ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Schimbările recente din legislația achizițiilor publice, explicate de avocații firmei Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL. Andrei Stefanovici, Director: Anticipăm o creștere substanțială a proiectelor publice în care vom fi implicați. Participăm deja la proiecte a căror continuare și dezvoltare este menționată în PNRR

02 Noiembrie 2021   |   Ștefania Enache

Deși intenția legiuitorului este una lăudabilă, este posibil ca modificările să nu aibă un impact substanțial în ceea ce privește viteza de derulare a procedurilor, spune interlocutorul BizLawyer.

Andrei Stefanovici, Director în cadrul firmei Băncilă, Diaconu si Asociatii SPRL / EY Law

 
 
Avocații Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL sunt de părere că majoritatea modificărilor aduse prin Ordonanța de Guvern nr. 3/2021 sunt benefice pentru sectorul achizițiilor publice, având drept scop principal reducerea termenelor aferente derulării procedurilor de atribuire și procesului de evaluare a ofertelor.Mai mult, schimbările legislative vizează flexibilizarea și reducerea termenelor aferente soluționării proceselor aflate pe rolul CNSC sau al instanțelor de judecată. „Cu toate acestea, apreciem că, deși intenția legiuitorului este una lăudabilă, este posibil ca modificările acestea să nu aibă un impact substanțial în ceea ce privește viteza de derulare a procedurilor”, atrage atenția Andrei Stefanovici, Director în cadrul firmei  Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL.


Odată cu adoptarea Ordonanței nr. 3/ 2021, legislația în domeniul achizițiilor publice a suferit o serie de schimbări semnificative.

Modificările operate au ca principal scop reducerea termenelor aferente derulării procedurilor de atribuire si procesului de evaluare a ofertelor, astfel că noul act normativ elimină obligația operatorilor de a prezenta certificate fiscale pentru sediile secundare/punctele de lucru. În cazul acestora, operatorul economic va da o declarație pe proprie răspundere din care să rezulte faptul că nu și-a încălcat obligațiile referitoare la plata taxelor și a impozitelor. Certificatul fiscal se prezintă doar pentru sediul principal.

De asemenea, termenul de prezentare a documentelor justificative în cazul procedurilor simplificate a fost stabilit la cinci zile, fără a mai exista posibilitatea prelungirii acestuia, iar termenul de publicare a deciziei de anulare a procedurii de atribuire a contractului/acordului-cadru, împreună cu motivarea măsurii a fost redus de la trei zile la o zi lucrătoare.




Mai mult, termenul de prelungire a întocmirii raportului procedurii a fost redus de la 80 de zile la 30 de zile în cazul licitației deschise și a celei restrânse, la 15 zile pentru procedurile simplificate și la 50 de zile pentru negocierea competitivă și dialogul competitiv.

Prin noua legislație au fost operate și modificari care au drept scop reducerea termenelor aferente soluționării litigiilor din cadrul procedurii. În această categorie intră reducerea termenului acordat autorităților contractante de a adopta măsurile necesare în vederea restabilirii legalității ca urmare a unei decizii CNSC/instanța de judecată de la 20 la 10 zile.

De asemenea, autoritatea contractantă are obligația de a încheia contractul/acordul-cadru de achiziție publică cu ofertantul câștigător ulterior pronunțării unei soluții de menținere a rezultatului procedurii de atribuire de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, chiar dacă împotriva respectivei decizii a fost introdusă calea de atac a plângerii și cauza nu a fost soluționată în mod definitiv.

Noul cadru legal mai stabilește că partea care formulează plângerea este obligată să o comunice și celorlalte părți implicate în procedura de contestare în fața Consiliului fără a mai fi obligată să comunice și înscrisurile doveditoare.

În aceeași notă, s-a modificat cuantumul cauțiunii, aceasta fiind în prezent stabilită în funcție de faza procedurii în care intervine eventuala contestație: pentru ipoteza în care contestația este formulată anterior deschiderii ofertelor cuantumul acesteia este de 2% din valoarea estimată a contractului, dacă aceasta este egală sau mai mare decât pragurile valorice în funcție de care se determină necesitatea publicării unui anunț în JOUE, dar nu mai mult de 220.000 de lei, în timp ce cauțiunea aferentă contestațiilor formulate ulterior deschiderii ofertelor este de 2% din valoarea estimată a contractului, dacă aceasta este egală sau mai mare decât pragurile valorice în funcție de care se determină necesitatea publicării unui anunț în JOUE, dar nu mai mult de 2.000.000 de lei.

„Apreciem că principala modificare adusă de Ordonanța nr. 3/2021 este aceea că autoritatea/entitatea contractantă are obligația de a încheia contractul de achiziție după adoptarea deciziei CNSC/ a primei instanțe, în măsura în care această decizie menține rezultatul procedurii. Pe de o parte, o astfel de măsură are rolul de a grăbi finalizarea procedurii, având în vedere că nu se mai așteaptă soluționarea definitivă a litigiului. Pe de altă parte, este posibil ca din acest considerent, operatorii economici să se orienteze mai degrabă spre formularea eventualelor contestații în fața instanțelor în detrimentul unei contestații înaintate CNSC. Ar putea astfel beneficia de un probatoriu mai complex, putându-se solicita inclusiv administrarea probei cu expertiză”, menționează Andrei Stefanovici.

Expertul mai spune că modificarea momentului la care autoritatea/entitatea contractantă are obligația de a semna contractul de achiziție poate genera o preferință a operatorilor economici pentru contestarea procesului mai degrabă în fața instanțelor de judecată decât în fața CNSC. „O astfel de tendință ar putea genera un rezultat contrar celui dorit de către legiuitor putând conduce la prelungirea duratei procedurilor de achiziție și putând afecta, în consecință, implementarea proiectelor din PNRR ”, punctează interlocutorul BizLawyer.

Toate aceste modificări au intervenit în contextul în care România implementează PNRR, situație în care este de așteptat ca amploarea și numărul proiectelor publice în care va fi nevoie de suport juridic să crească semnificativ. „Astfel, anticipăm o creștere substanțială a proiectelor publice în care vom fi implicați. Participăm deja la proiecte a căror continuare și dezvoltare este menționată în PNRR. Totodată, anticipăm necesitatea continuării reformelor legislative, de tipul celor aduse prin Ordonanța nr. 3/2021. Acest lucru va genera o serie de proiecte ce vor consta în acordarea de consultanță juridică pe aspectele ce țin de modificarea legislației”, susține Andrei Stefanovici.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Proiecte importante în domeniul achizițiilor publice

Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL este implicată, în acest moment, în câteva proiecte importante în domeniul achizițiilor publice, implementate alături de colegii din EY România, ca parte a unui acord-cadru încheiat cu Banca Europeană de Investiții.

„Astfel, unul dintre proiecte are ca scop sprijinirea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice în vederea înființării unor unități de achiziții publice centralizate la nivel local. Activitățile din proiect includ oferirea de consultanță și asistență pentru selectarea organizațiilor partenere, înființarea si operaționalizarea unităților înființate, precum și sprijin in derularea de către acestea a unor proceduri de achiziții publice pilot”, arată Andrei Stefanovici.

Un alt proiect foarte important are ca obiect sprijinirea activității de control ex-ante a Agenției Naționale pentru Achiziții Publice prin pregătirea de opinii, studii, îndrumări in problematici de achiziții publice, conform solicitărilor ANAP.

Pe lângă proiectele strategice menționate mai sus, firma este implicată într-o serie de mandate „clasice” în domeniul achizițiilor publice, având ca obiect asistarea clienților în legătură cu procedurile de achiziții publice sau sectoriale la care aceștia participă în diverse domenii de activitate (construcții și infrastructură, energie, servicii etc.).  

Toate aceste mandate sunt gestionate de echipa de proiecte publice din cadrul societății, formată din cinci avocați și coordonată de Andrei Stefanovici.

„Cele mai interesante și complexe proiecte în derulare sunt cele realizate împreună cu colegii noștri din EY România si reprezentanții Băncii Europene de Investiții, menționate mai sus. Spre deosebire de societățile de avocați tradiționale, noi oferim clienților un „one-stop shop” în domeniul proiectelor publice, un know-how integrat (juridic, financiar și tehnic) datorită colaborării strânse pe care o avem cu colegii noștri din departamentul Consultanță din cadrul EY România”, a subliniat interlocutorul BizLawyer.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 397 / 6149
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații, alături de UNTOLD Universe în tranzacția cu Mozaik Investments
Filip & Company a asistat Mozaik Investments în achiziția unui pachet minoritar de acţiuni în cadrul UNTOLD Universe
D&B David și Baias, prin Sorin David, Partener Coordonator, a asistat fondul de investiții Broadhurst în vânzarea VelPitar către grupul Bimbo
Relocarea unui business în Dubai, proiect explicat de Casiana Dușa, avocat senior specializat în consultanţă de business în România și Orientul Mijlociu, certificată în drept islamic, și Olga Petz, managerul companiei Casa Concrete, care a pus Emiratele Arabe Unite pe harta expansiunii. Cum arată planul de intrare pe o piață nouă, care sunt elementele cheie și cum te poate ajuta consultantul bine ales
CMS își mărește echipa din București prin cooptarea a trei avocați. Horea Popescu, Managing Partner: Echipa CMS din București a avut o activitate intensă în 2022, iar anul 2023 se anunță a fi la fel de puternic
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
CMS, alături de Alpha Bank în proiectul finanţării de cca. 70 mil. €, acordată eMAG. Ana Radnev (Partener CMS), evidențiată pentru soluțiile multi-jurisdicționale oferite
Avocații ZRVP obțin o nouă victorie pentru Agenția Națională pentru Resurse Minerale într-un arbitraj internațional ICC Paris | Tribunalul arbitral a admis pretenții de 10,1 mil. USD, plus dobânzi. Cosmin Vasile (Managing Partner) și Cosmin Cojocaru (Partner), în prima linie
Firma maghiară BLS-CEE își marchează prezența în România prin cooptarea unei echipe de avocați din București. Iulia Berea, noul partener local: ”Am construit în timp o expertiză comună, care să ne permită asistarea transnațională a clienților. Ne dorim ca, alături de colegii de la BLS, să avem o creștere organică a portofoliului comun de clienți în următorii ani”
Glodeanu Partners, boutique de avocatură cu focus specific pe proiecte de energie regenerabilă, a fost implicată în peste 20 de astfel de tranzacții în 2022. De vorbă cu partenerii firmei despre echipă, proiecte, ”clienți cheie”
LegiTeam | GNP Guia Naghi & Partners is recruiting Lawyers, 3-5 years’ experience (Competition, Litigation and Employment)
Reff & Asociații | Deloitte Legal a obținut la ÎCCJ o soluție de referință care confirmă că dobânzile aferente unui ajutor de stat returnat către bugetul național intră în sfera de aplicare a amnistiei fiscale
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...