Accace România | Cum să te asiguri că ai o campanie de Black Friday conformă: Care este cadrul legal al soldărilor în România
09 Noiembrie 2023
BizLawyerCum să te asiguri că ai o campanie de Black Friday conformă: Care este cadrul legal al soldărilor în România
În România, comercializarea produselor și serviciilor de piață este reglementată de mai multe acte normative și este esențial ca magazinele și consumatorii să fie conștienți de acestea și să le respecte cu strictețe. Astfel, se creează un mediu de afaceri sănătos și echitabil, care aduce beneficii pentru toți actorii implicați.
Ce acte normative reglementează comercializarea produselor și serviciilor în România
Conform legislației române, consumatorii beneficiază de drepturi și protecții solide, reglementate de Ordonanța 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, alături de Hotărârea 947/2000 referitoare la modul de afișare a prețurilor pentru produsele disponibile spre vânzare.
Ordonanța 21/1992, privind protecția consumatorilor, reglementează drepturile acestora și promovează o piață corectă și echitabilă. Ordinul 182/2023 a introdus obligația operatorilor economici de a furniza consumatorilor informații clare și neechivoce cu privire la prețul produselor, sporind transparența în tranzacțiile comerciale. În plus, Hotărârea 700/2012 a reglementat organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, care joacă un rol crucial în protejarea intereselor acestora și monitorizarea respectării legilor de către toți operatorii economici.
Cum se realizează informarea corectă a consumatorilor
Conform Ordonanței 21/1992, magazinele sunt obligate să pună pe piață numai produse sau servicii care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, iar consumatorii au dreptul de a fi informați în mod complet și corect cu privire la acestea. Astfel, informațiile despre produse sau servicii, precum și prețurile acestora trebuie să fie afișate vizibil pe produs sau etichetă, pe ambalajul de vânzare și în cartea tehnică, precum și pe contract sau în instrucţiunile de folosire.
“Interpretând în mod integrat prevederile legale amintite, devine evident faptul că toate companiile care comercializează produse sau servicii au obligația de a pune la dispoziția consumatorilor informații complete și corecte, asigurându-se că aceștia pot lua decizii informate. Aceasta presupune ca produsele și serviciile să fie conforme cu promisiunile create privind calitatea, descrierea, specificațiile tehnice și în special siguranța în utilizare. Este esențial ca toți consumatorii să ia la cunoștință aceste informații pentru a face alegeri sigure și asumate, în special în contextul evenimentului Black Friday, când se manifestă o tendință accentuată de a face achiziții multiple la prețuri reduse”, a declarat Silviu Constantin, Senior Associate Lawyer Accace România.
Ce tipuri de vânzări la preț redus există în România
Cadrul legal românesc clasifică vânzările la preț redus într-o serie de categorii bine definite. Acestea includ vânzările de lichidare, de soldare și cele promoționale, vânzările efectuate în magazinele sau depozitele de fabrică și vânzările de produse destinate pentru nevoi ocazionale ale consumatorilor. De asemenea, reglementările prevăd vânzarea produselor care nu au fost comercializate în termen de 3 luni de la aprovizionare, vânzările accelerate ale produselor cu risc de deteriorare rapidă, precum și vânzarea produselor la prețuri aliniate cu cele practicate de alți comercianți din același domeniu și vânzarea produselor ale căror prețuri de reaprovizionare au scăzut. Aceste categorii oferă consumatorilor opțiuni multiple pentru achiziționarea de produse la prețuri avantajoase și în conformitate cu cerințele legale.
Cum funcționează lichidările de stoc
Vânzările de lichidare reprezintă o oportunitate pentru consumatori să beneficieze de produse la prețuri reduse, mai ales când vine vorba de stocuri sezoniere. Acest tip de vânzare implică reduceri de preț promovate ca „lichidare” și are ca scop accelerarea vânzării stocurilor de sezon din magazinele de retail. Stocurile sezoniere cuprind o gamă variată de produse, de la îmbrăcăminte și încălțăminte la cosmetice și multe altele.
Un aspect important al vânzărilor de lichidare este că pot avea loc doar de două ori pe an, fiind determinate de comerciant în perioadele: 15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă – iarnă și perioada 1 august – 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primăvară – vară. Acestea au o durată maximă de 45 de zile fiecare, cu condiția ca produsele să fie plătite furnizorilor cu cel puțin 30 de zile înainte de începerea vânzării. În plus, trebuie păstrate documentele justificative care atestă că stocul de produse propuse pentru vânzare a fost constituit cu cel puțin 15 zile înainte de data începerii vânzării și achitat la timp.
Cum funcționează vânzările promoționale în funcție de perioade, preț și publicitate
Conform legislației, vânzările promoționale pot avea loc în orice perioadă a anului și se referă la produse disponibile sau reînnoite și la servicii vândute sau furnizate în mod regulat. Astfel, bunurile și serviciile trebuie să fie disponibile pentru vânzare pe toată perioada de vânzare promoțională anunțată, iar comerciantul va informa consumatorii că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil.
Pentru a asigura transparența și corectitudinea acestor vânzări, comercianții trebuie să prezinte o comparație în cifre între prețul redus și prețul de referință, care este cel mai mic preț practicat în același punct de vânzare în ultimele 30 de zile. Astfel, orice reclamă pentru o reducere de preț, indiferent de forma, modalitatea de publicitate și motivul reducerii, trebuie să fie adresată tuturor consumatorilor și trebuie să prezinte reducerea propriu-zisă, prin indicarea acesteia în procente și afișarea noului preț lângă prețul anterior.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 2234 / 17550 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Încă un spin-off în piața avocaturii | Luminița Popa și Miruna Suciu, fondatoarele Suciu Popa, o iau pe drumuri diferite. Popa Legal se va focusa pe practica de arbitraj, iar Suciu Partners anunță consolidarea echipei
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3 - 5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Reprezentarea părților în arbitraj (Powered by ZRVP)
Țuca Zbârcea & Asociații apără interesele statului român în litigiul inițiat de Damen Holding la Curtea de Arbitraj de la Viena | Legea 187 ̸ 2023 referitoare la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a pus pe butuci modelul de cooperare cu investitorul olandez la Damen Shipyards Mangalia SA, o companie în care statul deține 51%, prin Șantierul Naval 2 Mai SA. Pierderea litigiului antrenează plata unor ”despăgubiri semnificative”
MidEuropa a angajat banca de investiţii Rothschild pentru vânzarea Regina Maria (România) și MediGroup (Serbia). Firma de avocați A&O Shearman, care colaborează pe piața locală cu RTPR, asigură suport juridic în pregătirea tranzacției | Este de așteptat ca unele dintre cele mai importante firme de private equity active în CEE și jucători strategici să își manifeste interesul, dar numai câțiva pretendenți pot susține prețul de 12-13x EBITDA solicitat de MidEuropa
Mușat & Asociații intră în arbitrajul ICSID inițiat de bulgarii de la Eurohold și va lupta, de partea statului român, cu Pinsent Masons și DGKV. Reclamanții și-au ales un arbitru din Anglia
Cum s-a desfășurat în această vară programul de internship organizat de Popescu & Asociații pentru studenții de la Drept și cum își alege firma viitorii colaboratori. Ce trebuie să știe tinerii aflați la început de drum care vor să se alăture uneia dintre cele mai puternice echipe de avocați | Capacitatea de a vedea lucrurile atât per ansamblu, cât și din diverse unghiuri de vedere, de a analiza situații complexe și de a veni cu soluții, combinată cu dorința de a învăța și de a se perfecționa, sunt calități apreciate și căutate la viitorii colegi
Kinstellar finalizează cu succes achiziția operațiunilor Noerr din București, după preluarea birourilor din Bratislava și Praga. Puternica practică de Tax and Finance de la Noerr consolidează oferta de servicii a firmei pe piața locală. Focus pe clienții vorbitori de limbă germană | Victor Constantinescu, coordonatorul echipei Kinstellar din București, care are acum cca. 50 de avocați și specialiști în consultanță de business: ”Odată cu integrarea echipei și expertizei Noerr, ne extindem capacitățile și consolidăm portofoliul de servicii”
LegiTeam: Bulboacă & Asociații is looking for an Associate | Corporate ̸ M&A
În spatele scenei, alături de performanta echipă de Dispute Resolution de la Țuca Zbârcea și Asociații, care gestionează peste 4.000 de dosare ̸ an, cu o valoare ce depășește acum 7 miliarde de euro. ”Abilitatea lor de a gestiona spețe complexe și sofisticate din diverse domenii este de neegalat”, spun ghidurile juridice internaționale | Cum lucrează profesioniștii din cel mai numeros departament al firmei, care sunt proiectele fanion și cine sunt avocații care coordonează grupurile de practică
Baciu Partners, Mușat & Asociaţii și Răzvan Dincă & Asociaţii, pe lista scurtă pentru distincția de ‘Firma anului în domeniul mărcilor în România’ la gala Global IP Awards 2024, desfășurată la Londra. Ce spun ghidurile juridice despre activitatea firmelor
RTPR a asistat cu succes Bookster în conflictul juridic cu editurile | Partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu, în echipa care a solicitat intervenția Consiliului Concurenței și a susținut firma în fața autorității. Prof. Lucian Mihai a condus echipa implicată în demersurile în instanță
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...