ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Avocații de concurență de la Bondoc & Asociații au în lucru proiecte care ating toate segmentele acestei arii de practică. Lucian Bondoc, Managing Partner: Suntem implicați în dosare pe toată linia, putem gestiona profesionist orice caz, de la început până la sfârșit, prin echipe mixte care includ și litigatori

16 Decembrie 2019   |   Ștefania Enache

Echipa Bondoc și Asociații în domeniul concurenței este formată din cinci avocați și doi parteneri: Lucian Bondoc și Raluca Voinescu.

Lucian Bondoc (Managing Partner) si Raluca Voinescu (Partener) - Bondoc & Asociatii

 
 
Mandatele care vizează practica de Concurență sunt tot mai complexe, munca avocaților axați pe acest segment cunoscând, în ultimii ani, o creștere semnificativă. Experiența echipei Bondoc & Asociații acoperă întreaga gamă, de la investigații și reprezentare în fața Consiliului Concurenței, notificări ale concentrărilor economice, asistență în cadrul tranzacțiilor și exercițiilor de due diligence, programe de training și conformare până la asistență în aspecte de zi cu zi ale activității clienților.

„Activitatea Consiliului Concurenței este una dinamică, atât din perspectiva anchetelor sectoriale cât și a investigațiilor deschise. Autoritatea de concurență rămâne în continuare una dintre instituțiile cu un nivel ridicat de pregătire profesională”, a declarat Lucian Bondoc, Managing Partner Bondoc & Asociații, pentru BizLawyer.


Avocatul este de părere că este nevoie de un plus de efort pe zona de prevenție și dialog ex-ante, fiind situații în care unele concluzii, mai ales în zone puternic reglementate, sunt susceptibile de discuții.

„Autoritățile publice, în general (nu doar în România), au o reticență în a modifica sau nuanța concluzii odată formulate în scris, chiar cu caracter preliminar. Creșterea predictibilității modului de definire a piețelor relevante, mai ales în cazurile de acuzații de abuz de poziție dominantă, ar fi, de asemenea, de avut în vedere. De asemenea, ne dorim să vedem mai multe intervenții ale autorității de sancționare, unde e cazul, a unui comportament anticoncurențial al autorităților publice din Romania, care, printr-o reglementare care nu este conformă cu regulile concurențiale, pot distorsiona un mediu concurențial normal”, a punctat Raluca Voinescu, partener Bondoc & Asociații.




Referitor la investigații, specialiștii susțin că se observă o tendință a Consiliului Concurenței de a se concentra și pe practicile de abuz de dominanță, având în acest moment mai multe investigații în derulare.

În ceea ce privește cartelurile, va fi, de asemenea, interesant de urmărit și evoluția investigației deschise cu privire la posibile înțelegeri anticoncurențiale între Holcim, CRH şi Heidelbergcement România, având ca obiect o posibilă împărțire a pieței producției şi comercializării cimentului din România, din perspectiva cotelor de piaţă şi/sau produselor oferite pe piaţă.

„Credem că autoritatea va continua să se concentreze pe piețele cu număr mare de consumatori” a precizat Lucian Bondoc. Sunt relevante în acest sens ancheta sectorială lansată pe piața OTC-urilor și suplimentelor alimentare precum și preocuparea autorității pentru dezvoltarea și perfecționarea Monitorului Prețurilor Produselor Alimentare, unde sunt listate în prezent prețurile de retail a mai mult de 1.700 de produse alimentare. Se observă, și cazuri de amenzi mai mari decât în trecut pentru încălcări cu nivel de gravitate redus. De exemplu, Corsar Online a primit recent cea mai mare amendă aplicată vreodată pentru implementarea unei tranzacții fără să fi obținut decizia de aprobare din partea Consiliului (așa-numita practică de gun-jumping) și anume 2% din cifra de afaceri, ajungând la 1,6 milioane euro, a detaliat Raluca Voinescu.





Credem că suntem printre puținele firme care pot gestiona profesionist orice caz din domeniul concurenței, de la început până la sfârșit, prin echipe mixte care includ și litigatori. Suntem, credem, și una dintre foarte puținele firme care pot gestiona profesionist cazuri complexe de ajutor de stat, aici fiind și implicați în prezent în fața CJCE în contestarea unei decizii a Comisiei Europene.

Lucian Bondoc, Managing Partner Bondoc & Asociații



Se impune dialogul

Există anumite industrii care au o reglementare complexă și în care se simte nevoie de mai mult dialog și interacțiune cu piața (inclusiv prin intermediul ghidurilor de conformare), care să permită companiilor să obțină îndrumări din partea Consiliului cu privire la modul în care autoritatea redă aplicarea regulilor de concurență, în situații de multe ori deosebit de complexe. În această categorie intră sectoare precum farma, energie, comunicații. „De asemenea, considerăm mai mult decât binevenită publicarea de către Consiliul Concurenței în transparență a Ghidului privind conformarea cu regulile de concurență de către asociațiile de companii”, subliniază Lucian Bondoc.

Avocatul precizează că firmele, mai ales cele cu o cotă de piață mai mare, au devenit din ce în ce mai atente la dreptul concurenței și investesc resurse umane și financiare importante în asigurarea unor programe de conformare. „Ni se solicită din ce în mai frecvent susținerea de prezentări și training-uri menite să explice regulile de concurență (unele contra-intuitive din perspectiva de business) și modul în care acestea pot fi reconciliate cu nevoile de business ale companiei respective. De altfel, nivelul sancționator cu foarte mare potențial (până la 10% din cifra de afaceri) a ridicat nivelul de conștientizare inclusiv la nivelul firmelor mici și mijlocii cu privire la importanța domeniului concurenței”, punctează coordonatorul Bondoc & Asociații.

O firmă care ajunge în vizorul Consiliului Concurenței este expusă unor mari riscuri. Astfel, în afara aspectelor pecuniare, precum amenda care poate ajunge până la 10% din cifra de afaceri din anul anterior sancționării sau costurile cu avocații, investigația poate însemna și risc reputațional, incertitudine în fața investitorilor, finanțatorilor, etc, timp semnificativ (inclusiv la nivel de management) folosit pentru gestionarea unei astfel de proceduri.

„Ceea ce noi explicăm clienților este că asistența noastră este extrem de utilă înainte de momentul declanșării unei investigații, în vederea prevenirii acesteia cu totul, inclusiv prin organizarea de training-uri regulate pe aspecte de antitrust și conformare, adaptate industriei în care activează compania respectivă. În acest sens, considerăm foarte utile și training- urile destinate explicării regulilor unei inspecții inopinate și pregătirii angajaților și reprezentanților clientului pentru primirea unei asemenea inspecții, astfel încât să știe exact care sunt drepturile și obligațiile companiei în asemenea cazuri și cum le pot exercita. În momentul primirii unei inspecții inopinate, primul pas este desigur să anunțe și să solicite prezența avocaților, astfel încât să ne putem asigura (inclusiv prin „shadowing”-ul fiecărui inspector) că este respectat dreptul la apărare, iar inspectorii nu își depășesc mandatul de inspecției și nu preiau și documente/informații care exced scopului investigației (așa cum se mai întâmplă din păcate, în practică, inclusiv la nivelul Comisiei Europene). Trebuie totuși subliniat că acest rol al avocaților, de a „cenzura” documentele sau informațiile preluate în cazul inspecției inopinate, trebuie exercitat cu prudență (inspectorii având prerogative destul de largi), astfel încât să nu se rețină în sarcina companiei investigate o lipsă de colaborare cu Consiliul Concurenței (ceea ar putea să rezulte mai departe în reținerea de circumstanțe agravante), existând mijloace legale prin care preluarea considerată nejustificată a unor documente să poată fi contestata ulterior”, explică Raluca Voinescu.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Avocații consideră că, în mod normal, investigațiile sectoriale nu ar trebui să fie o expediție deghizată a inspectorilor de concurență, menită să descoperire încălcări ale legii concurenței. „Deși au fost câteva cazuri în care Consiliul a deschis o investigație ca urmare unei anchete sectoriale, nu am considera că în momentul de față este un mod de a opera la nivelul autorității, în condițiile în care legea definește destul de clar scopul anchetei sectoriale ca fiind o bună cunoaștere a pieței în vederea identificării oricăror disfuncționalități. Clienții sunt desigur informați cu privire la toate aspectele și riscurile unei investigații sectoriale. Echipa noastră de avocați a asistat, de exemplu, în investigații sectoriale din numeroase industrii, inclusiv în toate procedurile de acest tip desfășurate deja de Consiliul Concurenței sau în curs pe piața farmaceutica din Romania”, a precizat Lucian Bondoc.

Lucian Bondoc menționează că “sistemul recunoșterilor” influențează puțin munca avocaților Bondoc & Asociații, întrucât experții s-au lovit de puține cazuri în care recunoașterea unei așa-zise încălcări concurențiale să fie o opțiune optimă pentru clienții pe care i-au reprezentat. „În general, deși o recunoaștere a faptei poate duce la reducerea sancțiunii cu 30%, regimul juridic pe ansamblu rămâne relativ puțin atractiv. De exemplu, o recunoaștere nu poate împiedica acțiunile în despăgubiri ale reclamanților sau terților care consideră că au suferit un prejudiciu ca urmare a așa-zisei încălcări”, subliniază coordonatorul Bondoc & Asociații.

  Importanța conformării


Avocații Bondoc & Asociații au în lucru dosare care ating toate segmentele acestei arii de practică, de la partea tranzacțională în care este elaborată strategia în așa fel încât să nu fie încălcată legislația de concurență, până la spețe care vizează reprezentarea în instanță a clienților care luptă cu autoritatea de concurență. „Suntem implicați în dosare pe toată linia, ca să spunem așa, dar procentual, primele sunt, desigur, mai numeroase, pur și simplu pentru că majoritatea clienților noștri înțeleg importanța conformării și pregătirilor din timp. Mitul avocatului care rezolvă totul în instanță indiferent de ce s-a făcut anterior este în acest domeniu 100% doar un mit”, subliniază Lucian Bondoc.

Atunci când se ajunge în instanță, cel mai important pentru un client este să ofere suficiente argumente autorității să nu emită o decizie de sancționare sau să o facă într-un mod mult mai restrâns decât analizat inițial. „Avem numeroase astfel de succese. Sunt puține cazuri în România de anulare cu totul de decizii ale autorității de concurență, dar echipa noastră a obținut în instanță reduceri semnificative ale amenzii pentru o serie de clienți”, amintește avocatul.


Citește și



Reglementări sensibile

În domeniul concurenței se remarcă o serie de reglementări sensibile de care companiile, în funcție de domeniul în care activează, ar trebui să țină cont. „ De exemplu, o companie de construcții care participă în mod frecvent la licitații publice va fi mult mai expusă reglementărilor care privesc cartelurilor și practicile de bid-rigging (Consiliul Concurenței aplicând cea mai mare amendă, ca procent, din istoria sa, de peste 9%, într-un caz de bid-rigging). Pe de altă parte, un producător de medicamente inovative va fi mai puțin expus zonei de carteluri (și ca urmare a faptului că industria farmaceutică este una foarte reglementată) și mai mult expus unor înțelegeri verticale cu distribuitorii, care ar putea ridica probleme de concurență”, exemplifică Lucian Bondoc.

Proiecte importante

Echipa Bondoc și Asociații în domeniul concurenței este formată din cinci avocați și doi parteneri: Lucian Bondoc și Raluca Voinescu.

Printre proiectele complexe ale firmei Bondoc & Asociații din ultima perioada se remarcă asistarea unui mare retailer online în participarea la un joint- venture având ca obiect crearea unui marketplace cross-border european, asistarea unei companii active în sectorul comunicațiilor într-o investigație având ca obiect un posibil abuz de poziție dominanta și asistarea Oltchim în legătură cu o decizie a Comisiei Europene în domeniul ajutorului de stat.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1366 / 1678
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...