ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

ARB: 31% dintre persoanele care utilizează produse şi servicii bancare deţin credite în momentul de faţă

14 Decembrie 2022   |   Agerpres

Cercetarea de piaţă "Sistemul bancar în percepţia românilor: creditarea şi incluziunea financiară a românilor" a relevat trei profile ale debitorilor români, 46,9% dintre consumatori fiind incluşi la profilul hiper utilizatorului, 37,7% la profilul utilizatorului de credite de nevoi personale şi 15,4% la profilul utilizatorului de credit ipotecar.

 
 
Gradul de incluziune financiară în rândul adulţilor din România a ajuns la 68% la jumătatea anului 2022, iar 31% dintre persoanele care utilizează produse şi servicii bancare deţin credite în momentul de faţă, arată o cercetare de piaţă realizată de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) şi comandată de Asociaţia Română a Băncilor (ARB).

Cercetarea de piaţă "Sistemul bancar în percepţia românilor: creditarea şi incluziunea financiară a românilor" a relevat trei profile ale debitorilor români, 46,9% dintre consumatori fiind incluşi la profilul hiper utilizatorului, 37,7% la profilul utilizatorului de credite de nevoi personale şi 15,4% la profilul utilizatorului de credit ipotecar.


"Gradul de incluziune financiară în rândul adulţilor a ajuns la 68% în România la jumătatea anului 2022, iar 31% dintre persoanele care utilizează produse şi servicii bancare au declarat că deţin credite în momentul de faţă. Cercetarea de piaţă arată că 86% dintre debitori au declarat că au accesat credite de la bănci, 8% de la IFN (Instituţii Financiare Nebancare), 5% de la ambele şi 1% nu au răspuns. Rata creditelor neperformante a scăzut până la 2,87% în luna octombrie 2022. Băncile au aplicat măsuri de sprijin pentru clienţii aflaţi în dificultate financiară, inclusiv prin refinanţarea creditelor", potrivit cercetării.

Consumatorul utilizator de credite de nevoi personale este mai degrabă bărbat, din mediul rural, cu studii elementare sau medii. 79% dintre respondenţii încadraţi la acest profil au accesat credite de nevoi personale şi pentru 92% valoarea totală a tuturor creditelor pe care le-au contractat este sub 10.000 euro. În 94% dintre cazuri, creditele au fost contractate de la bancă.

Utilizatorii se declară, per total, foarte mulţumiţi de interacţiunea cu băncile, de la rapiditatea cu care au obţinut creditul până la interacţiunea cu personalul băncii, se arată în cercetarea de piaţă.

"Comportamentul de plată a creditelor arată că 77% dintre respondenţii incluşi la acest profil reuşesc să îşi plătească ratele la zi, 27% au solicitat la un moment dat amânarea plăţii ratelor şi 55% au optat pentru o refinanţare. Aproximativ 66% dintre utilizatorii încadraţi la acest profil au venituri lunare de sub 4000 lei. 44% dintre persoanele incluse la acest profil trăiesc în sudul României, iar 37% în regiunea Transilvania - Banat", potrivit analizei.

Utilizatorul este mai puţin digitalizat, interacţionează cu o singură bancă sau maxim două, iar 50% îşi ţin evidenţa în minte a veniturilor şi cheltuielilor şi doar 19% pe hârtie. Deşi 54% dintre utilizatori au smartphone în gospodărie şi îl utilizează, 31% nu au şi nu utilizează smartphone. Doar 17% folosesc aplicaţii de Mobile/online banking şi doar 2% au portofel electronic. Mai mult de jumătate dintre persoanele de la acest profil (54%) folosesc fie mai mult numerar, fie numai numerar în tranzacţiile de zi cu zi.

Pe de altă parte, profilul hiper utilizatorului de credite arată că acesta este bărbat, locuieşte în mediul urban şi are studii medii. 50% dintre utilizatorii încadraţi la acest profil au venituri lunare între 4.000 - 10.000 lei, iar 52% trăiesc în regiunea de Sud a României şi 34% în regiunea Transilvania - Banat. Aproximativ 76% dintre aceştia au credit de nevoi personale şi 16% au credit pentru produse luate în rate. Pentru 74% valoarea totală a tuturor creditelor pe care le-au accesat este sub 10.000 euro, iar pentru 24%, valoarea totală este între 10.000 şi 30.000 euro.

"Peste trei sferturi dintre persoanele de la acest profil (77%) au credite de la bancă, 13% de la IFN şi 10% de la ambele. Aproximativ 76% reuşesc să îşi plătească ratele la zi, iar 4% nu reuşesc să şi le plătească, dar 45% au optat pentru refinanţare şi 16% au solicitat la un moment dat amânarea plăţii ratelor", se menţionează în analiza de piaţă comandată de ARB.

În schimb, hiper utilizatorul are un grad mediu spre ridicat de digitalizare şi foloseşte între una şi trei bănci. Aproximativ 38% dintre utilizatorii încadraţi la acest profil ţin evidenţa veniturilor şi cheltuielilor în minte, iar 20% utilizează o aplicaţie de tip Internet / Mobile Banking în acest scop. 87% au smartphone în gospodărie şi utilizează, 89% au aplicaţii de Mobile/ online banking şi 22% au portofel electronic. Dintre utilizatorii încadraţi la acest profil, 48% fac plăţi folosind în egală măsură numerar şi card.

Consumatorul utilizator de credit ipotecar/imobiliar este preponderent bărbat din mediul urban cu studii superioare, iar 87% dintre aceştia au venituri lunare de peste 4.000 lei. Jumătate dintre persoanele încadrate la acest profil (50%) trăiesc în sudul României şi o treime (36%) în regiunea Transilvania - Banat. 94% dintre debitorii aferenţi acestui profil au credit ipotecar/imobiliar. Pentru 38% valoarea totală a tuturor creditelor pe care le au este între 10.000 şi 30.000 euro, pentru 36%, valoarea totală este între 30.000 şi 60.000 euro, iar 22% au credite de peste 60.000 euro.

Din analiza comportamentului de plată rezultă că sunt cei mai buni platnici, 96% reuşesc să îşi plătească ratele la zi, doar 7% au solicitat la un moment dat amânarea plăţii ratelor şi 29% au optat pentru o refinanţare. Utilizatorii aferenţi acestui profil au credite numai de la bancă, în proporţie de 99%, şi folosesc de regulă două bănci, dar şi o singură instituţie de credit sau trei bănci.

Potrivit cercetării, aceşti utilizatori sunt puternic digitalizaţi, 96% fac plăţi folosind Internet/ Mobile Banking şi 69% folosesc mai mult cardul pentru a face plăţi. Aproximativ 98% au smartphone în gospodărie şi utilizează, 98% au aplicaţii de mobile/ online banking şi 47% au portofel electronic. 74% dintre utilizatori folosesc mai mult cardul sau numai cardul în tranzacţiile de zi cu zi.

"Profilul persoanelor înclinate în mod deosebit către creditele ipotecare, dar şi al hiper utilizatorilor se diferenţiază în primul rând în termeni de mediu de rezidenţă, în raport cu celălalt cluster, având de departe o aură urbană. În timp ce locuitorii din mediul rural au adesea acces la gospodăria familiei, cei din mediul urban sunt nevoiţi să acceseze împrumuturi pentru a se putea muta din gospodăria familiei", relevă analiza citată.

Regiunea Sud (Muntenia) este mult mai predispusă în a genera profiluri ale utilizatorilor de credite ipotecare sau hiper utilizatorilor, iar acest aspect poate fi un descriptor economic, dar poate vorbi şi despre un nivel de alfabetizare economică mai mare, potrivit cercetării de piaţă. Totuşi, nu este de neglijat că în regiunea Sud întâlnim şi zona metropolitană a Bucureştiului, iar acest element generează creşterea nivelului de alfabetizare şi de nevoi financiare.

Sondajul de opinie a fost realizat în luna iulie 2022 la solicitarea Asociaţiei Române a Băncilor şi cu sprijinul Institutului Bancar Român pe un eşantion de 1.066 respondenţi adulţi care utilizează produse şi servicii bancare, eroarea maximă tolerată fiind de +/- 3%.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4774 / 16906
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
BACIU PARTNERS: Rafinarea serviciilor juridice oferite într-o manieră integrată pentru o realitate în continuă schimbare | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: “Am coordonat mereu echipe de avocați atipice, și acum am decis să creștem tempo-ul: suntem pregătiți să facem modul nostru de a gândi și de a pune în practică lucrurile să se reflecte clar, fără obstacole, în toate inițiativele în care suntem implicați”
Filip & Company a asistat grupul Digi la contractarea unui două împrumuturi în valoare peste 117 mil. € și, respectiv, de 50 mil. €
Proiectul parcului fotovoltaic de la Ovidiu face un pas înainte. MPR|Partners a fost alături de EnPower Energy pentru coordonarea procedurii de obținere a acordului de construire, cu o echipă de avocați coordonată de Gelu Maravela (partener fondator) și Dana Rădulescu (partener)
Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Rebecca Marina, counsel în cadrul firmei Filip & Company după ultima rundă de promovări: “Am găsit aici oameni care îmi împărtășesc principiile și valorile de viață și care mi-au devenit prieteni și mentori sau pentru care eu am devenit mentor mai târziu. Orice promovare vine cu responsabilități și noi roluri în echipă”
Patru case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Cum sunt prezentate în GAR 100 (2024), ce mandate au avut și ce spun clienții despre avocați și prestațiile acestora. TZA, ZRVP, LDDP și SP asistă clienți în arbitraje cu pretenții de 15,7 miliarde de dolari
Kinstellar a asistat BIG Mega Renewable Energy cu privire la finanțarea de 92 mil. € cu BERD și OTP Bank pentru construcția și operarea Parcului Eolian Urleasca
Răzvan Gheorghiu-Testa, fondator al Țuca Zbârcea & Asociații, inclus în „Top 50 Cei Mai Influenți Oameni de pe Piața Imobiliară din România”
Wolf Theiss a asistat AIRSOL în legătură cu achiziția MedAir Oxygen Solution | Emanuele Lainati, Legal Affair Manager SOL Group: “Expertiza, dedicarea și abordarea proactivă a avocaţilor Wolf Theiss au fost esențiale pentru încheierea cu succes a tranzacției”
Filip & Company a asistat Centrokinetic, în parteneriat cu Agista, în achiziția pachetului majoritar de părți sociale ale clinicii Socrates din Timișoara
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...