producție, avocatul are rolul de a deservi cât mai bine nevoile clientului, de a îl ajuta să se adapteze schimbărilor și de a îl proteja legistativ. „La nivel central, probabil, va trebui să găsim soluții de implementare sigură și corectă a unor proiecte. La nivel local (România și Bulgaria), nu preconizez o creștere a volumului de activitate juridică externalizată, dar ne dorim să extindem actuala echipă cu încă un alt avocat. Avem în plan proiecte pe partea de Corporate, M&A și Real Estate, aprobate în 2019, pe care ne dorim să le implementăm corespunzător începând cu 2020”, adaugă Alice Radu.

Departamentul Juridic urmează deciziile de business ale grupului și le implementează cu fidelitatea maximă pe care o conferă legislația locală. „Deși grupul nu are în vedere, la acest moment, o extindere a departamentelor suport, se pot face excepții. Astfel, dorim, cum am precizat anterior, ca în echipa locală de servicii juridice din România și Bulgaria să mai angajăm un avocat. În 2009, ne-am concentrat atenția pe modificări de structură generate de schimbările legislative din România. Provocarea a fost complexă, de la aprobările interne până la cel mai înalt nivel central, alinierea cu auditurile interne și externe, conformitatea cu procedurile interne, până la menținerea ajutoarelor de stat și a nivelului de satisfacție a angajatului. Totodată, Departamentul local de servicii juridice din România și Bulgaria este nou înființat. De aceea, în primii ani, investim resurse semnificative în standardizarea unor contracte, proceduri de lucru, conformitatea cu legea etc”, detaliază profesionistul Bosch.

Pe lângă implementarea acestor proiecte, avocatul se va implica și în alte zone importante. Astfel, există anumite proiecte specifice de SSC ale organizației locale. Toate aceste proiecte vor genera volume mari de activitate juridică, dar, în același timp, vor ridica și mari provocări, fiind interesant construite. „Să nu uităm că vorbim despre Bosch, un angajator cu aproximativ 410.000 de angajați la nivel global, dintre care peste 8.000 (6.000 doar în fabrici) în România. Compania este în top 10 cei mai doriți angajatori din România (locul 6), iar segmentul HR ocupă un loc important atât în departamentul de servicii juridice, cât și la nivel de top management”, mai spune juristul.



În 2019, Bosch și-a asumat cea mai mare răspundere cu privire la reducerea amprentei de carbon, mai exact, a anunțat că va fi neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2020. Impactul unui asemenea angajament este semnificativ, de la cel mai mic angajat și până la bugete, proiecte, parteneri comerciali, concurență, mediu etc. Departamentul juridic a fost implicat în proiecte semnificative atât la nivel de entitate juridică (de exemplu extinderea departamentului de cercetare-dezvoltare), la nivel local, în România (de exemplu standardizarea unor procese), cât și la nivel global (în proiecte de SSC, start-up-uri, de extindere a business-ului, de securizare a lui etc.”

Alice Radu, General Legal Counsel pentru România și Bulgaria în cadrul Grupului Bosch


Colaborări cu firme de avocatură

Colaborările cu firmele de avocatură sunt punctuale. Organizația locală Bosch nu este implicată în niciun litigiu și apelează la consultanță juridică externă fie în proiecte cu volum mare de activitate (de exemplu: due diligence-uri), fie în proiectele în care se simte nevoia de suport din afară. „Ce urmărim mai mult decât firma de avocatură în sine (renumele său)? Competența avocatului cu care colaborăm direct. Lucrăm cu avocați specializați pe Real Estate, Antitrust Law, Public Procurement (în Bulgaria), dar și cu un cabinet individual pentru activități de Registrul Comerțului”, precizează avocatul Bosch.

Atunci când sunt aleși colaboratorii externi este urmată o anumită procedură. Astfel, în funcție de volumul externalizat, alegerea se face din mai multe oferte. „Suntem atenți la competența specifică, experiența anterioară, precum și la preț”, arată Alice Radu.

De asemenea, performanța avocaților cu care se colaborează este atent documentată și se supune și ea tot unei proceduri. „Suntem interesați de calitatea răspunsului, volumul generat, feedback-ul clientului, costul, domeniul juridic în care ne-a oferit consultanță etc. Personal, eu urmăresc, pe lângă respectarea procedurii interne, și capacitatea consultantului de a înțelege business-ul clientului. Și aici pot spune că firmele din BIG4, prin competențele multidisciplinare pe care le au, au livrat analize foarte bune”, nuanțează juristul.


Citește și


Prezentarea Departamentului juridic din cadrul Bosch


Departamentul juridic central, de care aparține Alice Radu, este format din 350 de avocați. „Resursele sunt share-uite între noi, ne oferim reciproc traininguri, avem grupuri de lucru specializate pe domenii, întâlniri pe divizii sau pe continente. La nivel local, Bulgaria și România, sunt singurul avocat, urmând ca în 2020 să mai angajăm încă unul. Un număr optim de in-house lawyers la nivel local ar fi de patru (doi seniori și doi middle). Beneficiem mult de resursele intragroup, precum și de conformitatea legislației din România cu cea europeană pe partea de Antitrust Law, GDPR etc. Totodată, o mare parte din activitate este dedicată proiectelor centrale din Bosch, unde cooperarea dintre avocați intra-departamentală este esențială. Ca și răspundere, Departamentul de servicii juridice își dorește să acopere toate nevoile clientului local și central. Totodată, are și un rol voluntar în care se autosesizează, precum și un rol decizițional pe anumite tipuri de proiecte ( conform procedurilor interne)”, declară avocatul Bosch.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică



 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 288 / 5489
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR a asistat Aegon la vânzarea business-ului din România. Este a opta tranzacție de M&A în ultimele 6 săptămâni
In-houseLegal.ro | Cum s-au adaptat marile companii private la ‘noua normalitate’ și ce sprijin oferă echipele de Legal în perioada pandemiei. Adina Calfa, Group General Counsel - E-Infra: Chiar și în criză este esențial să rămânem orientați înspre creștere. Aceste momente reprezintă o oportunitate, dacă există suficientă determinare și un strop de inspirație
RTPR a asistat fondatorii în vânzarea Te-Rox Prod. RTPR a anunțat 7 tranzacții de M&A în ultima lună
Pandemia a generat mandate complexe pentru avocații din practica de Healthcare & Pharma de la Wolf Theiss. Ileana Glodeanu (Partener): Continuăm să fim implicați în câteva tranzacții în sfera biotech și anticipăm câteva mișcări în piață, atât în Pharma, cât și în Healthcare
Dubla impozitare și ignorarea prescripției de către Administrația Fondului pentru Mediu, confirmate definitiv ca nelegale de către ICCJ într-o cauză în care avocații D&B au asistat cu succes un contribuabil în disputa fiscală
Presiunea bugetară din ce în ce mai mare va obliga statul să caute soluții pentru creșterea încasărilor. Cum lucrează echipele specializate în soluționarea problemelor legate de fiscalitate de la Popescu & Asociații, ce mandate primesc și ce sfaturi le dau clienților în această perioadă
În spatele scenei, alături de echipa de litigii de la CMS România, a cărei activitate a continuat la turație maximă în perioada crizei medicale. Horia Drăghici, Partener coordonator al practicii: Profilul activității contencioase a rămas în general neschimbat, remarcabilă fiind consolidarea poziției noastre în disputele strategice, ceea ce a generat o creștere a activității și a veniturilor
Cum lucrează performanta echipă de litigii fiscale a firmei Reff și Asociații|Deloitte Legal și ce sfaturi oferă clienților intrați în vizorul Fiscului. Mihnea Galgoţiu-Săraru, Partener: E posibil să vedem un fenomen ce se manifestă deja în Europa, al investitorilor privați care solicită daune de la stat pentru măsurile restrictive, pe motiv de discriminare, lipsă de proporționalitate sau absenţa unor măsuri compensatorii corespunzătoare
MPR Partners a asistat J. Christof E&P Services SRL, societate deținută de Christof Industries Global, în notificarea transfrontalieră a unei concentrări economice privind servicii externalizate, în România și Serbia
PNSA a asistat Orange în achiziția pachetului majoritar din acțiunile Telekom Romania Communications. Partenerii Bogdan C. Stoica și Irina Ivanciu au coordonat echipele din mai multe arii de practică
Avocații MPR Partners se așteaptă ca ANAF să reînceapă activitatea de inspecție și întăresc liniile de apărare a clienților. De ce ar trebui să țină cont firmele în această perioadă și cum le poate ajuta echipa de consultanți și avocați specalizați, călită în spețe fiscale
Analiză Colliers International, în parteneriat cu CMS și Randstad: Companiile active pe piața logistică și industrială din România vor să accelereze investițiile. Roxana Frățilă, Partener CMS: Există deja un interes crescut în acest sector, inclusiv în ceea ce privește achiziția de terenuri cu destinație industrială
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...