ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Romania extends state of alert and issues new rules for the organisation of work

11 Noiembrie 2020   |   CMS România

For more information on these measures, contact your CMS partner or local CMS experts Cristina Popescu, Ruxandra Georgescu and Alexandra Voinia.

 
 
In an effort to curb the recent spread of COVID-19, the Romanian government issued new rules and restrictions, which include an obligation to wear masks in all public spaces, a curfew from 11 p.m. to 5 a.m., and an interdiction on public gatherings.

The new rules also introduce the following important changes in employment:

Working remotely becomes the rule

Public and private sector employees must implement work-from-home or teleworking structures wherever the nature of the activity allows for it. Employees whose work requires their presence on site continue to be allowed to work physically on location.    

Employee consent not required for remote working


Derogating from the general principle of consent, the new regulations grant the employer the right to unilaterally impose remote working structures. This prerogative by the employer may be welcome under the circumstances, but is likely to raise other practical issues since under the law the parties are free to agree upon the details of almost all the other elements of teleworking or work from home, including the manner in which the employer is entitled to check the performance of employees.

The law does require documentary requirements for remote working structures, such as completing registrations in the Electronic Registry of Employees.

Additional obligations for telework

Law no. 81/2018 regulating teleworking obliges employers to ensure that teleworking employees are equipped with the relevant IT&C means and equipment for the performance of work unless the parties otherwise agree.

The new regulations allow employees to use their own personal equipment to perform work. Employers should be mindful that allowing employees to use their personal IT equipment and devices raises significant IT security risks that need to be considered and mitigated.

Importantly, in a typical teleworking scenario, the parties should agree on the conditions in which the employer shares in the costs and expenses that an employee incurs in the course of performing work. When teleworking was a purely consensual alternative, this issue was rarely discussed. Now, however, there appears to be a growing consensus that employers contribute to the cost of teleworking (e.g. Internet and electricity fees, rent).

Phased-out working schedules

Employers with more than 50 employees (which cannot implement remote work) must implement a phased-out working schedule that divides employees into groups starting and finishing work at intervals of at least one hour between groups. This measure does not require employee consent.

For more information on these measures, contact your CMS partner or local CMS experts Cristina Popescu, Ruxandra Georgescu and Alexandra Voinia.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3550 / 4254
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ONV LAW își extinde echipa de avocați și își mărește portofoliul de proiecte cu 20%, în primele 3 luni ale anului. Afaceri de 1,5 mil E, anul trecut
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A s-a redresat în Q1 ̸ 2024, dar nu înregistrează creșteri pe piețele emergente. DLA Piper și CMS își mențin pozițiile fruntașe la nivel global, Schoenherr se remarcă în Europa, iar Filip & Company întră în topul consultanților din Europa Estică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...