ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Avocații Leroy și Asociații spun că se observă o revenire ușoară la „normal” | Dacă lunile trecute clienții cereau suport legal pentru desfășurarea activității în condiții de siguranță, acum sunt solicitări de tipul day-to-day business și se reiau proiectele amânate în ultimele luni

05 August 2020   |   Maria Teodoru

Practica de employment a fost printre cele mai impactate de măsurile luate de autorități odată cu instituirea stării de urgență și i-a pus pe avocați în fața unor provocări de implementare încă de la începutul perioadei de lock-down, când s-a înregistrat, de altfel, și o creștere a volumului de mandate.

 
 
Gestionarea personalului a fost una dintre provocările majore cu care fiecare angajator s-a confruntat pe parcursul crizei generată de pandemia SARS-COV-2, în contextul în care în anumite sectoare, activitatea s-a diminuat considerabil, fapt ce a atras și o diminuare a resurselor financiare. ”Am avut numeroase solicitări de la clienți pe marginea acestui subiect și, odată cu relaxarea treptată a măsurilor de distanțare socială, am asistat clienții la implementarea măsurilor de reluare în condiții de siguranță a activității salariaților, modificând politicile sau regulamentele interne pentru includerea de prevederi specifice”, a declarat pentru BizLawyer Mădălina Mihalcea, avocat al firmei Leroy și Asociații. Începând cu a doua jumătate a lunii iunie, aproape toți clienții departamentului Employment au început activitatea în regim normal sau apropiat de normal, iar solicitarile de asistență s-au diversificat. ”Cu toate acestea, un numitor comun al proiectelor din ultimele săptămâni îl reprezintă modificarea politicilor și regulamentelor interne ale clienților, dat fiind că în ultima perioadă angajatorii și-au dat seama că acestea nu sunt suficient de complexe pentru a acoperi gestionarea situațiilor speciale precum cea generată de pandemia SARS-COV-2”, a completat Andreea Bibu, avocat Leroy & Asociații.


Interlocutoarele BizLawyer spun că în ultima perioadă s-a putut observa o tendință crescută în rândul clienților Leroy și Asociații de a acorda o atenție sporită problemelor și necesităților survenite în contextul pandemiei SARS-COV-2 și de a pozitiona in plan secund proiectele pe care le aveau în curs.

”În consecință, pe durata stării de urgență și continuând și pe durata stării de alertă, echipa de avocați din departamentul Employment al Leroy și Asociații a primit preponderent solicitări decurgând din provocarile generate în contextul pandemiei SARS-COV-2: de la abordarea situației salariaților plasați în carantină/ izolare la domiciliu, la situația părinților care aveau dreptul la zile de concediu pe durata închiderii unităților de învățământ și până la implementarea telemuncii și a șomajului tehnic”, a menționat Andreea Bibu.

Începând cu data de 15 mai, de când a început relaxarea treptată a măsurilor de restricție impuse de autorități și continuând și în luna iunie, clienții au solicitat suportul legal cu privire la implementarea măsurilor necesare pentru reluarea activității în condiții de siguranță și cu respectarea noilor reguli. ”Observăm o revenire ușoară la „normal” în sensul că primim solicitări de tipul day-to-day business și reluarea proiectelor care au fost amânate în ultimele luni”, a arătat avocatul Leroy & Asociații.




Muncă în regim ”remote”

Încă dinainte de decretarea stării de urgență, pe fondul numărului ascendent de cazuri de îmbolnăviri de la începutul lunii martie, s-a decis intern ca avocații să lucreze în regim ”remote”. Dat fiind că la nivelul firmei exista o coordonare foarte bună atât între echipe, cât și avocat – client, avocații spun că erau pregătiți să trateze cu aceeași seriozitate și profesionalism orice mandate pe care le primeau.

Mai mult, activitatea în regim remote nu le era străină, pentru că fiecare avocat colaborator al SCA Leroy și Asociații avea posibilitatea încă dinainte de apariția pandemiei SARS-COV-2 de a-și gestiona proiectele în această manieră.

Când s-a luat decizia de a lucra numai ”remote”, până la dispariția sau diminuarea pericolului de îmbolnăvire, clienții au fost informați cu privire la această decizie, astfel încât întâlnirile să fie organizate online și, împreună cu aceștia, au  găsit modalități de depășire a oricărui obstacol generat de distanță. Cu ajutorul mijloacelor moderne de comunicare la distanță, s-a reușit astfel gestionarea cu succes a fiecărui mandat primit.

Practica de Employment a fost printre cele mai impactate de măsurile luate de autorități odată cu instituirea stării de urgență și i-a pus pe avocați în fața unor provocări de implementare încă de la începutul perioadei de lock-down, când s-a înregistrat, de altfel, și o creștere a volumului de mandate.

Echipa Leroy și Asociații a acordat susport legal tuturor clienților pentru a se adapta noului context și a găsit, împreună cu aceștia, soluții care să asigure desfășurarea în continuare a activității în regim apropriat de normal dar, în același timp, cu respectarea măsurilor impuse de autorități. Astfel, printre proiectele specifice perioadei traversate se numără implementarea telemuncii, reorganizarea activității salariaților, dar și plasarea salariaților în șomaj tehnic.

”Echipa de avocați din departamentul Employment s-a concentrat pe identificarea celor mai bune soluții care să asigure păstrarea efectivului de personal al clienților și protejarea sănătății acestora, astfel că am recomandat implementarea telemuncii – reușind acest lucru chiar și în cazul unor clienți care activează în sectorul retail – reorganizarea programului de lucru al salariaților, plasarea în șomaj tehnic și chiar adaptarea obiectului de activitate și a liniei de producție la noile cerințele și necesități din piață, pentru a evita pe cât posibil concedierile”, a adăugat Mădălina Mihalcea.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Clienți și proiecte

Clienții firmei Leroy & Asociații din practica de Employment activează în sectoare diferite de business, fiecare proiect în parte având particularitățile sale și fiind tratat în funcție de necesitățile clientului.

Potrivit avocatelor intervievate de BizLawyer, printre cele mai interesante proiecte se numără cele în care provocarea a fost să găsească soluții pentru continuarea activității clienților în contextul pandemiei și pentru care a fost necesar să adapteze și să implementeze concomitent mai multe dintre pârghiile legale de care dispuneau: plasarea unora dintre salariați în șomaj tehnic, instruirea salariaților care au continuat activitatea cu privire la noile măsuri, implementarea programului de lucru inegal, în schimburi sau cu fracțiune de normă, reducerea programului de lucru, implementarea telemuncii în cazul salariaților care își desfășurau activitatea folosind tehnologia informației şi comunicațiilor și chiar pregătirea unor politici de bonusare pentru salariații care au reușit să îndeplinească obiectivele trasate de angajator chiar și în condițiile speciale impuse de pandemie.

Din punct de vedere statistic, șomajul tehnic a fost una dintre cele mai uzitate pârghii legale de către angajatori, echipa de avocați Leroy și Asociații fiind implicată în mai multe mandate având ca obiect plasarea salariaților în șomaj tehnic.

În ce privește concedierea, clienții au fost sfătuiți să privească măsura ca pe o ultimă soluție și să recurgă la aceasta doar după epuizarea tuturor soluțiilor pentru menținerea raporturilor de muncă - reorganizare a business-ului prin reducerea costurilor, eficientizare a activității și aplicarea la măsurile de sprijin oferite de Guvern.

”Abordarea noastră a fost să direcționăm clienții către implementarea șomajului tehnic în detrimentul concedierilor. Cu toate acestea au fost și clienți pentru care am implementat masura restructurării de personal ca urmăre a închiderii unor sectoare de activitate, respectiv puncte de lucru”, a explicat Andreea Bibu.

Avocatul spune că au existat și clienți mari a căror activitate a fost puternic afectată în perioada stării de urgență, motiv pentru care reorganizarea a fost imperios necesară pentru a evita un potențial colaps financiar ce s-ar fi finalizat cu insolvența. ”În cazul acestor clienți, asistența noastră a constat în redactarea documentelor necesare pentru implementarea progresivă a șomajului tehnic pentru o parte dintre salariați, precum și implementarea restructurării ca urmare a închiderii unor anumite sectoare de activitate pentru cealaltă parte de salariați”, a menționat Andreea Bibu.

Chiar daca, de multe ori, „dosarele” de restructurare evoluează în situații litigioase, în mandatele primite nu au existat tensiuni care să își găsească rezolvarea în instanță. ”Proiectele de restructurare în care am fost implicați recent au fost finalizate fără impedimente, astfel că nu preconizăm apariția unor litigii în legătură cu acestea”, a nuanțat Mădălina Mihalcea. Concedierea salariaților care ocupă funcții de management nu s-a numărat printre mandatele din ultimele luni, a mai spus avocatul Leroy și Asociații.




Deși volumul mandatelor a fost în creștere în ultima perioadă, datorită contextului actual și provocărilor generate de cele mai recente modificări legislative în domeniul muncii și protectiei sociale, am continuat să menținem un echilibru constant între numărul mandatelor și cel al avocaților. Acest echilibru este mentinut printr-o bună colaborare internă și repartizare a sarcinilor și clientilor către avocați, dar și datorită faptului că avem o colaborare foarte bună și longevivă cu clienții.

Andreea Bibu, Avocat colaborator Leroy și Asociații



Modificarea legislației. Mandate interesante pentru implementarea șomajului tehnic

Fără dubiu, una dintre cele mai importante modificări ale legislației muncii adoptate ulterior decretării stării de urgență a fost aceea privind acordarea stimulentelor financiare de catre stat pentru contractele de muncă suspendate în temeiul art. 52, alin 1, litera c) din Codul Muncii (“șomajul tehnic”). De altfel, la nivel decizional, acest subiect a fost intens dezbătut, fapt ce a determinat o succesiune de modificări legislative ce au stârnit controverse, dificultăți de interpretare și chiar de implementare. Avocații Leroy și Asociații spun că, deși această masură a fost adoptată în scopul susținerii salariaților și angajatorilor, la nivel de implementare s-a dovedit dificilă pentru angajatori, aceștia având nevoie de asistență juridică. ”Mărturisim că implementarea șomajului tehnic pentru clienții noștri a făcut obiectul unor mandate interesante, cu particularități multiple în funcție de business-ul acestora și motivele care au stat la baza blocării sau diminuării activității”, a arătat Andreea Bibu.

O alta măsură importantă adoptată de autorități a fost reglementarea posibilității temporare a angajatorilor de a implementa telemunca prin decizie unilaterală, aspect care, într-adevăr a facilitat implementarea măsurii din perspectiva operativă.

Prelungirea valabilității contractelor colective de muncă a fost o altă măsură bine-venită, întrucât unii dintre clienții firmei de avocați se aflau în plină procedură de negociere, iar continuarea negocierilor s-ar fi desfășurat cu dificultate sau ar fi determinat chiar necesitatea prelungirii acestora peste termenul legal.

”Apreciem că în contextul actual este foarte important ca firmele să conștientizeze responsabilitatea majoră pe care o au în ceea ce privește sănătatea și securitatea în muncă a salariaților pentru că pot fi ținute răspunzătoare pentru prejudiciile cauzate salariaților prin nerespectarea obligațiilor legale privind sănătatea și securitatea în muncă. Salariații reprezintă resursa primordială pentru continuarea – sau, de ce nu, redresarea – business-ului, motiv pentru care protecția acestora la locul de munca trebuie tratată riguros fiind necesar să fie implementate toate măsurile igienico-sanitare și de distanțare socială reglementate de către autorități”, a explicat Mădălina Mihalcea.

De asemenea, a adăugat avocatul, ca măsură preventivă, este recomandat ca activitatea salariaților să continue în regim de telemuncă, eventual cu dezvoltarea unor mecanisme mai sigure și eficiente de supervizare și efectuare a pontajului zilnic.

Echipa de avocați din departamentului Employment din cadrul Leroy și Asociații este compusă din Bruno Leroy și Andreea Toma – cei doi parteneri și totodată coordonatorii echipei, Mădălina Ivan, Andreea Bibu, Mădălina Mihalcea și Ioana Palenciuc - avocați colaboratori.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1146 / 1668
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2024 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2024, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
De vorbă cu Monica Mihăilă, Head of Legal CEZ Romania, unul dintre cei mai experimentați consilieri juridici din domeniul energiei | ”Mi-am dorit crearea unui climat de încredere, în care fiecare membru al echipei să își poată exprima opinia și în acest fel mi-am creionat stilul de leadership. Trăim o perioadă plină de schimbări și comunitatea juriștilor va trebui să se adapteze”
NNDKP promovează 14 avocați în 2024 și consolidează șase arii de practică ale firmei
O singură casă de avocatură locală independentă concurează la titlul de ”Firma anului în România” în cadrul IFLR Europe Awards 2024 | Filip & Company, Wolf Theiss și Clifford Chance Badea, printre firmele aflate pe lista scurtă a premianților din acest an
Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
De vorbă cu Ana Busuioc, Legal & Corporate Affairs Director Edenred, omul care își ghidează planurile de viitor după conceptul: „Nu judeca fiecare zi după recolta pe care ai adunat-o, ci după semințele pe care le-ai plantat” | ”Sunt recunoscătoare să pot lucra într-o echipă de profesioniști împreună cu care am convingerea că pot genera stabilitate în dinamica accelerată și volatilă care ne amprentează astăzi viețile profesionale, dar și sociale”, spune azi avocatul
Filip & Company a asistat ROCA Industry în procesul de majorare a capitalului social cu o valoare de 71,7 milioane RON și de transfer al acţiunilor pe Piaţa Principală a BVB
VF Insolvență finalizează transferul de afacere în reorganizarea judiciară a UCM Reșița către Hidroelectrica
Gabriel Resources a pierdut arbitrajul cu statul român pentru proiectul aurifer Roșia Montană, cu pretenții de cca. 6,7 mld. usd | Arbitrul Horacio A. Grigera Naón a opinat separat, în favoarea reclamanților care l-au nominalizat. România a plătit avocaților săi tarife orare cuprinse între 137 și 139 euro ̸ oră, iar Gabriel Resources a cuantificat costuri de 56,5 mil. $ cu avocații săi americani și români. Reclamanții ar ataca decizia, dar au, oare, bani pentru o nouă acțiune?
Reff & Asociații și Deloitte România au obținut sesizarea CJUE de către Curtea de Apel București într-un litigiu care vizează impunerea TVA pentru operațiuni care nu implică livrarea de bunuri sau prestarea unor servicii
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...