
Ministrul Transporturilor: Până în februarie nu vom primi nicio decizie legată de ajutorul de stat pentru CFR Marfă
13 Decembrie 2019
AGERPRESSocietatea are o valoare estimată ce depăşeşte un miliard de euro, dar şi datorii de peste 500 milioane de euro, respectiv 363 milioane ajutorul de stat şi circa 200 milioane de euro datorii către CFR SA, taxa de utilizare a infrastructurii.
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a afirmat, joi seara, că i-a cerut comisarului european pentru concurenţă şi vicepreşedinte al Comisiei Europene, Margrethe Vestager, să îl lase să continue restructurarea începută la CFR Marfă şi aceasta i-a garantat că până în martie nu va fi trimisă nicio decizie de la CE legată de ajutorul de stat pentru această societate.
"La CFR Marfă, cu acea privatizare eşuată, majorarea capitalului social al companiei cu datoriile pe care compania le avea, 363 milioane de euro, privatizarea a eşuat, am rostogolit, Guvern după Guvern, din 2014 până în prezent această situaţie, iar acum suntem puşi în faţa unei decizii a Comisiei Europene de a recupera aceşti bani. La un moment dat, unele voci, chiar de pe aici, de prin România, anunţau că decizia este luată, este redactată, urmează să fie transmisă şi vedem ce se întâmplă cu CFR Marfă. Eu nu am fost de acord cu această abordare şi am mers la această întâlnire (cu comisarul european, Margrethe Vestager n.r.) la Bruxelles, foarte deschis şi am spus: doamna comisar, eu înţeleg că puteţi să luaţi decizia mâine, puteţi să ne-o transmiteţi mâine, dar, unu, eu nu vă garantez că tot ce înseamnă activitatea CFR Marfă în relaţia cu sistemele de apărare - pentru că suntem furnizori pentru sistemul apărării, pentru NATO - va mai funcţiona. Doi, eu nu vă garantez că a doua zi tot ce înseamnă sisteme de securitate energetică vor mai funcţiona, pentru că noi transportăm cărbune pentru Complexul Energetic Hunedoara, Oltenia, iar în această iarnă aceste unităţi de producere a energiei electrice au nevoie de transportul de cărbune.(...) Dăm drumul la o bombă socială cu 6.000 de salariaţi care rămân pe drumuri", a explicat Bode la B1 TV.
"La CFR Marfă, cu acea privatizare eşuată, majorarea capitalului social al companiei cu datoriile pe care compania le avea, 363 milioane de euro, privatizarea a eşuat, am rostogolit, Guvern după Guvern, din 2014 până în prezent această situaţie, iar acum suntem puşi în faţa unei decizii a Comisiei Europene de a recupera aceşti bani. La un moment dat, unele voci, chiar de pe aici, de prin România, anunţau că decizia este luată, este redactată, urmează să fie transmisă şi vedem ce se întâmplă cu CFR Marfă. Eu nu am fost de acord cu această abordare şi am mers la această întâlnire (cu comisarul european, Margrethe Vestager n.r.) la Bruxelles, foarte deschis şi am spus: doamna comisar, eu înţeleg că puteţi să luaţi decizia mâine, puteţi să ne-o transmiteţi mâine, dar, unu, eu nu vă garantez că tot ce înseamnă activitatea CFR Marfă în relaţia cu sistemele de apărare - pentru că suntem furnizori pentru sistemul apărării, pentru NATO - va mai funcţiona. Doi, eu nu vă garantez că a doua zi tot ce înseamnă sisteme de securitate energetică vor mai funcţiona, pentru că noi transportăm cărbune pentru Complexul Energetic Hunedoara, Oltenia, iar în această iarnă aceste unităţi de producere a energiei electrice au nevoie de transportul de cărbune.(...) Dăm drumul la o bombă socială cu 6.000 de salariaţi care rămân pe drumuri", a explicat Bode la B1 TV.
El a subliniat că a propus oficialului european să-i dea posibilitatea de a continua ceea ce a început, ţinând cont de faptul că în primele zile de mandat a schimbat managerul companiei şi a numit "un om hotărât, harnic, priceput", Traian Preoteasa, care "are determinarea" să salveze această societate.
"Şi i-am spus doamnei comisar ce am făcut până în acest moment. Apropo de restructurare, am redus numărul de directori cu 11, erau zeci, am scurtat organigrama la minimum, am restrâns, am comprimat activitatea la minimum posibil.(...) Vă spun doamnă comisar că a doua zi la mine la uşă vor veni marile companii, pot să dau exemplu, Dacia-Renault, Ford, OMV, şi vor spune: noi nu mai putem să avem contract cu o firmă, pentru că nu mai găseşti în România partener precum CFR Marfă. Avem 900 de locomotive la CFR Marfă şi 30.000 de vagoane", a adăugat ministrul Transporturilor.
Acesta a menţionat că societatea are o valoare estimată, pentru că va fi reevaluată, ce depăşeşte un miliard de euro, dar şi datorii de peste 500 milioane de euro, respectiv 363 milioane ajutorul de stat şi circa 200 milioane de euro datorii către CFR SA, taxa de utilizare a infrastructurii.
"Ş atunci doamna comisar, spre surprinderea multora, chiar de aici din ţară, a spus următorul lucru: dacă aşa stau lucrurile, vă garantez că până în luna februarie nu veţi primi nicio decizie - şi o strângere de mâna acolo este mai mult decât un acord semnat - după care vedem cum aţi evoluat cu restructurarea. Ştiu că în astfel de situaţii se dau 4 luni în care trebuie să recuperezi banii, o să vă dăm 6 luni. Dar în 6 luni nu închidem prăvălia...După 6 luni tragem linie şi vedem ce aţi făcut cu compania şi evaluăm lucrurile", a precizat Lucian Bode, adăugând că acesta este "un exemplu de abordare pozitivă în interesul României" şi că "cei de la Bruxelles sunt partenerii noştri, nu sunt duşmanii noştri".
Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a anunţat luna trecută că Comisia Europeană a decis că ajutorul de stat acordat companiei CFR Marfă în 2013 a fost ilegal, iar statul român va trebui să recupereze circa 400 de milioane de euro.
"În cazul CFR Marfă, investigaţia Comisiei Europene este la final. Ştim că decizia este scrisă şi va fi comunicată până la finele anului. Compania a primit un ajutor în vederea privatizării, în 2013, când s-au şters datoriile. Ea nu şi-a revenit nici acum, nici privatizată nu a fost, a continuat să facă pierderi, evident că situaţia nu este sustenabilă", a spus Chiriţoiu.
El a precizat că statul va avea la dispoziţie şase luni pentru a-şi recupera banii.
"Întâi va veni decizia de la Comisia Europeană, care spune că trebuie recuperat ajutorul de stat pe care l-a primit compania, deci statul trebuie să-şi recupereze banii pe care i-a dat sau pe care nu i-a încasat de la CFR Marfă, apoi, după ce ne vine decizia, vom vedea ce variante putem aborda şi vom avea la dispoziţie cel puţin şase luni pentru a recupera acest ajutor", a arătat oficialul Concurenţei.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 7278 / 8830 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Provocările cu care se vor confrunta companiile în anul 2025, pe segmentul de Muncă ̸ Resurse Umane, sunt multiple și complexe, depășind adesea simpla conformitate legislativă, avertizează avocații firmei D&B David și Baias | Dan Dascălu, Partener: ”Necesitatea de a anticipa modificările, de a comunica transparent cu angajații și partenerii sociali, precum și riscurile asociate nerespectării prevederilor, cresc presiunea asupra angajatorilor”
O nouă abordare pe piața avocaturii de business | Mihai Dudoiu și echipa Legal Ground construiesc o alternativă flexibilă la marile case de avocatură, propunând un model colaborativ și antreprenorial. „Legal hub” inovator, ce oferă servicii specializate în finanțări, tranzacții și litigii printr-o structură circulară, în care profesioniștii lucrează „la masa rotundă” pentru a oferi clienților soluții adaptate proiectelor lor
Filip & Company a asistat ENGIE Romania în obținerea unui împrumut de 90 milioane de euro de la BERD. Tranzacție coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Camelia Ianțuc (senior associate)
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank la finalizarea vânzării către Vista Bank România a societăților Alpha Leasing România IFN și Alpha Insurance Brokers. Ce avocați au fost implicați în proiect
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...