
Gaming – Powered by CMS | Despre contribuția industriei jocurilor de noroc la finanțare proiectelor culturale
03 Aprilie 2023
Cristina Popescu (Partener) și Sorin Predescu (Associate) – CMS RomâniaNoua obligație de plată a contribuției în cotă 0,5% este aplicabilă exclusiv operatorilor economici deținători de licențe de clasa I (operatorii de jocuri de noroc), modul de calcul al veniturilor asupra cărora se aplică cota de 0,5% fiind cel prevăzut de Art. 1^1 din OUG nr. 77/2009, același cu cel în baza căruia se calculează taxa anuală aferentă autorizației de exploatare a jocurilor de noroc.
![]() |
Cristina Popescu (Partener) si Sorin Predescu (Associate) - CMS Romania |
Cu scopul de a îmbunătăți sistemului de finanțare nerambursabilă a proiectelor culturale, precum și sprijini și implementa proiecte culturale în România, o nouă obligație de plată a fost introdusă recent în sarcina operatorilor economici din domeniul jocurilor de noroc, în cotă de 0,5% din veniturile realizate de aceștia, inclusiv pentru activităţile organizate în mediul online, notează Cristina Popescu (Partener) și Sorin Predescu (Associate), avocați CMS Romania, în secțiunea Gaming din BizLawyer. .
Astfel, prin modificarea adusă prin Legea nr. 286/2022 la Art. 21 alin. (1) din Ordonanţa nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare nerambursabilă a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale (Ordonanța 51) se introduce o nouă obligație de plată a unei cote “de 0,5% din veniturile realizate de operatorii economici din domeniul jocurilor de noroc, inclusiv pentru activităţile organizate în mediul online.”
Prevederea legislativă a ridicat, încă de la intrarea sa în vigoare, o serie de probleme de interpretare în rândul specialiștilor din domeniul jocurilor de noroc, având în vedere metoda deficitară de tehnică legislativă prin care a fost stabilită această nouă contribuție în sarcina operatorilor economici din domeniul jocurilor de noroc.
În primul rând, era necesar a se stabili domeniul de aplicare a noii prevederi – care sunt, în fapt, acești „operatori economici din domeniul jocurilor de noroc” obligați la plata acestei noi contribuții?
O interpretare ad litteram a noii dispoziții legale ar fi condus spre concluzia că obligația de plată se aplică atât titularilor de licențe Clasa I (respectiv, organizatorilor de jocuri de noroc propriu-ziși), cât și titularilor de licență Clasa II (respectiv acelor operatori economici care furnizează servicii industriei jocurilor de noroc, cum ar fi dezvoltatorii de software specializat, auditorii, procesatorii de plăți, afiliații în scop de marketing etc). Această concluzie s-ar fi impus, întrucât sintagma „operatori economici din domeniul jocurilor de noroc” nu face nicio distincție în acest sens, iar termenul de „operatori” folosit în cuprinsul Ordonanței 51 este în concordanță cu terminologia folosită de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc (OUG 77/2009), care utilizează acest termen cu referință la ambele tipuri de licențiați.
De abia prin adoptarea Ordinului nr. 2681/2023 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind stabilirea, vărsarea şi gestionarea sumelor care constituie Fondul Cultural Naţional a fost clarificată această problemă de interpretare, Ordinul nr. 2681/2023 specificând expres faptul că noua contribuție se aplică exclusiv organizatorilor de jocuri de noroc propriu-zis (titulari de licențe Clasa I).
Clarificarea acestei probleme prin legislație secundară este cel puțin chestionabilă din punct de vedere al tehnicii legislative. De principiu, norma secundară nu ar fi putut decât să reglementeze modul de aplicare a normei legislative primare. În varianta actuală, Ordinul nr. 2681/2023 adaugă la lege, suplinind o deficiență (de altfel reală) la nivelul actului normativ primar prin care a fost introdusă noua obligație de plată.
Mai mult, până la adoptarea Ordinului nr. 2681/2023, nici metoda de determinare a veniturilor ce reprezintă baza pentru calculul contribuției nu era explicitată. Până la apariția Ordinului nr. 2681/2023 (care a clarificat aplicabilitatea noii contribuții doar pentru organizatorii de jocuri de noroc), această problemă a fost cu atât mai stringentă pentru deținătorii de licențe Clasa II. Pentru acești operatori economici din domeniul jocurilor de noroc întrebările au fost multiple. Ce venituri constituiau baza de calcul pentru noua contribuție (respectiv, doar veniturile din activitățile aferente jocurilor de noroc, sau și altele)? Intrau în baza de calcul doar veniturile obținute din activitățile prestate organizatorilor de jocuri de noroc din România (sau și pe alte piețe)?
Ca urmare a publicării Ordinului 2681, această chestiune a fost tranșată odată cu clarificarea sferei de aplicare a contribuției exclusiv la categoria operatorilor economici deținători de licențe de clasa I (operatorii de jocuri de noroc). Cu toate acestea, având în vedere intrarea în vigoare a noii obligații de plată (lunare) din noiembrie 2022, până la intrarea în vigoare a Ordinului nr. 2681/2023 în luna februarie 2023, este posibil ca anumiți titulari de licență Clasa II să fi calculat și plătit această contribuție, din dorința de a se conforma noii legislații, în vigoare chiar dinainte de aplicarea normelor metodologice.
------------------------------------------------------------------------------------------
Citește și

Corporate & Commercial - Powered by CMS | Impactul factorilor ESG asupra proiectelor de fuziuni și achiziții (M&A)
Corporate & Commercial - Powered by CMS | Regulamentul F-Gas și impactul amendamentelor recent votate de Comisia de Mediu a Parlamentului European
------------------------------------------------------------------------------------------
Concluzionând, noua obligație de plată a contribuției în cotă 0,5% este aplicabilă exclusiv operatorilor economici deținători de licențe de clasa I (operatorii de jocuri de noroc), modul de calcul al veniturilor asupra cărora se aplică cota de 0,5% fiind cel prevăzut de Art. 1^1 din OUG nr. 77/2009, același cu cel în baza căruia se calculează taxa anuală aferentă autorizației de exploatare a jocurilor de noroc.
În ce măsură noua taxă asupra industriei jocurilor de noroc va contribui efectiv la finanțarea și implementarea proiectelor culturale în România, rămâne de văzut.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 67 / 1431 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance, „Firma de avocatură a anului în Europa” la gala Chambers and Partners. Ce firmă a obținut premiul în România
LegiTeam: Reff & Associates is looking for experienced Lawyer | Employment
LegiTeam | Bulboacă & Asociații is looking for an Attorney at Law ̸ Corporate ̸ M&A
Stratulat Albulescu a acordat asistență juridică Băncii Europene de Investiții cu privire la finanțarea de 104 mil. E acordată grupului Maspex. Partenerul Cristian Vlaicu a coordonat echipa de proiect
Activitățile desfășurate de echipele specializate în investigații interne corporative de la Mușat & Asociații sunt pluridisciplinare, acoperind toate ariile de practică și necesitățile clienților. De vorbă cu Alexandru Terța (Partener) și Ștefan Diaconescu (Managing Associate) despre practica personalizată, modul în care lucrează echipele mixte în auditul de drept penal, tipologia infracționalității întâlnite și cele mai interesante mandate de acest tip
Conferința Bucharest Arbitration Days revine în iunie cu o nouă ediție: Stakeholders’ Role in International Arbitration, 2023
Allen & Overy și Shearman & Sterling fuzionează și vor crea prima firmă globală complet integrată. A&O Shearman va avea 3.900 de avocați în 49 de birouri și venituri de 3,4 miliarde USD. Costin Taracila, Managing Partner RTPR, , firmă cu care A&O lucrează în exclusivitate în România : Vor fuziona două din cele mai sofisticate firme de avocatură din lume
Din culisele unui arbitraj internațional complex | Gabriel Resources a cuantificat costuri de 47,1 mil. $ cu avocații White & Case și de 9 mil. $ cu echipa Țuca Zbârcea & Asociații în arbitrajul ICSID generat de proiectul aurifer eșuat de la Roșia Montană. Sumele alocate experților au fost evaluate la aproape 5 mil. $, iar cheltuielile administrative s-au apropiat de 1 mil. $. România a cerut tribunalului să respingă cererea “amețitoare” privind costurile suportate de reclamant
În spatele scenei, alături de Budușan & Asociații în proiectele de audit de drept penal | Ovidiu Budușan, partener fondator și coordonator al firmei: În general, companiile apelează la avocați externi atunci când există suspiciuni rezonabile sau chiar probe ale unor infracțiuni. Opțiunea cvasi-generală este de a sesiza organele competente și, totodată, de a identifica modalitățile concrete de stopare a contextului generator de risc
Arbitrajul ICSID cerut de Aderlyne Limited, investitor în proiecte de energie solară în România, intră în line dreaptă după numirea arbitrilor. România a mers pe mâna unui reputat avocat elvețian, reclamanții au ales un britanic, iar președintele Tribunalului este un canadian cu experiență de peste 35 de ani în arbitraj internațional
Wolf Theiss a asistat Banca Comercială Română în lansarea primei emisiuni de euroobligaţiuni verzi, în valoare de 700 mil. €. Echipa implicată în tranzacție a fost condusă de Claudia Chiper (Partener) și Andreea Tudorache (Senior Associate)
Filip & Company obține la ÎCCJ dubla confirmare a legalității ajustărilor voluntare a prețurilor de transfer. Societățile afiliate au dreptul de a ajusta prețurile practicate între afiliați, prin mecanisme contractuale și în vederea alinierii profiturilor la valoarea de piață
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...