ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Costurile de administrare și întreținere ale clădirilor de birouri din portofoliul Colliers au crescut cu 9% în 2023. Pentru 2024, așteptarea este să urce cu o medie de 13%

21 Martie 2024   |   BizLawyer

Cea mai mare creștere a bugetelor de administrare și întreținere a clădirilor de birouri a fost în zona costurilor cu deșeurile – 40% față de 2022.

 
 
Costurile de administrare și întreținere ale clădirilor de birouri din portofoliul departamentului de Asset Services al Colliers România au crescut cu 9% anul trecut comparativ cu 2022. Costurile mai ridicate pentru servicii în general, inclusiv pe fondul salariilor mai mari, și o prezență îmbunătățită a angajaților la birou în 2023 au fost factorii care au generat această tendință.

Colliers România administrează aproximativ 680.000 de metri pătrați de spații imobiliare (dintre care aproape 600.000 metri pătrați reprezintă birouri și restul depozite industriale), ceea ce face ca datele companiei în privința costurilor administrative să fie destul de reprezentative pentru întreaga piață. Întrucât costurile cu utilitățile nu sunt incluse în toate bugetele de costuri de administrare, ci mai degrabă plătite direct de către chiriași, Colliers a exclus utilitățile din această analiză pentru a păstra comparabilitatea datelor.


Cea mai mare creștere a bugetelor de administrare și întreținere a clădirilor de birouri a fost în zona costurilor cu deșeurile – 40% față de 2022. Această creștere este în mare parte rezultatul unei prezențe mai mari a salariaților în clădirile de birouri, care a crescut de la o medie pe portofoliu de 40% la începutul anului la 55% la finalul anului. De asemenea, creșteri semnificative de 12% au fost înregistrate și la costurile cu serviciile de securitate și pompieri, în timp ce costurile cu serviciile de curățenie au crescut cu 11%, fiind influențate de cele două majorări ale salariului minim din lunile ianuarie și octombrie 2023.
 În prezent, compania are un total de aproximativ 400 de chiriași în clădirile pe care le administrează în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov și Arad, iar valoarea proprietăților din portofoliu depășește un miliard de euro.

În ceea ce privește costurile cu utilitățile, pe piețele internaționale s-au înregistrat scăderi după scăderi la electricitate și gaze, până la niveluri dinainte de criză, ceea ce a dus la o scădere a facturilor în 2023, comparativ cu 2022. Mai exact, în decembrie 2023, prețul unitar al energiei (în kWh) a înregistrat o scădere medie de aproximativ 15% față de ianuarie 2023 pe întregul portofoliu Colliers, iar tendința continuă să fie de o ușoară scădere. De asemenea, nu au existat diferențe semnificative nici în prețul gazului în 2023. Mai departe, ținând cont de toți factorii din piață, bugetele pentru cheltuielile de administrare și de întreținere au fost construite în baza unei creșteri medii de 13% în 2024, potrivit consultanților Colliers.

„Începând cu anul viitor, noul sistem de impozitare a proprietăților va conduce la o creștere semnificativă a impozitului pe proprietate, dacă ne ghidăm după informațiile vehiculate în spațiul public. Aceasta categorie de costuri este foarte importantă, deoarece taxele pe proprietate reprezintă între 30% și 40% dintr-un buget normal de administrare și întreținere a unui spațiu de birouri”, subliniază Ștefania Baldovinescu, Senior Partner | Asset Services | Land Agency la Colliers România.

Colliers România oferă servicii de administrare aferente unor bugete anuale de peste 26 de milioane de euro, ajutând la optimizarea acestor cheltuieli pentru proprietarii care au ales să externalizeze aceste servicii.  Contractarea de servicii de Asset Services subliniază abordarea profesională pe care dezvoltatorii și proprietarii de spații de birouri și industriale o au în raport cu chiriașii lor, generând economii de scară și beneficii precum contribuția semnificativă la implementarea angajamentelor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG), dar și integrarea de soft-uri și aplicații optimizate și raportarea unitară pe situația financiară coroborată cu situația operațională din site.

Divizia de Asset Services a Colliers are o abordare multidisciplinară pentru fiecare proiect, acoperind o gama vastă de activități prin serviciile pe care le oferă. Mai exact, asigură un management operațional și tehnic al clădirilor, acoperind totodată nevoile chiriașilor și asigurându-se că aceștia își îndeplinesc obligațiile contractuale. În același timp, compania oferă și servicii financiare pentru administrare (facturare, plăți, cheltuieli și venituri, reconcilieri), precum și raportare către proprietari, asigurând legătura operațională dintre nevoile chiriașilor și cele ale proprietarilor.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 238 / 16816
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Studenții din București s-au impus și în acest an în cadrul Hexagonul Facultăților de Drept
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale, sărbătorită și prin Concursul de Procese Simulate în Dreptul Proprietății Intelectuale, ediția a doua. Ana-Maria Baciu (Managing Partner Simion & Baciu): „Este o mare bucurie să putem contribui la ascensiunea viitoarelor talente în domeniul dreptului proprietății intelectuale. Ne-au bucurat energia și pasiunea pe care le-am simțit din partea concurenților, ceea ce a făcut ca această competiție să fie încă o experiență memorabilă pentru toți cei implicați”
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...