ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Gaming – Powered by CMS | Despre contribuția industriei jocurilor de noroc la finanțare proiectelor culturale

03 Aprilie 2023   |   Cristina Popescu (Partener) și Sorin Predescu (Associate) – CMS România

Noua obligație de plată a contribuției în cotă 0,5% este aplicabilă exclusiv operatorilor economici deținători de licențe de clasa I (operatorii de jocuri de noroc), modul de calcul al veniturilor asupra cărora se aplică cota de 0,5% fiind cel prevăzut de Art. 1^1 din OUG nr. 77/2009, același cu cel în baza căruia se calculează taxa anuală aferentă autorizației de exploatare a jocurilor de noroc.

Cristina Popescu (Partener) si Sorin Predescu (Associate) - CMS Romania

 
 
Cu scopul de a îmbunătăți sistemului de finanțare nerambursabilă a proiectelor culturale, precum și sprijini și implementa proiecte culturale în România, o nouă obligație de plată a fost introdusă recent în sarcina operatorilor economici din domeniul jocurilor de noroc, în cotă de 0,5% din veniturile realizate de aceștia, inclusiv pentru activităţile organizate în mediul online, notează Cristina Popescu (Partener) și Sorin Predescu (Associate), avocați CMS Romania, în secțiunea Gaming din BizLawyer. .


Astfel, prin modificarea adusă prin Legea nr. 286/2022 la Art. 21 alin. (1) din Ordonanţa nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare nerambursabilă a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale (Ordonanța 51) se introduce o nouă obligație de plată a unei cote “de 0,5% din veniturile realizate de operatorii economici din domeniul jocurilor de noroc, inclusiv pentru activităţile organizate în mediul online.”

Prevederea legislativă a ridicat, încă de la intrarea sa în vigoare, o serie de probleme de interpretare în rândul specialiștilor din domeniul jocurilor de noroc, având în vedere metoda deficitară de tehnică legislativă prin care a fost stabilită această nouă contribuție în sarcina operatorilor economici din domeniul jocurilor de noroc.

În primul rând, era necesar a se stabili domeniul de aplicare a noii prevederi – care sunt, în fapt, acești „operatori economici din domeniul jocurilor de noroc” obligați la plata acestei noi contribuții?

O interpretare ad litteram a noii dispoziții legale ar fi condus spre concluzia că obligația de plată se aplică atât titularilor de licențe Clasa I (respectiv, organizatorilor de jocuri de noroc propriu-ziși), cât și titularilor de licență Clasa II (respectiv acelor operatori economici care furnizează servicii industriei jocurilor de noroc, cum ar fi dezvoltatorii de software specializat, auditorii, procesatorii de plăți, afiliații în scop de marketing etc). Această concluzie s-ar fi impus, întrucât sintagma „operatori economici din domeniul jocurilor de noroc” nu face nicio distincție în acest sens, iar termenul de „operatori” folosit în cuprinsul Ordonanței 51 este în concordanță cu terminologia folosită de Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc (OUG 77/2009), care utilizează acest termen cu referință la ambele tipuri de licențiați.




De abia prin adoptarea Ordinului nr. 2681/2023 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind stabilirea, vărsarea şi gestionarea sumelor care constituie Fondul Cultural Naţional a fost clarificată această problemă de interpretare, Ordinul nr. 2681/2023 specificând expres faptul că noua contribuție se aplică exclusiv organizatorilor de jocuri de noroc propriu-zis (titulari de licențe Clasa I).

Clarificarea acestei probleme prin legislație secundară este cel puțin chestionabilă din punct de vedere al tehnicii legislative. De principiu, norma secundară nu ar fi putut decât să reglementeze modul de aplicare a normei legislative primare. În varianta actuală, Ordinul nr. 2681/2023 adaugă la lege, suplinind o deficiență (de altfel reală) la nivelul actului normativ primar prin care a fost introdusă noua obligație de plată.

Mai mult, până la adoptarea Ordinului nr. 2681/2023, nici metoda de determinare a veniturilor ce reprezintă baza pentru calculul contribuției nu era explicitată. Până la apariția Ordinului nr. 2681/2023 (care a clarificat aplicabilitatea noii contribuții doar pentru organizatorii de jocuri de noroc), această problemă a fost cu atât mai stringentă  pentru deținătorii de licențe Clasa II. Pentru acești operatori economici din domeniul jocurilor de noroc întrebările au fost multiple. Ce venituri constituiau baza de calcul pentru noua contribuție (respectiv, doar veniturile din activitățile aferente jocurilor de noroc, sau și altele)? Intrau în baza de calcul doar veniturile obținute din activitățile prestate organizatorilor de jocuri de noroc din România (sau și pe alte piețe)?

Ca urmare a publicării Ordinului 2681, această chestiune a fost tranșată odată cu clarificarea sferei de aplicare a contribuției exclusiv la categoria operatorilor economici deținători de licențe de clasa I (operatorii de jocuri de noroc). Cu toate acestea, având în vedere intrarea în vigoare a noii obligații de plată (lunare) din noiembrie 2022, până la intrarea în vigoare a Ordinului nr. 2681/2023 în luna februarie 2023, este posibil ca anumiți titulari de licență Clasa II să fi calculat și plătit această contribuție, din dorința de a se conforma noii legislații, în vigoare chiar dinainte de aplicarea normelor metodologice.

------------------------------------------------------------------------------------------

                                                      Citește și



Corporate & Commercial - Powered by CMS | Impactul factorilor ESG asupra proiectelor de fuziuni și achiziții (M&A)




Corporate & Commercial - Powered by CMS | Regulamentul F-Gas și impactul amendamentelor recent votate de Comisia de Mediu a Parlamentului European



------------------------------------------------------------------------------------------

Concluzionând, noua obligație de plată a contribuției în cotă 0,5% este aplicabilă exclusiv operatorilor economici deținători de licențe de clasa I (operatorii de jocuri de noroc), modul de calcul al veniturilor asupra cărora se aplică cota de 0,5% fiind cel prevăzut de Art. 1^1 din OUG nr. 77/2009, același cu cel în baza căruia se calculează taxa anuală aferentă autorizației de exploatare a jocurilor de noroc.

În ce măsură noua taxă asupra industriei jocurilor de noroc va contribui efectiv la finanțarea și implementarea proiectelor culturale în România, rămâne de văzut.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 676 / 2030
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance a asistat băncile în legătură cu emisiunea record de 1,5 miliarde RON a Băncii Transilvania, prima sa emisiune de obligațiuni sustenabile denominată în lei. Proiect coordonat din București, cu avocați din Londra în echipă
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
Employment | Pe parcursul ultimului an, s-a remarcat o preocupare crescută din partea angajatorilor pentru „descifrarea” obligațiilor tot mai complexe care le revin în temeiul legislației de dată recentă, spun avocații specializați în Dreptul Muncii de la PNSA. De vorbă cu Ioana Cazacu, coordonatoarea practicii, despre noutățile din legislația muncii, solicitările clienților și mandatele complexe în care a fost implicată echipa
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Țuca Zbârcea & Asociații câștigă pentru Silcotub un litigiu major privind recalcularea prețului energiei electrice în lumina Ordonanței de urgență nr. 27 ̸ 2022
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...