ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Finanțări sindicalizate | Avocații de la Mușat & Asociații spun că, în ciuda tendințelor prudente de anul trecut, s-a văzut că nu există o problemă de lichiditate în piață și se așteaptă ca numeroase proiecte de investiții să primească undă verde în viitorul apropiat. Monia Dobrescu, Partener: Analizarea sustenabilității unei companii prin prisma factorilor ESG devine noua realitate și companiile vor fi nevoite să se conformeze și să își adapteze planul de afaceri în consecință

17 Octombrie 2021   |   Ștefania Enache

Mușat & Asociații este una dintre firmele de avocatură din România cu o experiență vastă în consultanța care vizează creditele sindicalizate.

 
 
În ciuda pandemiei, există în continuare apetit pentru finanțare.Chiar dacă s-a manifestat o anumită prudență în piață, îndeosebi pe parcursul anului trecut, interesul pentru investiții și, implicit, finanțare a crescut.Efectele acestui trend se reflectă și într-o redresare a activităților economice.La nivelul pieței, se remarcă, în mod special, investițiile orientate către digitalizare, automatizare și optimizare a proceselor operaționale.

„Este o tendință tot mai accentuată în aceasta zonă, care vine în mod natural după restricțiile sanitare din ultima perioadă”, punctează Monia Dobrescu, Partener Mușat & Asociații.


Totuși, avocatul atrage atenția că, în deciziile de business, trebuie avute în vedere și provocările momentului, care se manifestă separat de contextul epidemiologic și de restricțiile aferente. Din păcate, în țara noastră există o serie de turbulențe politice care pot reprezenta o frână pentru trend-ul crescător din ultimii ani, întrucât buna funcționare a pieței cere o predictibilitate cât mai mare.

Tendințele din piață

Mușat & Asociații este una dintre firmele de avocatură din România cu o experiență vastă în consultanța care vizează creditele sindicalizate. În acest context, Monia Dobrescu arată faptul că, raportat la activitatea pe care echipa sa o derulează, au fost mai frecvente cazurile în care au fost urmărite împrumuturi mari acordate de instituțiile finanțatoare străine. Avocatul menționează că situația este generată de faptul că apetitul local pentru împrumuturi mari, deși în creștere, este probabil sub nivelul european, fiind în general rezervat unor grupuri cu posibilități financiare solide și unor investiții pe măsură.

„Proiectele cu un potențial economic solid și care au la bază un model financiar predictibil sunt evident mai atractive pentru instituțiile finanțatoare. De multe ori, însă, complexitatea economică a unui proiect nu denotă și claritate juridică. Aici intervin avocații împrumutatului, care pot găsi soluții inovatoare prin care să traducă potențialul bancabil al clientului lor în mecanisme juridice care să satisfacă criteriile și cerințele finanțatorilor”, mai spune expertul intervievat de BizLawyer.




Monia Dobrescu amintește faptul că, în ultimii ani, complexitatea soluțiilor de finanțare a crescut tot mai vizibil. Astfel, de la criterii de evaluare a investițiilor și până la mecanisme foarte eficiente de ajustare și optimizare a costurilor de finanțare și la trend-ul general de tehnologizare din domeniul financiar, se remarcă tot mai mult o schimbare în piață, fiind avantajați jucătorii din domeniul financiar care reușesc să țină pasul.

„Profilul clienților asistați de firma noastră cuprinde îndeosebi companii de talie internațională. Echipa noastră de Banking & Finance este implicată preponderent de partea finanțatorilor, dar am asistat și jucători mari în legătură cu obținerea unor împrumuturi. Cu titlu de exemplu, am avut în ultimii ani o serie de mandate în care am asistat finanțatori din străinătate ce acționau ca aranjor în finanțări transfrontaliere de sute de milioane de euro, acordate pentru investiții sau restructurări și refinanțări de credite existente, inclusiv ca urmare a unor achiziții complexe care au fost gândite de la bun început pentru a optimiza obținerea finanțării. În plus, am fost implicați de partea finanțatorilor inclusiv în cadrul unor credite sindicalizate acordate unor instituții financiare. Printre clienții pe care i-am asistat în accesarea de finanțări, ar fi de menționat companii din zona de automotive, pharma, telecom, retail sau agricultură”, detaliază Partenerul Mușat & Asociații.

Firma de avocatură s-a implicat și în mandate care urmăresc finanțări sindicalizate pentru proiecte ESG. De altfel, echipa are o experiență vastă în a lucra cu importante bănci de investiții europene, unde interesul pentru proiecte ESG a fost în continuă creștere în ultimii ani.

„Un prim avantaj al evaluării companiilor de către instituțiile finanțatoare prin prisma factorilor ESG este acela al responsabilizării debitorilor, ceea ce aduce rezultate pozitive pe termen lung, atât în economie, cât și în societate, în general. În plină pandemie, s-a observat tendința de a da o mai mare atenție factorului social, cu respectarea drepturilor omului și crearea unor condiții de muncă mai potrivite contextului sanitar. Analizarea sustenabilității unei companii prin prisma factorilor ESG devine noua realitate și companiile vor fi nevoite să se conformeze și să își adapteze planul de afaceri în consecință”, precizează avocatul.  

Totuși, trebuie menționat că, din perspectiva finanțărilor, evaluarea performanței unei companii pe baza factorilor de mediu, sociali și de guvernanță poate fi uneori dificil de realizat. Expertul atenționează că toate criteriile din sfera ESG, de care depind în aceste proiecte și costurile de finanțare, sunt mai greu cuantificabile în comparație cu indicatorii economici clasici, iar acesta este și motivul pentru care mecanismele juridice specifice din proiectele ESG necesită o atenție deosebită.

În ceea ce privește evoluția pieței creditelor sindicalizate, avocatul apreciază că, în contextul eliminării restricțiilor și a continuării procesului de vaccinare, ar fi de așteptat să se mențină creșterea pe acest segment.

„În ciuda tendințelor prudente de anul trecut, s-a văzut că nu există o problemă de lichiditate în piață și ne așteptăm ca numeroase proiecte de investiții să primească undă verde în viitorul apropiat. Perioada pandemiei a însemnat și o conștientizare a nevoilor de schimbare profundă în unele domenii, astfel că multe companii vor investi pentru a face față mai bine unor situații similare pe viitor”, argumentează Monia Dobrescu.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică
 

Avocatul găsește soluțiile juridice optime pentru un credit sindicalizat


De cele mai multe ori, inițierea unui „sindicat bancar” depinde de relațiile preexistente ale împrumutatului cu unul sau mai mulți finanțatori, ajungându-se la sindicalizare în contextul în care finanțatorul nu are o poziție financiară suficient de solidă sau nu este optim pentru acesta să își asume un credit de dimensiunea și la nivelul așteptărilor împrumutatului.
 
Astfel, în funcție de situația concretă, rolul de aranjor este asumat de bănci care au mai multă experiență în acest sens sau cu care împrumutatul sau grupul finanțat are legături mai strânse.

„Este în fond și o chestiune de asumare a ponderii riscurilor, rolul în cadrul sindicatului fiind influențat și de politicile interne ale băncilor. Raportul dintre avantajele sindicalizării și costurile sau riscurile implicate tinde să fie favorabil altor variante de creditare, mai ales din perspectiva beneficiilor reputaționale, a gradului ridicat de flexibilitate, a conturării unor viitoare relații de business sau chiar a schimbului de know-how între participanții la sindicat. În plus, sindicalizarea presupune uneori intrarea unor finanțatori pe piețe care nu le sunt familiare”, explică Partenerul Mușat & Asociații.

Avocatul subliniază că decizia de finanțare sau nu a unui proiect este fundamentată pe criterii obiective de evaluare, un rol esențial avându-l procedurile interne ale finanțatorilor de „know your customer check”.

În ceea ce privește garanțiile, acestea se stabilesc pentru a securiza poziția băncii, dar au în vedere posibilitățile economice ale împrumutatului sau ale grupului din care face parte și de circumstanțele concrete ale dosarului de finanțare.

De asemenea, pachetul de garanții depinde și de creativitatea și experiența consultanților juridici și ale avocaților implicați. Rolul avocatului este să ajute părțile să găsească soluțiile optime pentru implementarea juridică a înțelegerii lor comerciale și economice. Deblocarea lipsei de lichiditate trebuie să fie implementată eficient, așa încât soluțiile viabile economic să fie posibile și în plan juridic.

„Există, desigur, o anumită marjă în care dobânzile sunt negociabile. Costurile de finanțare depind de multe ori de poziția financiară a împrumutatului, care practic determină și puterea de negociere. Cu toate acestea, se utilizează diverse instrumente pentru a anticipa potențiala evoluție economică a unui finanțat, astfel de analize fiind deseori făcute și prin prisma criteriilor ESG. O mai bună politica de sustenabilitate a unui împrumutat poate determina costuri de finanțare mai mici”, a subliniat Monia Dobrescu, in finalul interviului acordat BizLawyer.

 

Citește pe
In-house Legal Romania:

→   Meet the Professionals | Mihaela Racleș, Legal Compliance Director - PROFI: Până nu înțelegi business-ul și piața în care compania își desfășoară activitatea, nu ai cum să excelezi în ceea ce faci. Cred că tocmai acest aspect diferențiază un legal in-house foarte bun de o casă de avocatură. Și mai cred că tot acest aspect, de înțelegere a business-ului, este cel care determină departamentele juridice să aleagă anumite case de avocatură cu care să construiască relații de colaborare pe termen lung



 
→   Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Alex Potlog, Legal Director AbbVie pentru UK și Irlanda: Experiența mea în industria farma a însemnat colaborarea cu oameni extrem de inteligenți și talentați, pentru care prioritatea o reprezintă pacienții. Am văzut o industrie acționând proactiv la nivel global, demonstrând viziune și curaj, angajată la toate palierele societății și contribuind semnificativ la efortul colectiv de a depăși această situație dificilă
 
→   De vorbă cu unul dintre cei mai experimentați profesioniști ai Dreptului, inclus de Legal 500 pe lista celor mai influenți General Counsels din Europa Centrală și de Est | Radu Culic, Head of Legal la Roche România: Cheia de boltă este mentalitatea membrilor echipei juridice pe care o coordonez. Noi spunem „da, este posibil dacă...” și nu, „nu se poate pentru că...”


 
→   Provocările unei fuziuni în industria farma, gestionată integral de juriștii interni ai companiei. Cum a lucrat echipa condusă de Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director la Farmexim & Help Net în proiectul integrării unui lanț regional de farmacii




→   Meet the Professionals | Elena Iacob, Head of Legal and Compliance - Alliance Healthcare: Prețuiesc oamenii, în toate reușitele ei au un rol esențial. Performanța nu este doar despre rezultate, cifre, ci și despre spiritul echipei, interacțiune și colaborare, despre încredere și emoții. Avocatul intern nu mai este doar un consultant, el a devenit un un veritabil partener de discuții în cadrul procesului decizional al companiei, este parte din decizie
 



 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 802 / 1697
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
Clifford Chance Badea a asistat PIB Group Europa în tranzacția care marchează debutul companiei britanice pe piața de brokeraj de asigurări din România. Ce avocați au făcut parte din echipa coordonată de Nadia Badea, Partener Clifford Chance
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners primește la Londra premiul Firma Anului în România pentru litigii de brevete, acordat de Managing IP. Alina Tugearu (partener): “Suntem mândri că proiectele pe care le-am derulat sunt remarcate de comunitatea internațională a profesioniștilor în proprietate intelectuală și că munca noastră primește o recunoaștere de un asemenea calibru. Premiul aparține în primul rând echipei care stă în spatele acestor rezultate remarcabile”
SIMION & BACIU câștigă distincțiile Firma Anului în Domeniul Mărcilor și Firma Anului în Domeniul Drepturilor de Autor și Desene în România în cadrul prestigioasei gale Managing IP EMEA. Ana-Maria Baciu (managing partner) a fost desemnată Practicianul Anului în România
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...