ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Schimbările recente din legislația achizițiilor publice, explicate de avocații firmei Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL. Andrei Stefanovici, Director: Anticipăm o creștere substanțială a proiectelor publice în care vom fi implicați. Participăm deja la proiecte a căror continuare și dezvoltare este menționată în PNRR

02 Noiembrie 2021   |   Ștefania Enache

Deși intenția legiuitorului este una lăudabilă, este posibil ca modificările să nu aibă un impact substanțial în ceea ce privește viteza de derulare a procedurilor, spune interlocutorul BizLawyer.

Andrei Stefanovici, Director în cadrul firmei Băncilă, Diaconu si Asociatii SPRL / EY Law

 
 
Avocații Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL sunt de părere că majoritatea modificărilor aduse prin Ordonanța de Guvern nr. 3/2021 sunt benefice pentru sectorul achizițiilor publice, având drept scop principal reducerea termenelor aferente derulării procedurilor de atribuire și procesului de evaluare a ofertelor.Mai mult, schimbările legislative vizează flexibilizarea și reducerea termenelor aferente soluționării proceselor aflate pe rolul CNSC sau al instanțelor de judecată. „Cu toate acestea, apreciem că, deși intenția legiuitorului este una lăudabilă, este posibil ca modificările acestea să nu aibă un impact substanțial în ceea ce privește viteza de derulare a procedurilor”, atrage atenția Andrei Stefanovici, Director în cadrul firmei  Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL.


Odată cu adoptarea Ordonanței nr. 3/ 2021, legislația în domeniul achizițiilor publice a suferit o serie de schimbări semnificative.

Modificările operate au ca principal scop reducerea termenelor aferente derulării procedurilor de atribuire si procesului de evaluare a ofertelor, astfel că noul act normativ elimină obligația operatorilor de a prezenta certificate fiscale pentru sediile secundare/punctele de lucru. În cazul acestora, operatorul economic va da o declarație pe proprie răspundere din care să rezulte faptul că nu și-a încălcat obligațiile referitoare la plata taxelor și a impozitelor. Certificatul fiscal se prezintă doar pentru sediul principal.

De asemenea, termenul de prezentare a documentelor justificative în cazul procedurilor simplificate a fost stabilit la cinci zile, fără a mai exista posibilitatea prelungirii acestuia, iar termenul de publicare a deciziei de anulare a procedurii de atribuire a contractului/acordului-cadru, împreună cu motivarea măsurii a fost redus de la trei zile la o zi lucrătoare.




Mai mult, termenul de prelungire a întocmirii raportului procedurii a fost redus de la 80 de zile la 30 de zile în cazul licitației deschise și a celei restrânse, la 15 zile pentru procedurile simplificate și la 50 de zile pentru negocierea competitivă și dialogul competitiv.

Prin noua legislație au fost operate și modificari care au drept scop reducerea termenelor aferente soluționării litigiilor din cadrul procedurii. În această categorie intră reducerea termenului acordat autorităților contractante de a adopta măsurile necesare în vederea restabilirii legalității ca urmare a unei decizii CNSC/instanța de judecată de la 20 la 10 zile.

De asemenea, autoritatea contractantă are obligația de a încheia contractul/acordul-cadru de achiziție publică cu ofertantul câștigător ulterior pronunțării unei soluții de menținere a rezultatului procedurii de atribuire de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, chiar dacă împotriva respectivei decizii a fost introdusă calea de atac a plângerii și cauza nu a fost soluționată în mod definitiv.

Noul cadru legal mai stabilește că partea care formulează plângerea este obligată să o comunice și celorlalte părți implicate în procedura de contestare în fața Consiliului fără a mai fi obligată să comunice și înscrisurile doveditoare.

În aceeași notă, s-a modificat cuantumul cauțiunii, aceasta fiind în prezent stabilită în funcție de faza procedurii în care intervine eventuala contestație: pentru ipoteza în care contestația este formulată anterior deschiderii ofertelor cuantumul acesteia este de 2% din valoarea estimată a contractului, dacă aceasta este egală sau mai mare decât pragurile valorice în funcție de care se determină necesitatea publicării unui anunț în JOUE, dar nu mai mult de 220.000 de lei, în timp ce cauțiunea aferentă contestațiilor formulate ulterior deschiderii ofertelor este de 2% din valoarea estimată a contractului, dacă aceasta este egală sau mai mare decât pragurile valorice în funcție de care se determină necesitatea publicării unui anunț în JOUE, dar nu mai mult de 2.000.000 de lei.

„Apreciem că principala modificare adusă de Ordonanța nr. 3/2021 este aceea că autoritatea/entitatea contractantă are obligația de a încheia contractul de achiziție după adoptarea deciziei CNSC/ a primei instanțe, în măsura în care această decizie menține rezultatul procedurii. Pe de o parte, o astfel de măsură are rolul de a grăbi finalizarea procedurii, având în vedere că nu se mai așteaptă soluționarea definitivă a litigiului. Pe de altă parte, este posibil ca din acest considerent, operatorii economici să se orienteze mai degrabă spre formularea eventualelor contestații în fața instanțelor în detrimentul unei contestații înaintate CNSC. Ar putea astfel beneficia de un probatoriu mai complex, putându-se solicita inclusiv administrarea probei cu expertiză”, menționează Andrei Stefanovici.

Expertul mai spune că modificarea momentului la care autoritatea/entitatea contractantă are obligația de a semna contractul de achiziție poate genera o preferință a operatorilor economici pentru contestarea procesului mai degrabă în fața instanțelor de judecată decât în fața CNSC. „O astfel de tendință ar putea genera un rezultat contrar celui dorit de către legiuitor putând conduce la prelungirea duratei procedurilor de achiziție și putând afecta, în consecință, implementarea proiectelor din PNRR ”, punctează interlocutorul BizLawyer.

Toate aceste modificări au intervenit în contextul în care România implementează PNRR, situație în care este de așteptat ca amploarea și numărul proiectelor publice în care va fi nevoie de suport juridic să crească semnificativ. „Astfel, anticipăm o creștere substanțială a proiectelor publice în care vom fi implicați. Participăm deja la proiecte a căror continuare și dezvoltare este menționată în PNRR. Totodată, anticipăm necesitatea continuării reformelor legislative, de tipul celor aduse prin Ordonanța nr. 3/2021. Acest lucru va genera o serie de proiecte ce vor consta în acordarea de consultanță juridică pe aspectele ce țin de modificarea legislației”, susține Andrei Stefanovici.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Proiecte importante în domeniul achizițiilor publice

Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL este implicată, în acest moment, în câteva proiecte importante în domeniul achizițiilor publice, implementate alături de colegii din EY România, ca parte a unui acord-cadru încheiat cu Banca Europeană de Investiții.

„Astfel, unul dintre proiecte are ca scop sprijinirea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice în vederea înființării unor unități de achiziții publice centralizate la nivel local. Activitățile din proiect includ oferirea de consultanță și asistență pentru selectarea organizațiilor partenere, înființarea si operaționalizarea unităților înființate, precum și sprijin in derularea de către acestea a unor proceduri de achiziții publice pilot”, arată Andrei Stefanovici.

Un alt proiect foarte important are ca obiect sprijinirea activității de control ex-ante a Agenției Naționale pentru Achiziții Publice prin pregătirea de opinii, studii, îndrumări in problematici de achiziții publice, conform solicitărilor ANAP.

Pe lângă proiectele strategice menționate mai sus, firma este implicată într-o serie de mandate „clasice” în domeniul achizițiilor publice, având ca obiect asistarea clienților în legătură cu procedurile de achiziții publice sau sectoriale la care aceștia participă în diverse domenii de activitate (construcții și infrastructură, energie, servicii etc.).  

Toate aceste mandate sunt gestionate de echipa de proiecte publice din cadrul societății, formată din cinci avocați și coordonată de Andrei Stefanovici.

„Cele mai interesante și complexe proiecte în derulare sunt cele realizate împreună cu colegii noștri din EY România si reprezentanții Băncii Europene de Investiții, menționate mai sus. Spre deosebire de societățile de avocați tradiționale, noi oferim clienților un „one-stop shop” în domeniul proiectelor publice, un know-how integrat (juridic, financiar și tehnic) datorită colaborării strânse pe care o avem cu colegii noștri din departamentul Consultanță din cadrul EY România”, a subliniat interlocutorul BizLawyer.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 866 / 1769
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Titlurile știintifice sunt irevocabile, indiferent de forma în care au intrat în circuitul civil | Decizie de referință a ICCJ, obținută de avocații ZRVP. Alexandru Iorgulescu (partener) și Alina Munteanu (senior associate), în prim plan
Cariere în Drept | Cum a perceput Vasile Țurcan, român din Basarabia, învățământul juridic românesc pe care l-a absolvit cu 9,85 și care au fost primele impresii după: ”Raportat la obligativitatea celor doi ani de stagiu, găsirea unui coordonator este o activitate extrem de anevoioasă, dacă ai niște așteptări minime de la această colaborare: să fii plătit măcar cu minimul pe economie conform Statutului profesiei, să ai o minimă libertate și acces la clienți proprii sau să beneficiezi de o îndrumare efectivă, nu doar expusă în contract”
Kinstellar asistă Globalworth în vânzarea unui portofoliu cu o valoare de cca. 110 mil. € către WDP, într-una dintre cele mai mari tranzacții de logistică ale anului. Victor Constantinescu, Managing Partner: ”Tranzacția a avut propriile provocări, dar prin muncă temeinică și cu ajutorul echipelor noastre extraordinare s-a încheiat cu succes” | Ce firme de avocați au mai lucrat în proiect
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2024” | ZRVP, NNDKP și Răzvan Dincă & Asociaţii au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...