ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Prorogarea termenelor de raportare DAC6, implementată și în România

03 Iulie 2020   |   Angela Roșca – Managing Partner și Mihaela Gorun - Assistant Manager, Taxhouse

Conform unui proiect de act normativ publicat astăzi pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, România se va înscrie în rândul statelor care transpun Directiva 2020/8761 recent adoptată la nivelul Uniunii Europene, optând astfel pentru prorogarea termenelor inițiale de raportare prevăzute de Directiva UE 2018/8222 („Directiva DAC6”).

 
 

Conform unui proiect de act normativ publicat astăzi pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, România se va înscrie în rândul statelor care transpun Directiva 2020/8761 recent adoptată la nivelul Uniunii Europene, optând astfel pentru prorogarea termenelor inițiale de raportare prevăzute de Directiva UE 2018/8222 („Directiva DAC6”).


Directiva DAC6 reprezintă unul dintre instrumentele Uniunii Europene de contracarare a strategiilor de planificare fiscală transfrontalieră în sfera impozitării directe.  “Concret, aceasta Directivă a instituit în rândul profesioniștilor din diferite domenii (e.g. consultanți fiscali, avocați, experți contabili, consultanți financiari, etc.)dar și al tuturor firmelor romanești care implementează tranzacții sau structuri fiscale vizate de Directivă, obligații de raportare către autoritățile fiscale din fiecare tara UE a informațiilor de care dispun cu privire la anumite aranjamente transfrontaliere care ar putea fi utilizate în scopul obținerii unor avantaje fiscale, precum transferul profiturilor către așa-numitele paradisuri fiscale, aplicarea unor regimuri de impozitare mai favorabile si altele asemenea”, a declarat Angela Roșca, Managing Partner Taxhouse.

Principalele modificări ce urmează a fi aduse Ordonanței Guvernului nr. 5/2020 („OG 5/2020”), prin care a fost implementată Directiva DAC6 în legislația națională, vizează extinderea termenelor de raportare a aranjamentelor transfrontaliere raportabile – în principiu aliniate textului Directivei 2020/876 – tinând cont de criza COVID-19, astfel:

         aranjamentele al căror prim pas în procesul de implementare a fost realizat între 25 iunie 2018 și 30 iunie 2020 urmează a fi raportate până la data de 28 februarie 2021 (termenul inițial fiind 31 august 2020);

         în cazul aranjamentelor puse la dispoziție în vederea implementării sau care sunt pregătite pentru implementare sau pentru care primul pas în procesul de implementare este realizat în perioada cuprinsă între 1 iulie 2020 și 31 decembrie 2020, termenul de 30 zile în care trebuie efectuată raportarea începe să curgă cel târziu de la 1 ianuarie 2021 (data inițială de referință fiind 1 iulie 2020);

         primul raport periodic ce vizează aranjamentele comercializabile (i.e. standardizate) urmează a fi depus până la data de 30 aprilie 2021.

La o primă vedere, deoarece proiectul ordonanței de urgență urmează îndeaproape textul Directivei 2020/876, implementarea acestor modificări va corecta și o prevedere actuala a OG 5/2020 care pare să nu limiteze obligația de raportare doar la nivelul aranjamentelor al căror prim pas în procesul de implementare a fost făcut între 25 iunie 2018 și 30 iunie 2020 (așa cum prevede Directiva DAC6), ci să o extindă la nivelul tuturor aranjamentelor pentru perioada respectivă.

Totuși, este recomandată o revizuire a formulării utilizate în textul proiectului actului normativ în legătura cu data de la care începe să curgă termenul de 30 de zile amintit mai sus, în care ar trebui sa se realizeze raportarea.  Mai exact, construcția „cel târziu de la” poate lăsa un oarecare loc de interpretare cu privire la data de referință utilizată pentru calcularea termenului, motiv pentru care o formulare mai clară care să stabilească o dată fixă de referință (e.g. „termenul de 30 de zile (…) se prorogă și începe să curgă de la 1 ianuarie 2021”) ar fi oportună.

Concluzionând, reacția promptă a României este salutară, având în vedere că menținerea termenelor de raportare instituite prin Directiva DAC6 în contextul actual al crizei COVID-19 ar fi reprezentat un factor semnificativ de presiune atât pentru agenții economici, cât poate și pentru autoritățile fiscale.  Cu toate acestea, este important ca dispozițiile Directivei 2020/876 sa fie transpuse în legislația națională în mod corect, precis și clar, pentru a se asigura o interpretare uniformă a normelor legale. 

--------------------------------------------------------------------------------------

[1] Directiva (UE) 2020/876 a Consiliului din 24 iunie 2020 de modificare a Directivei 2011/16/UE în vederea soluționării nevoii urgente de amânare a anumitor termene pentru depunerea și schimbul de informații în domeniul fiscal ca urmare a pandemiei de COVID-19

2 Directiva (UE) 2018/822 a Consiliului din 25 mai 2018 de modificare a Directivei 2011/16/UE în ceea ce privește schimbul automat obligatoriu de informații în domeniul fiscal cu privire la modalitățile transfrontaliere care fac obiectul raportării

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 7823 / 8649
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
    Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
    Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A s-a redresat în Q1 ̸ 2024, dar nu înregistrează creșteri pe piețele emergente. DLA Piper și CMS își mențin pozițiile fruntașe la nivel global, Schoenherr se remarcă în Europa, iar Filip & Company întră în topul consultanților din Europa Estică
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
    Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
    BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
    LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
    De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...